Noter
Kommentarer til regnskapet 2023
Generelle kommentarer
Hustadvika kommunes regnskap synliggjør alle aktiviteter i kommunal regi samtidig som de beskriver omfanget av tjenesteproduksjonen. I Hustadvika kommune er det ingen kommunale foretak.
Kommunen eier 100 % av tre aksjeselskap. Det er Eiendomsselskapet Norlund AS, Torvvegen 28 AS og Aspekt Hustadvika AS.
Kommunen er i tillegg deltaker i flere interkommunale samarbeid og interkommunale selskap (IKS).
Regnskapsprinsipper og vurderingsregler
Kommuneregnskapet er finansielt orientert, og skal vise all tilgang på og bruk av midler i året. Inntekter og utgifter skal tidsmessig plasseres i det året som følger av anordningsprinsippet. Anordningsprinsippet betyr at alle kjente utgifter og inntekter i løpet av året som vedrører kommunens virksomhet skal komme frem av drifts- eller investeringsregnskapet i året enten de er betalt eller ikke.
Regnskapet er avlagt i henhold til god kommunal regnskapsskikk, herunder kommunale regnskapsstandarder (KRS) utgitt av Foreningen for god kommunal regnskapsskikk (GKRS).
Kommentarer til regnskapet
2023 er Hustadvika kommunes fjerde driftsår. Kommunen oppnådde et netto driftsresultat på -42,9 (36,0) mill. kroner i 2023. Dette er en betydelig forverring fra 2022. I prosent utgjør dette -2,91% (2,64%). Nærmere om årsaken til resultatet er kommentert nedenfor.
Kommunedirektøren mener at regnskapsåret 2023, viser et tilnærmet normalår. Pandemien som har påvirket de siste årenes resultat er nå historie. Som forventet har kommunen videreført et reelt merforbruk fra årene før og videre inn i 2023. I vedtatt budsjett for 2023 lå det inne kutt for å bremse denne utviklingen, men dette er bare delvis blitt realisert.
Skatte- og rammetilskuddet viser nå mer forventede variasjoner fra budsjettert beløp og utgjør ikke lenger de store avvikene.
Netto driftsresultat
Netto driftsresultatet i 2023 endte med et negativt resultat på -42,9 (36,0) mill. kroner. Det er 16 mill. kroner dårligere enn budsjettert. Revidert budsjett i 2023 utgjorde -29,3 mill. kroner i netto driftsresultat.
Rammetilskuddet
Regnskapet viser en merinntekt på 7,1 mill. kroner i forhold til budsjett. Dette skyldes i hovedsak mer skatteutjevning enn forventet.
Skatteinntektene
Kommunens skatteinntekter viser en svikt på 2 mill. kroner i forhold til budsjettet. I 2022 viste skatteinntektene en merinntekt på 18,4 mill. kroner.
Eiendomsskatt
Eiendomsskatt har en merinntekt på 600 tusen kroner.
Øremerkede statstilskudd
På posten øremerkede statstilskudd har kommunen i 2023 inntektsført 53 mill. kroner. Dette gir en merinntekt på 2,5 mill. kroner i forhold til budsjett. Det var en merinntekt på midler fra Havbruksfondet på 5,9 mill. kroner.
Pensjonsutgifter
Pensjon ga kommunen 5 mill. kroner i mindreinntekt i forhold til budsjett. Kommunen selv gjør anslag på disse utgiftene i budsjettet og endelige oppgaver fra KLP og SPK er tilgjengelige først tidlig inn i det nye året.
Finansinntekter og finansutgifter
Avdrag er omtrent akkurat på budsjett mens renteutgiftene viser en mindreutgift på 11,6 mill. kroner. Dette skyldes at alle rentehevingene som ble vedtatt i 2023 ikke fikk full virkning før i 2024. Kommunen tok også opp lån sent på året i 2023. Hustadvika kommune har også ganske stor andel av sine lån bundet i faste renteavtaler. At det ble brukt mindre penger enn budsjettert på investeringer i 2023 bidrar også inn, siden det blir mindre låneopptak grunnet mye ubrukte lånemidler.
Hustadvika kommune har 106 mill. kroner til forvaltning hos Pareto Asset Management og Odin Forvaltning per 31.12.2023. I 2023 viser posten 10,7 mill. kroner i positiv avkastning. Budsjettet for 2023 var på 4,5 mill. kroner. Merinntekter i forhold til budsjett utgjør altså 6,2 mill. kroner.
Rammeområdene
Rammeområdene viser samlet et merforbruk på 54,3 (8,2) mill. kroner for 2023. Forklaring av avvik går frem av avviksforklaringene på de enkelte rammeområdene. Per 30.04.2023 viste rammeområdene et forventet merforbruk (prognose) på 17 mill. kroner. Per 31.08. rapporterte rammeområdene en prognose på 28,7 mill. kroner i merutgift. Per 31.12. viser regnskapet en forverring på ytterligere 25,6 mill. kroner.
De siste månedene har situasjonen altså endret seg betydelig.
I 2023 viser årsregnskapet at rapporteringen fra rammeområdene har vært lite presis, ikke minst sett i forhold til tidligere år. Mange rammeområder har i 2023 underrapportert det forventede merforbruket.
Tabellen under viser endelig avvik mellom regnskap og budsjett for rammeområdene i 2023. Kommunedirektøren har gitt kommentarer til det enkelte rammeområde senere i rapporten. Sum utgift på rammeområdene 1 021,2 (954,1) mill. kroner i 2023.
Disposisjonsfondet
Regnskapet i Hustadvika kommune kommer ut i balanse i 2023 etter at det er brukt 42,3 mill. kroner av disposisjonsfondet. Dette er 13,2 mill. kroner mer enn budsjettert. I 2022 satte kommunen av 33,1 mill. kroner til disposisjonsfondet
Per 31.12.2023 utgjorde disposisjonsfondet 91,2 (133,5) mill. kroner. Det utgjør 6,2% (9,8%) av driftsinntektene. Kommunestyrets målsetting på dette området er på 5% (om lag 73 mill. kroner).
Målsettinger
Kommunestyret har satt opp tre målsettinger for økonomien i Hustadvika kommune. Nedenfor følger kommentarer på disse tre punktene og resultatet per 31.12.2023.
Netto driftsresultat på 1,75% av driftsinntektene:
Netto driftsresultat ble negativt med 42,9 mill. kroner. Det er 13,5 mill. kroner svakere enn budsjettert og utgjør minus 2,91 % av driftsinntektene. Kommunestyrets målsetting er et netto driftsresultat på 1,75% som utgjør 26 mill. kroner. Det negative avviket utgjør 68,9 mill. kroner.
Disposisjonsfond tilsvarende 5% av brutto driftsinntekter:
Disposisjonsfondet utgjør per 31.12.2023 91,2 mill. Kroner. Dette utgjør 6,2% av brutto driftsinntekter. Her er det altså et lite positivt avvik i forhold til kommunestyrets målsetting.
Gjeldsgrad på 100%:
Målsettingen er en gjeldsgrad på maksimum 100% av samlet gjeld korrigert for gjeld på selvkostområdene. I 2023 utgjør gjeldsgraden om lag 91 prosent av sum driftsinntekter. I vedtatt handlings og økonomiplan vil gjeldsgraden være på 118% i 2027.
Likestilling og mangfold
Hustadvika kommune jobber for at alle personer som er eller blir tilsatt i kommunen skal ha like arbeidsvilkår og ikke forskjellsbehandles på bakgrunn av verken funksjonsevne, kjønn, religion, legning eller etnisk tilhørighet.
Av de totalt 1275 ansatte i 2023 var fordelingen mellom kvinner og menn i de ulike aldersgruppene slik:
Når det gjelder alders- og kjønnsfordelingen er snittalderen for kvinner 43,5 og for menn 42,1 år. Snittalderen blant våre ansatte har gått ned siden i fjor for begge kjønn.
Vi ønsker å legge til rette for hele stillinger så langt dette lar seg gjøre. Arbeidet med heltidskultur er et viktig prosjekt som vi jobber aktivt med å få gjennomført først og fremst innen pleie og omsorgssektoren. Se ellers eget avsnitt om heltidskultur.
Det er pr. i dag ingen konkrete prosjekter i kommunen med formål om å få mer likevekt av menn og kvinner, rekruttering av personer med funksjonsnedsettelser eller å rekruttere personer med annen etnisk bakgrunn. Det er imidlertid tett dialog med enhet for integrering og NAV for å få arbeidspraksisplasser for disse gruppene. I kommunes tilsettingsreglementet ligger det føringer om at vi ved utlysning av stillinger først skal vurdere om det er ansatte som av helsemessige årsaker har behov for omplassering/midlertidig tilsetting. Det skal også vurderes om deltidsansatte kan ha fortrinnsrett til stillingen. Når det gjelder selve annonseringen skal det også gå fram i måten vi annonserer på at vi oppfordrer alle kvalifiserte personer til å søke jobb hos oss uavhengig av kjønn, alder, funksjonshemming og etnisk eller nasjonal bakgrunn. Vi kan bli flinkere til å markedsføre stillinger der disse er spesielt egnet for personer med ulike funksjonshemminger eller med en annen etnisk bakgrunn.
Kommunen har utarbeidet retningslinjer både i forhold til konflikthåndtering, varsling, og for å motvirke seksuell trakassering. Retningslinjer for varsling vil bli revidert i 2024. Avvikshåndteringssystemet i kvalitetssystemet Compilo vil kunne være med å avdekke brudd på likestilling- eller diskrimineringsloven. I tillegg blir den vedtatte livsfasepolitikken brukt aktivt for å tilrettelegge for de ansatte i de ulike livssituasjonene. Dette har vi flere konkrete eksempler på både i forhold til ønsker om omplassering til annen stilling og i forbindelse med sykefraværsoppfølging.
Etikk
Kommunens etiske retningslinjer gjelder for både ansatte og folkevalgte. De etiske retningslinjene skal medvirke til at alle kan utføre vervene og arbeidsoppgavene sine på en etisk forsvarlig og god måte. Etikk er en systematisk vurdering på hva som er rett og galt.
De etiske retningslinjer er tett knyttet opp mot kommunens grunnverdier IDAR som er nedfelt i kommunes arbeidsgiverpolitikk. IDAR står for:
IMØTEKOMMENDE
DYKTIG
ANSVARLIG
RESPEKT
De etiske retningslinjene er fast tema i grunnopplæring i arbeidsmiljø som gjennomføres for verneombud og tillitsvalgte (40 timers HMS-kurs).
Lederne skal gjennomgå de etiske retningslinjene med sine ansatte minst en gang pr. år. Ordfører skal minst to ganger i valgperioden gjennomgå og drøfte retningslinjene. Det ble ikke gjennomført slik gjennomgang i 2023.
Livsfasepolitikk
Livsfasepolitikken vår skal avspeile likeverdighet for ansatte i alle aldersgrupper, og organisasjonen skal være preget av mangfold. Målet er at medarbeiderne skal oppleve arbeidsglede og engasjement og at den kompetansen de har blir brukt på best mulig måte.
Det er også et mål at livsfasepolitikken skal bidra til utvikling av helsefremmende arbeidsplasser og forebygge at arbeidstakere blir sykemeldt og faller ut av arbeidslivet.
Det siste året har vi hatt flere saker der ansatte har fått nytt arbeidssted eller endret arbeidssituasjon. I disse sakene har livsfasepolitikken blitt aktivt brukt. Dette har vært til fordel både for arbeidstaker og for arbeidsgiver.
Livsfasepolitikken til Hustadvika kommune er nærmere beskrevet i eget kapittel i personalhåndboka.
Heltidskultur
Gjennomsnittlig stillingsstørrelse svinger noe, men lå i utgangen av 2023 på 80,1% for kvinner og 76,6% for menn. Dette er litt lavere enn i fjor for kvinner, men en del høyere for menn. Om vi ser bort fra de små deltidsstillingene ved Bud, Eide og Elnesvågen brannstasjon var stillingsprosenten for menn i utgangen av 2023 på 86,4%.
Vesentlige transaksjoner i regnskapet - 2023
Note 1 - Arbeidskapitalen...
Endring balansen
Balanseregnskapet : | 31.12. | 01.01. | Endring |
2.1 Omløpsmidler | 512 054 | 542 213 | |
2.3 Kortsiktig gjeld | 200 873 | 173 341 | |
Arbeidskapital | 311 181 | 368 872 | -57 691 |
Drifts- og investeringsregnskapet : | Beløp | ||
Driftsregnskapet | |||
Sum driftsutgifter | 1 426 443 | ||
Sum driftsinntekter | -1 476 177 | ||
Netto finansutgifter | 92 630 | ||
Netto driftsresultat | -42 896 | ||
Investeringsregnskapet | |||
Sum investeringsutgifter | 249 813 | ||
Sum investeringsinntekter | -247 023 | ||
Netto utgifter videreutlån | 334 | ||
Netto utgifter i investeringsregnskapet | 3 124 | ||
Netto tilgang/bruk i drifts- og investeringsregnskapet | -46 020 | ||
Endring ubrukte lånemidler (økning +/reduksjon-) | -11 672 | ||
Endring i regnskapsprinsipp ført direkte mot egenkapital | 0 | ||
Endring arbeidskapital i drifts- og investeringsregnskapet | -57 692 | ||
Differanse | 0 |
Note 2 - Kapitalkonto
Saldo 01.01. | 511 610 |
Økning av kapitalkonto (kreditposteringer) | |
Aktivering av fast eiendom og anlegg | 189 285 |
Reversert nedskrivning av fast eiendom og anlegg | |
Aktivering av utstyr, maskiner og transportmidler | 54 516 |
Kjøp av aksjer og andeler | 2 790 |
Reversert nedskrivning av aksjer og andeler | |
Utlån | 8 758 |
Aktivert egenkapitalinnskudd pensjonskasse | |
Avdrag på eksterne lån | 65 417 |
Økning pensjonsmidler | 41 124 |
Endring skyldig arbeidsgiveravg. Pensjonsforpliktelser | |
Reduksjon av kapitalkonto (debetposteringer) | |
Avgang fast eiendom og anlegg | 2 970 |
Av- og nedskriving av fast eiendom og anlegg | 73 119 |
Avgang utstyr, maskiner og transportmidler | |
Av- og nedskrivning av utstyr, maskiner og transportmidler | 13 804 |
Avgang aksjer og andeler | 0 |
Nedskrivning av aksjer og andeler | 48 |
Avdrag på utlån | 127 |
Avskrivning utlån | 0 |
Reduksjon egenkapitalinnskudd pensjonskasse | |
Bruk av midler fra eksterne lån | 210 254 |
Reduksjon pensjonsmidler | |
Økning pensjonsforpliktelser | |
Endring skyldig arbeidsgiveravg. Pensjonsforpliktelser | 5 531 |
Mottatte avdrag etableringslån | 5 398 |
Tapsføring eksterne lån | |
Urealisert kurstap utenlandslån | |
Saldo 31.12. | 562 249 |
01.01.2023 | 31.12.2023 | Endring | |
Anleggsmidler | 3 360 653 | 3 655 290 | 294 637 |
Langsiktig gjeld | 2 951 108 | 3 183 431 | 232 323 |
Ubrukte lånemidler | 102 029 | 90 357 | -11 672 |
Endring i regnskapsprinsipper som påvirker langsiktig gjeld | 0 | 0 | 0 |
Endring i regnskapsprinsipper som påvirker anleggsmidler | 0 | 0 | 0 |
Kapitalkonto | 511 574 | 562 216 | 50 642 |
Note 3 - Endring regnskapsprinsipp
Kommunen har ikke gjort noen endringer i regnskapsprinsipp i 2023.
Note 4 - Anleggsmidler
IT-utstyr, kontor-maskiner | Anleggs-maskiner mv. | Brannbiler, tekniske anlegg | Boliger, skoler, veier | Adm.bygg, sykehjem mv. | Tomte-områder | SUM | |
Bokført verdi pr 1.1.2023 | 15 645 | 38 118 | 113 888 | 1 268 464 | 250 687 | 114 968 | 1 801 770 |
Årets tilgang | 7 873 | 46 644 | 4 101 | 140 029 | 29 416 | 15 741 | 243 804 |
Årets avgang | -2 970 | -2 970 | |||||
Årets avskrivninger | -6 085 | -5 527 | -7 357 | -42 736 | -7 966 | -69 671 | |
Årets nedskrivninger | -1 414 | -15 839 | -17 253 | ||||
Reverseringer av nedskrivninger | 0 | ||||||
Bokført verdi pr. 31.12.2023 | 17 433 | 77 821 | 110 632 | 1 349 918 | 272 137 | 127 739 | 1 955 680 |
Tap ved salg av anleggsmidler | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 939 |
Gevinst ved salg av anleggsmidler | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 578 |
Utnyttbar levetid, inntil | 5 år | 10 år | 20 år | 40 år | 50 år | Ingen avskriving | |
Avskrivningsplan | Lineær | Lineær | Lineær | Lineær | Lineær |
Fra bevilgningsoversikt investering | 247 024 |
Tilgang (aktivert i anleggsmodul) | 243 804 |
Ikke aktivert | 3 221 |
Sum | 247 024 |
Note 5 - Aksjer og andeler
Selskapets navn | Org.nr. | Balanse-konto | Antall | Eierandel | Eventuell markeds-verdi | Bokført pr. 31.12.2022 | Bokført pr. 31.12.2023 |
KLP - Egenkapitalinnskot * | 938708606 | 221550001 | 39 136 076 | 41 925 947 | |||
Eigedomsselskapet Norlund AS | 930925357 | 221152001 | 300 | 100,00 % | 24 587 083 | 11 207 588 | 11 207 588 |
Aspekt Hustadvika AS | 968185950 | 221152002 | 275 | 100,00 % | 1 170 000 | 1 170 000 | |
Eide Vassverk SA | 970062777 | 221210007 | 73 | 6,00 % | 453 000 | 453 000 | |
Molde Lufthavnutvikling AS | 985615462 | 221152005 | 60 | 3,23 % | 338 099 | 340 866 | 338 099 |
Gass Ror IKS | 989633902 | 221650000 | 400 000 | 11,11 % | 200 000 | 200 000 | |
Møre og Romsdal Revisjon SA | 923746552 | 221210002 | 5,08 % | 180 000 | 180 000 | ||
Bølgen Invest AS | 986606890 | 221210008 | 1 000 | 0,07 % | 57 381 | 64 274 | 57 381 |
Protomore kunnskapspark AS | 981036093 | 221120000 | 100 | 0,71 % | 123 162 | 77 610 | 77 610 |
Astero AS | 919635657 | 221152007 | 137 | 5,74 % | 53 500 | 53 500 | |
Visit Nordmøre og Romsdal AS | 986702628 | 221210001 | 35 498 | 3,80 % | 44 100 | 44 100 | |
Samspleis AS | 887493952 | 221210006 | 3 | 0,85 % | 30 000 | 0 | |
Langfjordforbindelsen AS | 886281692 | 221210004 | 11 | 2,31 % | 56 853 | 16 386 | 16 386 |
Kristiansund og Nordmøre Næringsforum AS | 931564374 | 221210005 | 425 | 0,29 % | 12 104 | 12 104 | |
Nordmøre Fiskebåt AS | 994298364 | 221210000 | 100 | 1,13 % | 16 461 | 10 000 | 10 000 |
Muritunet AS | 961721652 | 221152010 | 80 | 3,35 % | 8 000 | 8 000 | |
Møreaksen AS | 942390742 | 221152013 | 170 | 0,23 % | 178 | 596 | 178 |
Skaret Skisenter SA | 982796954 | 221210003 | 8 000 | 0 | |||
Biblioteksentralen SA | 910568183 | 221152009 | 2 100 | 2 100 | |||
Helseinnovasjonssenteret AS | 923766553 | 221152014 | 5 | 5,55 % | 50 000 | 50 000 | |
Helseplattformen AS | 922307814 | 221152015 | 75 | 0,75 % | 75 075 | 75 075 | |
Torvvegen 28 AS | 930654418 | 221152016 | 30 | 100,00 % | 30 000 | 30 000 | |
Nordmøremusea AS | 930544582 | 221152017 | 90 | 7,00 % | 90 000 | 90 000 | |
EBRL - hus 5 vest, 1. etg. | 221830001 | 32 400 | 32 400 | ||||
EBRL - hus 6 øst. 1. etg. | 221830002 | 32 300 | 32 300 | ||||
EBRL - hus 6 vest, 1. etg. | 221830003 | 32 300 | 32 300 | ||||
EBRL - hus 6 vest. sokkel | 221830005 | 22 514 | 22 514 | ||||
EBRL - hus 5 vest, sokkel | 221830000 | 22 294 | 22 294 | ||||
EBRL - hus 6 øst. sokkel | 221830004 | 20 300 | 20 300 | ||||
Sum aksjer/andeler | 53 421 383 | 56 163 176 |
Andre eierandeler
Hustadvika kommune har også eierandeler i følgende selskap: | Andel |
Møre og Romsdal Havn IKS | 18 % |
Krisesenteret for Molde & Omegn IKS | 18,3 % |
Romsdalshavøya Interkomm,Renovasjon.selskap (RIR) | 22,5 % |
Note 6 - Utlån
Utlånt til | Utestående 31.12. | Utestående 01.01. | Tap på hovedstol | Tap påløpte renter mv. | Samlet tap |
Utlån finansiert med innlån: | |||||
Boligsosiale formål (startlån) | 76 570 | 73 583 | |||
Tapsdeling Husbanklån | |||||
Sum lånefinansierte utlån | 76 570 | 73 583 | 0 | 0 | |
Utlån finansiert med egne midler: | |||||
NAV har hatt en gjennomgang av utestående lån i 2023. Ingen tapsføring er gjort. Det er bevilget 5 nye lån i 2023. | 1 035 | 788 | 0 | 0 | 0 |
Sum egenfinansierte utlån | 1 035 | 788 | 0 | 0 | 0 |
Sum | 77 605 | 74 371 | 0 |
Note 7 - Finansielle omløpsmidler
Aktivaklasse | Finans-reglement | Balanseført verdi 01.01 | Balanseført verdi 31.12 | Resultatført verdiendring |
Rentepapirer | §2 | 102 985 | 125 | 2 279 |
Aksjer/aksjefond | §3 | 25 945 | 26 444 | 3 453 |
Sertifikater | §3 | |||
Obligasjoner | §3 | 79 385 | 79 636 | 7 297 |
Sum | 208 315 | 106 205 | 13 029 |
Pareto
Pareto | 01.01.2023 | Anskaffelseskost | Uttak | Innskudd | 31.12.2023 | Endring i 2023 | Avkastning |
Likviditetsfond | 51 480 | 50 000 | 52 538 | 122 | -51 358 | 1 180 | |
Aksjer | 15 085 | 11 004 | 1 954 | 14 248 | -837 | 1 117 | |
Obligasjoner | 41 395 | 42 001 | 3 046 | 42 776 | 1 381 | 4 427 | |
Sum Pareto | 107 960 | 103 005 | 57 538 | - | 57 146 | -50 814 | 6 724 |
Odin
Odin | 01.01.2023 | Anskaffelseskost | Uttak | Innskudd | 31.12.2023 | Endring i 2023 | Avkastning |
Likviditetsfond | 51 505 | 50 000 | 52 601 | 3 | -51 502 | 1 099 | |
Aksjer | 10 860 | 9 280 | 1 000 | 12 196 | 1 336 | 2 336 | |
Obligasjoner | 37 990 | 37 173 | 4 000 | 36 860 | -1 130 | 2 870 | |
Sum Odin | 100 355 | 96 453 | 57 601 | - | 49 059 | -51 296 | 6 305 |
Sum
01.01.2023 | Anskaffelseskost | Uttak | Innskudd | 31.12.2023 | Endring i 2023 | Avkastning | |
Likviditetsfond | 102 985 | 100 000 | 105 139 | - | 125 | -102 860 | 2 279 |
Aksjer | 25 945 | 20 284 | 2 954 | - | 26 444 | 499 | 3 453 |
Obligasjoner | 79 385 | 79 174 | 7 046 | - | 79 636 | 251 | 7 297 |
Sum | 208 315 | 199 458 | 115 139 | - | 106 205 | -102 110 | 13 029 |
Note 8 - Rentesikring
Langsiktig gjeld med fast rente
Lån nr. | Volum (mill.) | Siste forfall | Rente-binding til | Betaler | Finans-reglementet |
Kommunalbanken 2008.0551 | 33,6 | mars.49 | sept.25 | 2,41 % | § 4 |
Kommunalbanken 2022.0061 | 235,3 | mar.29 | mar.29 | 2,85 % | § 5 |
Danske Bank NO0010877202 | 197 | mar.25 | mar.25 | 1,87 % | § 4 |
Sum | 465,9 | 2,40 % |
Rentebytteavtaler
Swap i bank | Volum (mill.) | Løper fra dato | Løper til dato | Betaler | Mottar | Formål med sikringen | Finans-reglementet |
Danske Bank | 60 | sep.16 | sep. 26 | 1,50% | 6M nibor | Kontanstrømsikring | § 4-3 |
DNB 21/31 | 60 | sep.21 | des. 31 | 0,76% | 6M nibor | Kontanstrømsikring | § 4-3 |
Sparebank 1 SMN | 35 | mar.17 | mar. 27 | 2,02 % | 6M nibor | Kontanstrømsikring | § 4-3 |
Sum | 155 | 1,73 % |
Note 9 - Langsiktig gjeld
Lånesaldo 31.12. 2021
Beløp | Gjennomsnittlig løpetid (år) | Rente 31.12.2023 | |
Lån til egne investeringer | 1 549 135 | 2,80 | 4,43 % |
Lån til andres investeringer | - | ||
Lån til innfrielse av kausjoner | - | ||
Lån til videreutlån | 109 917 | 20,90 | 4,23 % |
Sum bokført langsiktig gjeld | 1 659 052 | 4,78 | 4,42 % |
'Herav finansielle leieavtaler | 0 | ||
Lån som forfaller i 2024 | 177 168 | ||
Herav lån som må refinansieres | 177 100 |
Fordeling av langsiktig gjeld etter rentebetingelser
Langsiktig gjeld 31.12.2023 | Rente 31.12.2023 | |
Langsiktig gjeld med fast rente : | 465 935 | 2,40 % |
Langsiktig gjeld med flytende rente : | 1 193 117 | 5,20 % |
Fordeling av langsiktig gjeld etter rentebetingelser inkludert rentebytteavtaler
Fordeling av langsiktig gjeld etter rentebetingelser inkludert rentebytteavtaler | Langsiktig gjeld 31.12.2022 |
Langsiktig gjeld med fast rente | 620 935 |
Langsiktig gjeld med flytende rente | 1 038 117 |
Note 10 - Avdrag på lån - 2023
Avdrag på lån til investering i varige driftsmidler
Kommunen skal betale årlige avdrag som samlet skal være minst lik størrelsen på kommunens avskrivninger i regnskapsåret, justert for forholdet mellom størrelsen på lånegjelden og størrelsen på kommunens eller fylkeskommunens avskrivbare anleggsmidler.
Forholdet mellom betalte avdrag og minimumsavdrag
2023 | 2022 | |
Sum avskrivninger i året | 69 670 | 62 888 |
Sum lånegjeld pr 1.1. | 1 430 238 | 1 316 108 |
Anleggsmidler pr. 1.1 | 1 669 548 | 1 564 257 |
Bergnet minimumsavdrag | 59 684 | 52 912 |
Utgiftsførte avdrag i driftsregnskapet | 59 685 | 52 955 |
Avvik | 1 | 43 |
Avdrag på lån til videre utlån og forskotteringer
Mottatte avdrag på videreutlån og refusjoner av gitte forskotteringer finansiert med lån kan bare finansiere avdrag på lån eller nye utlån, jf KL 14-17, 2. ledd. Dersom slike mottatte avdrag benyttes til å betale avdrag på lån etter KL § 14-15 første og andre ledd og § 14-16, skal dette ikke redusere minimumsavdraget, jf KL § 14-18 tredje ledd.
2023 | 2022 | |
Mottatte avdrag på startlån | 5 398 | 3 817 |
Utgiftsførte avdrag i investeringsregnskapet | 5 732 | 5 624 |
Avsetning til/bruk av avdragsfond | -334 | -1 807 |
Saldo avdragsfond 31.12. | 8 289 | 8 624 |
Note 11 - Pensjoner
Premiefondet er et fond for tilbakeført premie og overskudd. Eventuelle midler på premiefondet kan bare brukes til fremtidig premiebetaling. Premiefondet fremgår ikke av kommuneregnskapet, men bruk av fondet reduserer faktisk betalte pensjonspremier.
Premiefond
2023 | 2022 | |
Innestående på premiefond 01.01. | 67 955 | 67 402 |
Tilført premiefondet i løpet av året | 8 794 | 28 139 |
Bruk av premiefondet i løpet av året | 9 037 | 27 589 |
Innestående på premiefond 31.12. | 67 712 | 67 952 |
Regnskapsføring av pensjon
Etter § 3-5 og § 3-6 i års regnskapsforskriften skal driftsregnskapet belastes med pensjonskostnader som er beregnet ut fra langsiktige forutsetninger om avkastning, lønnsvekst og G-regulering. Pensjonskostnadene beregnes på en annen måte enn pensjonspremien som betales til pensjonsordningen, og det vil derfor normalt være forskjell mellom disse to størrelsene. Forskjellen mellom betalt pensjonspremie og beregnet pensjonskostnad betegnes premieavvik, og skal inntekts- eller utgiftsføres i driftsregnskapet. Premieavviket tilbakeføres over:
15 år For 2002 t.o.m. 2010
10 år For 2011 t.o.m. 2013
7 år F.o.m. 2014
Regnskapsføringen av pensjon innebærer et unntak fra de grunnleggende prinsippene for kommuneregnskapet om at alle kjente utgifter og inntekter i året skal tas med i årsregnskapet for vedkommende år (kl. § 14-6, 2. ledd nr. c). Regnskapsføringen av premieavvik og amortisering av premieavvik har hatt en positiv innvirkning på netto driftsresultat i 2023 med 81,3 millioner inklusiv arbeidsgiveravgift. Regnskapsførte pensjonsutgifter ble 71,7 millioner i 2023.
Bestemmelsene innebærer også at beregnede pensjonsmidler og pensjonsforpliktelser er oppført i balansen som henholdsvis anleggsmidler og langsiktig gjeld.
Økonomiske forutsetninger for beregning av pensjonskostnaden | KLP | SPK |
Forventet avkastning pensjonsmidler | 4,00 % | 3,50 % |
Diskonteringsrente | 3,50 % | 3,50 % |
Forventet årlig lønnsvekst | 2,48 % | 2,48 % |
Forventet årlig G- og pensjonsregulering | 2,48 % | 2,48 % |
Pensjonskostnad og premieavvik | 2023 | 2022 | |
---|---|---|---|
Årets pensjonsoppdeling, nåverdi | 69 474 | 66 399 | |
Rentekostnad av påløpt pensjonsforpliktelse | 51 992 | 41 984 | |
Forventet avkastning på pensjonsmidlene | -58 025 | -47 471 | |
Administrasjonskostnader | 3 356 | 3 282 | |
A | Beregnet netto pensjonskostnad (inkl.adm.) | 66 796 | 64 194 |
B | Forfalt pensjonspremie (inkl. adm.kostnader) | 157 024 | 92 729 |
C | Årets premieavvik | 90 227 | 28 536 |
Pensjonsutgifter i drifts- og investeringsregnskapet | 2023 | 2022 | |
B | Forfalt pensjonspremie (inkl. adm.kostnader) | 157 023 | 92 729 |
C | Årets premieavvik | -90 228 | -28 536 |
D | Amortisering av tidligere års premieavvik | 17 806 | 14 850 |
E | Brutto pensjonsutgift etter premieavvik og amortisering (SUM B:D) | 84 601 | 79 043 |
G | Pensjonstrekk ansatte | 12 771 | 11 856 |
Årets regnskapsførte pensjonsutgift (F-G) | 71 830 | 67 187 |
Akkumulert premieavvik | 2023 | 2022 |
Sum gjenstående premieavvik tidligere år (pr. 01.01.) | 91 847 | 78 161 |
Årets premieavvik | 90 228 | 28 536 |
Sum amortisert premieavvik dette året | -17 806 | -14 850 |
Akkumulert premieavvik pr. 31.12 | 164 269 | 91 847 |
Arbeidsgiveravgift av akkumulert premieavvik | 23 161 | 12 950 |
Sum akkumulert premieavvik inkl. arb.g.avgift | 187 430 | 104 797 |
Pensjonsmidler og pensjonsforpliktelser | 2023 | 2022 |
Brutto pensjonsforpliktelse pr. 01.01. | 1 425 218 | 1 333 104 |
Estimatavvik (ført direkte mot egenkapitalen) | 29 053 | 34 898 |
Virkning av planendringer (ført direkte mot egenkapitalen) | 0 | 0 |
Årets pensjonsopptjening | 69 473 | 66 399 |
Rentekostnad av påløpt pensjonsforpliktelse | 51 991 | 41 984 |
Utbetalinger | -56 893 | -51 168 |
Brutto pensjonsforpliktelse pr. 31.12. | 1 518 842 | 1 425 217 |
Brutto pensjonsmidler pr. 01.01. | 1 431 092 | 1 343 740 |
Estimatavvik (ført direkte mot egenkapitalen) | -20 049 | 1 603 |
Virkningen av planendringer (ført direkte mot egenkapitalen) | 0 | 0 |
Innbetalt pensjonspremie (inkl. adm.) | 157 023 | 92 729 |
Administrasjonskostnad/rentegaranti | -3 356 | -3 282 |
Utbetalinger | -56 893 | -51 168 |
Forventet avkastning | 58 025 | 47 471 |
Brutto pensjonsmidler pr. 31.12. | 1 565 842 | 1 431 094 |
Netto pensjonsforpliktelse pr. 31.12. | -47 000 | -5 876 |
5 531 | 7 112 |
Netto pensjonsforpliktelse per ordning
Netto pensjonsforpliktelse per ordning 31.12.2023 | KLP felles | KLP sykepl. | KLP folkev. | SPK | Sum |
Brutto pensjonsforpliktelse | 1 189 643 | 201 044 | 7 192 | 120 967 | 1 518 846 |
Brutto pensjonsmidler | 1 252 270 | 222 780 | 9 057 | 81 737 | 1 565 844 |
Netto pensjonsforpliktelse (+)/netto pensjonsmidler (-) | -62 627 | -21 736 | -1 865 | 39 230 | -46 998 |
Arbeidsgiveravgift av netto pensjonsforpliktelse | 0 | 0 | 0 | 5 531 | 5 531 |
Sum bokført netto pensjonsforpliktelse | -62 627 | -21 736 | -1 865 | 44 761 | -41 467 |
Note 12 - Garantiansvar
Hele kroner
GARANTI TIL: | Lånegiver | Garanti type | Garanti Ramme | Restbeløp 2023 | Restbeløp 2022 | Forventet låneopptak (utover saldo) | Tillegg for renter o.l. | Opprinnelig garanti gitt | Garanti utløper |
Aspekt Hustadvika AS | |||||||||
-20030637 | Kommunalbanken | Selvskyldner | 1 045 500 | 250 980 | 289 560 | 2003 | 2030 | ||
-20030638 | Kommunalbanken | Selvskyldner | 1 380 210 | 0 | 65 350 | 2003 | 2023 | ||
-20040292 | Kommunalbanken | Selvskyldner | 1 270 475 | 169 500 | 225 960 | 2004 | 2026 | ||
-20160194 | Kommunalbanken | Selvskyldner | 5 215 000 | 3 911 200 | 4 085 040 | 2016 | 2046 | ||
-20190018 | Kommunalbanken | Selvskyldner | 5 015 000 | 3 540 000 | 3 835 000 | 2019 | 2035 | ||
-20190019 | Kommunalbanken | Selvskyldner | 271 090 | 191 390 | 207 330 | 2019 | 2035 | ||
Eide Båthavn | Kommunalbanken | Selvskyldner | 800 000 | 380 000 | 420 000 | 2013 | 2033 | ||
Eide Idrettslag | Kommunalbanken | Selvskyldner | 300 000 | 142 500 | 157 500 | 2013 | 2033 | ||
Eide Vassverk BA | Kommunalbanken | Selvskyldner | 7 897 846 | 3 751 390 | 4 146 290 | 2013 | 2033 | ||
IL Bryn | Kommunalbanken | Selvskyldner | 8 800 000 | 812 500 | 937 500 | 2018 | 2030 | ||
Stiftelsen Romsdalsmuseet | Kommunalbanken | Selvskyldner | 5 000 000 | 4 250 030 | 4 416 690 | 2019 | 2049 | ||
NMK Molde | Kommunalbanken | Selvskyldner | 4 100 000 | 0 | 2023 | 2033 | |||
Molde og Hustavika Rideklubb | Kommunalbanken | Selvskyldner | 15 000 000 | 15 000 000 | 2021 | Start +20 | |||
Stiftelsen Skaret Skisenter | Sparebanken Møre | Selvskyldner | 7 400 000 | 7 400 000 | 2023 | Start +20 | |||
Sum | 62 695 121 | 17 399 490 | 18 786 220 | 22 400 000 |
Alle Hustadvika kommunes garantier er godkjent av statsforvalteren.
Note 13 - Bundne fond
Beholdning 01.01 | Beholdning 31.12 | Endring 2023 | |
Bundne driftsfond | |||
Selvkostfond | 6 941 | 6 814 | -127 |
Øremerka statstilskudd | 7 131 | 8 541 | 1 410 |
Næringsfond/Kraftfond | 5 887 | 4 572 | -1 315 |
Gavefond | 2 456 | 2 131 | -325 |
Øvrige bundne driftsfond | 1 719 | 1 462 | -257 |
Sum bundne driftsfond | 24 134 | 23 521 | -613 |
Bundne investeringsfond | |||
Formidlingslån | 9 141 | 8 827 | -314 |
Øvrige bundne investeringsfond | 3 298 | 3 298 | 0 |
Sum bundne investeringsfond | 12 438 | 12 126 | -312 |
Sum bundne fond | 36 572 | 35 647 | -925 |
Fond i balansen
IB 01.01.2023 | Bruk | Avsatt | UB 31.12.2023 | Endring 2023 | |
Bundne driftsfond | 24 134 | -5 884 | 5 271 | 23 521 | -613 |
Bundne investeringsfond | 12 438 | -1 233 | 921 | 12 126 | -312 |
Sum | 36 572 | -7 117 | 6 192 | 35 647 | -925 |
Note 14 - Selvkostområdet
Gebyrfinansiert selvkosttjenester - Etterkalkyle 2023
Hustadvika kommune har utarbeidet etterkalkyler for gebyrfinansierte selvkosttjenester i henhold til ''Forskrift om beregning av samlet selvkost for kommunale og fylkeskommunale gebryr (selvkostforskriften)''.
Kommunen benytter selvkostberegningsmodellen Momentum Selvkost Kommune.
Hva er selvkost:
Selvkost innebærer at kommunens kostnader med å frembringe tjenestene skal dekkes av gebyrene som brukerne av tjenestene betaler. Kommunen har ikke anledning til å tjene penger på tjenestene. For å kontrollere at dette ikke skjer må kommunen, etter hvert regnskapsår, utarbeide en selvkostkalkyle som viser selvkostregnskapet for det enkelte gebyrområdet. Elementene i en selvkostkalkyle avviker fra kommunens ordinære driftsregnskap på enkelte områder og de to regnskapene vil, som oppstillingen under viser, ikke være direkte sammenlignbare
Elementene i en selvkostkalkyle:
I selvkostkalkylen inngår regnskapsmessige driftsinntekter, driftsutgifter eksklusiv regnskapsmessige avskrivninger, kalkulatoriske avskrivninger og rentekostnader, samt indirekte driftsutgifter (administrasjonsutgifter).
Kalkulatoriske kapitalkostnader:
Ved beregning av kalkulatoriske kapitalkostnader (avskrivninger og renter) skal fremmedfinansiering trekkes ut av beregningsgrunnlaget. Kalkulatorisk rentekostnad inngår ikke i kommunens driftsregnskap, men representerer en alternativ avkastning som kommunen går glipp av ved at kapital er bundet i anleggsmidler. Den kalkulatoriske rentekostnaden beregnes med utgangspunkt i anleggsmidlenes restavskrivningsverdi og en kalkylerente.
Kalkylerenten er årsgjennomsnittet av 5-årig swap-rente + 1/2 %-poeng. I 2023 var denne lik 4,296 %.
Indirekte driftsutgifter og håndtering av over- og underskudd:
Selvkostforskriften fastsetter regler for henføring av relevante administrasjonsutgifter som kan inngå i gebyrgrunnlaget. Videre er det bestemt at eventuelle overskudd skal avsettes til bundne selvkostfond. Et overskudd fra et enkelt år skal tilbakeføres til brukerne i form av lavere gebyrer i løpet av en femårsperiode. En generasjon brukere skal ikke subsidiere neste generasjon, eller omvendt. Kostnadene ved tjenestene som ytes i dag skal dekkes av de brukerne som drar nytte av tjenesten. Dette innebærer at dersom kommunen har overskudd som er eldre enn fire år, må dette i sin helhet gå til reduksjon av gebyrene det kommende budsjettåret. Eksempelvis må et overskudd som stammer fra 2023 i sin helhet være disponert innen 2028.
Krav om utarbeidelse av kalkyler:
I tillegg til å utarbeide en etterkalkyle for hver betalingstjeneste må kommunen utarbeide forkalkyler i forkant av budsjettåret for å estimere drifts- og kapitalkostnader for neste økonomiplanperiode. Forkalkylene gir grunnlaget for kommunens gebyrsatser. Ved budsjettering er det en rekke usikre faktorer, herunder fremtidig kalkylerente, utvikling av antall brukere og generell etterspørsel. I tillegg til å overholde generasjonsprinsippet bør kommunen ha målsetning om minst mulig svingninger i de kommunale gebyrene. Resultatet for 2023 var ikke kjent ved budsjettarbeidet i fjor høst. Dette forklarer avvik mellom prognose i høst og nå ved etterkalkyle.
Samlet etterkalkyle 2023
Etterkalkyle selvkost 2023 | Vann | Avløp | Renovasjon | Slamtømming | Totalt |
Direkte driftsutgifter | 13 259 827 | 13 887 180 | 22 411 759 | 1 901 262 | 51 460 028 |
Avskrivningskostnad | 5 709 299 | 6 079 034 | 3 975 | 4 800 | 11 797 108 |
Kalkulatorisk rente (1,96%) | 6 325 361 | 6 045 454 | 427 | 516 | 12 371 757 |
Indirekte netto driftsutgifter | 798 621 | 852 037 | 477 410 | 266 348 | 2 394 416 |
Indirekte avskrivningskostnad | 3 109 | 3 149 | 5 257 | 446 | 11 961 |
Indirekte kalkulatorisk rente (1,96%) | 3 478 | 3 523 | 5 881 | 499 | 13 382 |
Driftskostnader | 26 099 696 | 26 870 377 | 22 904 709 | 2 173 871 | 78 048 652 |
- Øvrige driftsinntekter | -4 940 | -462 714 | 1 117 | 0 | -466 537 |
Samlet selvkost (gebyrgrunnlag) | 26 094 756 | 26 407 663 | 22 905 826 | 2 173 871 | 77 582 115 |
Gebyrinntekter | 26 287 891 | 25 982 919 | 22 464 169 | 3 215 744 | 77 950 723 |
Selvkostresultat (gebyrinntekter-gebyrgrunnlag) | 193 135 | -424 744 | -441 657 | 1 041 873 | 368 608 |
Selvkostgrad i % | 101% | 98% | 98% | 148% | 100% |
Selvkostfond 01.01 | 180 593 | -1 019 472 | 1 342 321 | -1 798 024 | -1 294 582 |
-/+ Bruk av/asetning til selvkostfond | 193135 | -424 744 | -441 657 | 1 041 873 | 368608 |
+/- Kalkulerte renteinntekter/rentekostnader selvkostfond | 11 907 | -52 920 | 48 179 | -54 864 | -47 698 |
Selvkostfond 31.12 | 385 635 | - 1497 136 | 948 843 | -811 014 | -973 672 |
Etterkalkyle selvkost 2023 | Feiing | Private planforslag | Bygge- og delesaksbehandling | Oppmåling | Totalt |
Direkte driftsutgifter | 3 030 207 | 1 871 556 | 3 535 753 | 1 755 303 | 10 192 819 |
Avskrivningskostnad | 19 666 | 473 | 11 613 | 151 321 | 183 072 |
Kalkulatorisk rente (1,96%) | 68 014 | 680 | 1 746 | 7 377 | 77 817 |
Indirekte netto driftsutgifter | 294 458 | 344 698 | 314 963 | 312 863 | 1 266 982 |
Indirekte avskrivningskostnad | 710 | 444 | 797 | 412 | 2 362 |
Indirekte kalkulatorisk rente (1,96%) | 794 | 497 | 892 | 461 | 2 643 |
Driftskostnader | 3 413 849 | 2 218 347 | 3 865 763 | 2 227 736 | 11 725 696 |
+Tilskudd/Subsidiering | 0 | 854 162 | 1 044 863 | 1 486 733 | 3 385 758 |
- Øvrige driftsinntekter | -3 934 | 21 027 | -138 131 | 0 | -121 038 |
Samlet selvkost (gebyrgrunnlag) | 3 409 915 | 2 239 374 | 3 727 632 | 2 227 736 | 11 604 658 |
Gebyrinntekter | 4 111 704 | 2 239 374 | 2 682 769 | 741 003 | 8 920 688 |
Selvkostresultat (gebyrinntekter-gebyrgrunnlag) | 701 789 | -854 162 | -1 044 863 | -1 486 733 | -2 683 970 |
Fiansiell dekningsgrad | 121% | 62% | 77% | ||
Selvkostfond 01.01 | 1 709 673 | 0 | 0 | 0 | 1 709 673 |
-/+ Bruk av/asetning til selvkostfond | 701 789 | 0 | 0 | 0 | 701 789 |
+/- Kalkulerte renteinntekter/rentekostnader selvkostfond | 88 522 | 0 | 0 | 0 | 88 522 |
Selvkostfond 31.12 | 2 499 984 | 0 | 0 | 0 | 2 499 984 |
Etterkalkyle selvkost 2023 | Forurensingsmyndighet | Eierseksjonering | Totalt |
Direkte driftsutgifter | 1 589 121 | 176 988 | 1 766 109 |
Indirekte driftsutgifter (netto) | 253 980 | -351 | 253 628 |
Indirekte avskrivningskostnad | 357 | 42 | 398 |
Indirekte kalkulatorisk rente (3,54%) | 399 | 46 | 445 |
Driftskostnader | 1 843 856 | 176 724 | 2 020 581 |
+ Tilskudd/subsidiering | 0 | 78 916 | 78 916 |
- Øvrige driftsinntekter | -69 155 | 0 | -69 155 |
Samlet selvkost (gebyrgrunnlag) | 1 774 701 | 176 724 | 1 951 426 |
Gebyrinntekter | 1 768 743 | 97 808 | 1 866 551 |
Selvkostresultat (gebyrinntekter-gebyrgrunnlag) | -5 958 | -78 916 | -84 875 |
Selvkostgrad i % | 100% | 55% | 96% |
Selvkostfond 01.01 | 2 862 860 | 0 | 2 862 860 |
-/+ Bruk av/asetning til selvkostfond | -5 958 | 0 | -5 958 |
+/- Kalkulerte renteinntekter/rentekostnader selvkostfond | 122 860 | 0 | 122 860 |
Selvkostfond 31.12 | 2 979 762 | 0 | 2 979 762 |
Note 15 - Salg av finansielle anleggsmidler
Det er ikke solgt noen finansielle anleggsmidler i 2023.
Note 16 - Ytelser ledende personer
Ledende personer
2023 | 2022 | 2021 | |
Ordfører | 1 245 510 | 1 059 032 | 1 010 791 |
Varaordfører | 498 204 | 557 385 | 531 995 |
Kommunedirektør | 1 365 000 | 1 289 700 | 1 239 700 |
Sum | 3 108 714 | 2 906 117 | 2 782 486 |
Kontrollorgan
Kontrollorgan | 2023 | 2022 | 2021 |
Regnskaps og forvaltningsrevisjon | 802 050 | 2 423 777 | 1 309 839 |
Kontrollutvalgssekretæriat | 426 053 | 403 394 | 384 656 |
Sum kontrollorgan | 1 228 103 | 2 827 171 | 1 694 495 |
Note 17 - Godtgjørelse revisor
Revisjonstjenestene utføres av Møre og Romsdal Revisjon SA
Godtgjørelse revisor
2023 | 2022 | 2021 | |
Regnskapsrevisjon og attestasjoner | 752 937 | 851 300 | 831 300 |
Forvaltningsrevisjon | 49 113 | 461 900 | 76 500 |
Eierskapskontroll | 0 | 163 800 | |
Rådgivningstjenester | 0 | ||
Samlet godtgjørelse | 802 050 | 1 477 000 | 907 800 |
Molde kommune for 2021 og 2022.
Note 18: Kommunale samarbeid
Kommunen eier 100 % av tre aksjeselskap. Det er Eiendomsselskapet Norlund AS, Aspekt Hustadvika AS og Torvvegen 28 AS.
Kommunen er i tillegg deltaker i flere interkommunale samarbeid og interkommunale selskap (IKS). De viktigste nevnes her:
Interkommunale samarbeid:
Ingen spesifikke. Se under om vertkommunesamarbeid.
Interkommunale selskap/SA:
RIR IKS, Molde og Romsdal Havn IKS, Interkommunalt arkiv IKS, Krisesenteret i Molde og Romsdal IKS og Gassror IKS. I tillegg eies andeler i Møre og Romsdal revisjon SA.
Andre avtaler og vertskommunesamarbeid:
I tillegg er det inngått avtaler om samarbeid innen IKT, skogbruk, landbruk, PPT. Hustadvika kommune er medlem i Nordmøre interkommunale innkjøpstjeneste (NII). Dette er en vertskommuneavtale der de ansatte er tilknyttet Kristiansund kommune.
Viser også til kommunens eierskapsmelding for mer detaljer.
Note 19 - Usikre forpliktelser
Hustadvika kommune har ingen usikre forpliktelser.
Note 20 - Vesentlige poster
Hustadvika kommune har ingen vesentlige poster
Note 21 - Justeringsrett
Overtagelse Lauvåsen boligfelt
I desember 2020 overtok Hustadvika kommune offentlig infrastruktur på Lauvåsen boligfelt fra utbygger Elvebakken AS. Verdien er beregnet til 36,3 mill. Kroner. Overtagelsen skjer uten vederlag
I forbindelse med overtagelsen overtar kommunen rett til justering av merverdiavgift på overtatt anlegg. Utbygger hadde ikke kompensasjon eller fradrag for merverdiavgift i sitt regnskap, men kommunen har gjennom overtagelsen fått overført slik rett. Samlet utgjør merverdiavgiften 7,2 mill. Kroner. Kommunen har rett til kompensasjon og fradrag fra staten for denne summen, men må etter regelverket fordele dette over ti år. Refundert merverdiavgift vil utgjøre 724 tusen kroner per år. I sak 7/2018 3. mai 2018 vedtok formannskapet i Fræna kommune at utbygger får 60 % av dette beløpet, mens kommunen beholder 40 %.
Note 22 - Kundefordringer
I løpet av 2023 ble det sendt ut ca. 51 800 fakturaer/kreditnotaer på til sammen 287,2 mill. kroner. Av kunderestansene pr. 31.12.2023 er det kr. 588 059,- som er kategorisert som vanskelig å kreve inn. Dette er krav som er under tvangsinnkreving, eller som er omtvistet.
Type krav | Sum utestående | Vanskelig å kreve inn |
Husleie | 1 283 337 | 201 320 |
Oppvekst | 8 161 707 | 201 854 |
Helse- og sosial | 2 669 869 | 138 930 |
Kultur | 164 849 | |
Teknisk/byggegebyr | 4 083 486 | 38 155 |
Andre type krav | 8 925 953 | 7 800 |
Kommunale eiendomsgebry | 1 530 078 | |
Sum | 26 819 279 | 588 059 |
I er i løpet av 2023 vært gjort tapsføringer på til sammen kr 368 000,-. Dette gjelder krav som har vært sendt til namsmannen for tvangsinnkreving, men hvor tilbakemeldingen har vært intet til utlegg.