Hjemmebaserte tjenester
Hjemmebaserte tjenester er i utgangspunktet alle tjenester som blitt ytt i hjemmet; alt fra bistand til personer med nedsatt funksjonsevne, personer med psykiske lidelser til hjemmesykepleie og praktisk bistand. Hjemmebaserte tjenester i form av hjemmesykepleie og praktisk bistand, blir gjerne benevnt som hjemmetjenesten. Tjenesten består av hjemmesykepleie, praktisk bistand (hjemmehjelp) og personlig assistanse/BPA.
Enheten skal gi helhetlige tjenester basert på individuell vurdering, med fokus på: Forebygging - Brukermedvirkning - Hverdagsmestring
Viktige hendelser i 2020:
- En felles base for hjemmetjenesten
- Kreftkoordinator ble lagt under hjemmetjenesten
- Implementering av velferdsteknologi
- Implementering av hverdagsmestring.
Forbedringer i 2020: Mer velferdsteknologi ute hos brukerne. Alltid sykepleiere på vakt- og større utnyttelse av ressurser på tvers i hjemmesykepleien. Mindre bruk av overtid. 2 elbiler i bilparken.
Utfordringer i 2020: Korona pandemien, mange langtidssykemeldinger og permisjoner. Store utfordringer knytt til å få bemanning til ulike tiltak i hjemmet.
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Implementere velferdsteknologi | ||
Implementert og integrert velferdsteknologi som en naturlig del av helse og omsorgstjenesten. |
I løpet av 2020 | Ansatte har økt fokus på velferdsteknologi og hverdagsmestring |
Hverdagsmestring | ||
Ansatte har et rehabiliterende tankesett i sin utøvelse av tjenesten. Unngå hjelperollen og jobbe med "hendene på ryggen". Ansatte har fokus på mestring. |
I løpet av 2020 | Ansatte har økt fokus på velferdsteknologi og hverdagsmestring |
Internkontroll og rutiner | ||
Tatt i bruk internkontrollsystemet. |
I løpet av 2020 | Tatt i bruk |
IPLOS/ADL | ||
IPLOS/ADL er til enhver tid oppdatert. |
Kvartalsvis eller oftere ved endring i bistandsbehovet | |
e-læringskurs | ||
Alle nyansatte har gjennomført e-læringskurs. |
Gjennomføres før oppstart i kommunen | Nyansatte og faste ansatte gjennomfører e-læringskurs |