Avviksforklaring - Driftsregnskapet

Rammeområde Regnskap 2023 Rev. Budsjett 2023 Oppr. Budsjett 2023 Avvik i kroner
Politisk styring 8 000 7 139 7 096 -861
Kommunedirektør 76 483 70 031 66 627 -6 452
Samfunnsutvikling 18 477 19 702 19 384 1 225
Familiens hus 108 297 100 964 98 865 -7 333
Oppvekst felles 116 967 121 844 117 134 4 877
Kommunale barnehager 64 048 56 476 56 136 -7 572
Skoler 191 133 181 884 180 781 -9 249
Helse og velferd - felles -2 648 6 528 15 832 9 176
Helse og mestring 52 610 48 091 45 254 -4 519
Hjemmebaserte tjenester 59 922 64 004 60 040 4 082
Institusjoner og omsorgsleiligheter 123 127 113 155 114 988 -9 972
Bo og habilitering 127 293 122 942 118 723 -4 351
NAV 21 015 21 572 16 473 557
Kommunalteknikk -3 449 -7 180 -7 224 -3 731
Bygg og eiendom 63 949 48 177 43 712 -15 772
Plan og byggesak 5 088 8 030 5 000 2 942
Brann og beredskap 15 301 12 600 12 525 -2 701
Landbruk og miljø 2 997 3 409 3 389 412
Fellesutgifter pensjon -27 434 -32 500 -26 000 -5 066
Sum 1 021 176 966 868 948 735 -54 308
Per 30.04.2023 viste rammeområdene et forventet merforbruk (prognose) på 17 mill. kroner. Per 31.08.2023 viste rammeområdene et forventet merforbruk på 28,7 mill. kroner. Ved rapportering 31.10.2022 viste prognosen et forventet merforbruk på 32 mill. kroner. De siste månedene har situasjonen endret seg betydelig i negativ retning. Nå i årsavslutningen er det endelige resultatet (merforbruk) som vist over på 54,3 mill. kroner.

Rapportering per 31.08. som viste et forventet merforbruk på 28,7 mill. kroner var den siste rapportering som gikk helt frem til kommunestyret. Avviket mellom dette beløpet og endelig resultat utgjør 24,7 mill. kroner i negativ retning. Det er store avvik mellom rammeområdene men samlet ser vi at kvaliteten på rapporteringen har blitt dårligere enn tidligere.

Sum utgift på rammeområdene 1 021 176 (928 058) mill. kroner i 2023. En økning på 93 mill. kroner.

Avviksforklaring Rammeområdene

Politisk styring:

Rammeområdet viser 861 tusen kroner i merutgift for 2023. Både politiske møter og valg har merutgifter. Valg har strenge krav til sikkerhet og inngåelse i nytt IKT samarbeid medførte store kostnader til innkjøp, og oppgradering av noe eldre utstyr.
I forbindelse med anbefaling om tilgjengelighet, tilbakemeldinger om økt synlighet, og ifbm endring av valglokalene, er det gått til innkjøp av skilt / plakater m.m. Det er mulighet for gjenbruk i senere valg.

Kommunedirektør:

Rammeområdet kommunedirektøren har i 2023 et merforbruk på, 6,4 mill. kroner. Det utgjør 10 % av samlet budsjett.

Hovedårsaken til merforbruket ligger på IKT kapitlet som i 2023 har hatt et betydelig merforbruk som følge av økte utgifter til kjøp av tjenester fra ROR IKT og konsulenttjenester. En andel av dette er såkalte "pukkelutgifter" som oppstår på grunn overgangen fra egen IKT drift til ROR IKT. Også Plan har hatt et betydelig merforbruk (0,9 mill. kroner) som skyldes kjøp av konsulenttjenester. Manglende tilskudd fra næringslivet til rundkjøring i Malmefjorden utgjør ca. 2 mill. kroner av merforbruket.

Økonomiavdelingen har et mindreforbruk på 1,1 mill. kroner. I hovedsak skyldes dette reduksjon av en stilling. Dette er korrigert i budsjettet for 2024.

Samfunnsutvikling:

Samfunnsutvikling har samlet i 2023 hatt et mindreforbruk på 1,2 mill. kroner. Innsparingen skyldes i hovedsak vakanser og sykmeldinger på kulturavdelingen.

Familiens hus:

Familiens hus har et merforbruk på 7,3 mill. kroner. Merforbruket er i all hovedsak knyttet til Tiltak for funksjonshemmede, som utfører tjenester på bakgrunn av vedtak om helse- og omsorgstjenester fra forvaltningskontoret. To tiltak var planlagt avslutta i 2022, men av ulike årsaker måtte tjenester også gis deler av 2023.
I tillegg økte antall vedtak, og omfanget av allerede eksisterende tiltak.

Familiens Hus har bedt om revurdering av enkelte vedtak, dette på bakgrunn av faglige vurderinger. I tillegg endres kontinuerlig turnuser for å drive mest mulig effektivt.

Oppvekst felles:

Oppvekst felles har et mindreforbruk på 5,0 mill. kroner i 2023.

Hustadvika opplæringssenter har et mindreforbruk på 2,1 mill. kroner. Tilstrømningen av flyktninger er stor, og tross behov og økonomi, er det ikke ansatt lærere. Vi driver fådelt skole - store klasser og få lærere, og i tillegg har enhetsleder ofte jobbet full lærerstilling pluss kjørt kveldskurs som er kjøpt av bedrifter i kommunen, som har vært en grei inntekt. Tilskuddet fra staten dekker noe under 70% av reelle utgifter mtp. norskopplæring.

Hustadvika kulturskole har drevet tilnærmet i balanse i 2023.

Bjørnsund leirskole viser en inntekt som er 0,3 mill. kroner lavere enn budsjettert.

Øvrig virksomhet viser en mindreutgift på 3,3 mill. kroner. Overføring til private barnehager er omtrent som budsjettert og forventet. Skolesamarbeidet med Aukra har gitt en innsparing på 2 mill. kroner i forhold til budsjett.


Kommunale barnehager:

Kommunale barnehager har et merforbruk på 7,6 (2,9) mill. kroner i 2023. Lønnsutgifter knyttet til barn med vedtak, vikarbruk, grunnet høyt sykefravær, sommerdrift og økte utgifter generelt forklarer merforbruket. Planlagte innsparinger har ikke blitt gjennomført og/eller ikke hatt effekt.

Skoler:

Skolene hadde et merforbruk på 9,2 (4,6) millioner i 2023. Det er samlet sett lønnsutgiftene som gir merforbruk på dette rammeområdet. Utfordringer og tilrettelegging rundt enkeltelever er blant annet et konkret eksempel på merforbruk. Planlagte innsparinger har ikke blitt gjennomført og/eller ikke hatt effekt.

Helse og velferd felles:

Felles for helse og velferd, som består av blant annet kommunalsjefen og hans stab, og enhet for integrering, viser i år et mindreforbruk på vel 9,2 (12,4) mill. kroner. Dette skyldes i hovedsak overføringer fra staten. Tidligere ble dette satt av til øremerket fond, for å møte de utgiftene man for i integreringsarbeidet i årene som kommer. Dette da overføringene skaleres ned til 0 over en fem års periode pr flykning. Nå går mindreforbruket til saldering av merforbruk på andre rammeområder.

Det jobbes med å pasientflyt for å holde kostnadene på overliggere på et lavest mulig nivå. Noe som er svært vanskelig å styre, og som vil variere fra dag til dag.

Helse og mestring:

Helse og mestring fikk et merforbruk på 4,5 (1,8) millioner i 2023.

Helse og rehabilitering har et negativt avvik på 615 tusen kroner. Avviket skyldes at enheten måtte kjøpe inn og bytte til nye trygghetsalarmer på grunn av at 2 G nettet legges ned. Informasjon rundt dette kom etter at budsjettet var lagt. Total kostnad 2023 er på om lag 800 tusen kroner.

Legekontor/legevakt/kommuneoverlegen har et negativt avvik på 5mill. kroner.

De største avvikene skyldes:
Økning av kostander til Helfo på grunn av økning av basistilskudd. Det vil si en økning på om lag 900` selv om noen flere innbyggere benytter lege i kommunen enn i 2022.

I tillegg har de privatpraktiserende legene fått mer utbetalt på grunn av samme økning. Anslått til en kostnad på om lag 370. Vi har store deler av året hatt to kommunal ansatte leger i permisjon der vi får refundert bare 6G av staten som gir et negativt avvik på om lag 1 mill. kroner.

Innleie av leger på grunn av vakanser har kostet om lag 2,5 mill. kroner. De innleide legene har også tatt inn om lag 1 mill. kroner.
Den interkommunale legevakten gikk 1,4 mill. kroner over budsjettet.

Mestring har et positivt avvik på kroner 981 tusen kroner. Mestring har et positivt avvik på grunn av vakanse på psykolog.



Hjemmebaserte tjenester:

Hjemmebaserte tjenester hadde et mindreforbruk på 4 mill. kroner i 2023.

Mindreforbruket skyldes tilførsel på 3 millioner i år hvor vi valgte å ikke bruke pengene da de ikke ble videreført til 2024. Vi har redusert overtiden med i overkant av 600 000 kr og to tiltak ble avsluttet i løpet av 2023.

Rammeområdet har hatt fokus på økonomi gjennom hele året. For å redusere et eventuelt merforbruk har vi lyst ut stillinger fortløpende. Dette gjelder både sykepleier, helsfagarbeider- og helge-stillinger. Vi har ansatt fortløpende. Grunnet lite eller ingen søkere til sykepleierstillinger har vi ansatt mange i vikariat i større stillinger. Vi har fokus på å bruke minst mulig overtid, sykefravær, vi betaler regninger i tide og bestiller varer fra innkjøpssamarbeidet.

Institusjoner og omsorgsleiligheter:

Institusjoner og omsorgsleiligheter fikk et merforbruk på 10,0 (3,6)mill. kroner i 2023.

Det er variasjon på enhetene, men de fleste har gått med et merforbruk. Det er flere årsaker til dette. Kjøkken skyldes den store prisstigningen generelt på alle kjøkken, samt lønnskostnader på ett av kjøkken.

Institusjonene beskriver at merforbruket skyldes sykefravær og manglede tilgang på vikarer som medfører overtid. I tillegg manglede kompensasjon på økte lønnstillegg og betalt matpause.

En av institusjonene har redusert kapasitet og økt bemanning grunnet skjermingsbehov.

Flere tiltak har vært gjort, men tilfanget på vikarer er utfordrende. Noen har sett på arbeidstidsordninger for å dempe merforbruket.


Bo og habilitering:

Bofellesskap hadde i 2023 et merforbruk på 4,4 mill. kroner.

Flere av enhetene ligger forholdsvis på rammen. Merforbruket på totalt 4 300' skyldes blant annet utsatt gjennomføring av planlagt nedtrekk. Et nedtrekk som blir realisert fra mars 2024. Samt et merforbruk grunnet tilføring av nye tiltak.

Tilgang på vikarer og mye sykefravær spiller også inn på merforbruket.

Det er jobbet med å iverksette planlagt nedtrekk. Fokus på rekrutering og bruk av overtid.

NAV:

NAV hadde et mindreforbruk på 0,6 mill. kroner i 2023.

Tidlig på året ble ny prognose økt med 5 millioner på bakgrunn av økte priser for å leve knyttet til økonomisk sosialhjelp. Ifølge tall fra SSB økte behovet for sosialhjelp til innbyggerne gjennom 2023. Etter økt prognose ble det et lite mindreforbruk i 2023.

Hva ble gjort i løpet av året for å holde budsjettet?

Det var ulike tiltak i kontoret for å bremse utvikling, blant annet:

- Økt fokus på kompetanseheving for alle veiledere knyttet til sosiale forhold
- Familieveileder
- KVP veileder (totalt 15 stykker i programmet med mål om overgang til arbeid eller utdanning) Vi ser nå at det er flere i KVP enn det vi har budsjettert med, som er en positiv utvikling.
- Flyktningveileder (en til under rekruttering for å håndtere økt tilflytning))
- Ungdomsgarantien tredde i kraft 01.06.23 (tettere oppfølging) og et samarbeid med flere enheter i kommunen for å ivareta de yngste som faller ut av arbeidslivet er under planlegging. Tiltaket som starter heter «Vendepunktet» og knytter både NAV, Frisklivssentralen og Mestringsenheten sammen i et tverrfaglig samarbeid.

Kommunalteknikk:

Gatelys

Mindreforbruk på 534 000 kroner.
Det er 551 000 kr mer brukt på strøm enn det som er budsjettert. Lønnskostnader er som budsjettert
Kjøp av tjenester av eksterne er 622 000 mindre enn budsjettert. Lisenser og kontingenter er 118 000 mindre enn budsjettert Inntekter i fra fylkeskommunen strømutgifter kommunen har på gatelys langs fylkesveg er på 539 000.


Vei

Merforbruk på 2 124 000
Det er et merforbruk på brøyting på 3 309 000.
Det er et mindreforbruk på kjøp av tjenester i fra eksterne på ca. kr. 135 000.
Merforbruk på kjøp av materialer grus etc. på 312 000
Merforbruk på drift og vedlikehold av biler og utstyr. på 676 000
Dette skyldes i sin helhet girkasse og differensial havari på Cat 140 veghøvel

Vann

Merforbruk på 1 461 000
1 047 000 mindre inntekter på vannavgift enn det som er budsjettert. 741 000 mer i konsulent og juridisk bistand enn budsjettert. Mesteparten av dette er utgifter ved prøvetaking av vannkvalitet Sintef Norlab. 514 000 mer i kjøp av vann i fra Eide vassverk enn budsjettert. Lønn er som budsjettert. 141 000 mindre i kjøp av materialer. Regnskapet salderes med 841 000 i bruk av fond.

Avløp

Mindreforbruk på 33 000. Det er 2 013 000 kroner mer i inntekt på kloakkavgift enn det som er budsjettert. Det er brukt 1 147 000 kroner mer på kjøp av materiale til vedlikehold. Kjøp av tjenester til vedlikehold har et merforbruk på 664 000. Privatiserte kommunale tjenester ( RIR ) lisenser og kontingenter har et merforbruk på 283 000. Lønnskostnader er som budsjettert.


Renovasjon

Merforbruk på 76 000. Merforbruket kommer av ekstra kostnader i fra RIR


Slam

Mindreforbruk på 1 543 000
Inntekter på slamavgift er som som er periodisert.
Utgifter til slam tømming er på 745 000 mot periodisert 2 904 000.
Det ikke er full tømmerunde i kommunen i 2023 og det er dette som utgjør dette avviket


Tilsyn

Mindreforbruk på 52 000. Inntekter er 25 000 høyere enn det som er budsjettert


Total avvik for Kommunalteknikk

Mer forbruk på 1 549 000 .
Dette skyldes:
Høyere brøyteutgifter. Større utgifter på kjøp av vann og konsulent og juridiske tjenester ( Sintef Norlab ) analyser av drikkevann.


Bygg og eiendom:

Hadde et merforbruk på 15,7 mill. kroner i 2023. Høye strømpriser utgjør 3 mill. kroner av dette. Ellers er det også større utgifter på nødvendig vedlikehold på 8 mill. kroner. Dette gjelder kjøp av materiell og tjenester fra andre. Bygg og eiendom hadde også en inntektssvikt på utleie av kommunale boliger på over 2 mill. kroner.

Plan og byggesak:

For område Plan og Byggesak samlet, er det et mindreforbruk i 2023 på 689 000 NOK.

Nedenfor har vi forklart forbruket gjennom de ulike områdene.

1. Plan og byggesak

Lønn for enhetsleder er ikke lagt inn i budsjettet. Dette har gitt et merforbruk på 650 000 NOK.

Deler av stilling til enhetsleder knyttes også opp til selvkostoppgaver, og fordeles mellom byggesak (selvkost) og plansak (selvkost).

2. Byggesak selvkost

Har mindreforbruk på 253 000 NOK. Mindreforbruket skyldes lavere lønnsutgifter grunnet foreldrepermisjon og vakante stillinger i perioder. Lønnsutgiftene er 324 000 NOK mindre enn budsjettert. Det ligger inne en merutgift på 380 000 knyttet til konsulenttjenester og juridisk bistand. Det har ikke ligget inne midler i budsjettet til dette formålet.
Tilnærmet alle søknader mottatt i år er behandlet innen frist, altså ingen tap av gebyrer. Hatt få gebyrtap på eldre saker. Avvik knyttet til budsjettert inntekt på gebyrer kan komme av at det ikke har kommet inn det antall søknader som det er budsjettert med.
Det er i løpet av 2023 gjort en stor gjennomgang av gebyrregulativet. Endringene er gjennomført for å være mer treffsikre på gebyrnivået og basere oss på tidsbruk per sak, og ikke areal som tidligere regulativ tok utgangspunkt i. Gebyrsatsene er også vektet opp mot nabokommuners nivå.
Målet fremover er å fortsette å overholde frister, minst mulig innleie da dette medfører høye utgifter.

Ved behov for rådgivning benytter en nå kommuneadvokaten.

3. Plansak selvkost

Har merforbruk på 560 000 NOK.

Det er 346 000 NOK mindre i inntekter enn periodisert. Dette skyldes først og fremst mindre gebyrinntekter. Avvik knyttet til budsjettert inntekt på gebyrer kan komme av at det ikke har kommet inn det antall plansaker som det er budsjettert med.
Lønnsutgiftene er 305 000 NOK mindre enn budsjettert og dette skyldes vakante stillinger.
Det er brukt 406 000 NOK i perioden på konsulenttjenester. Det vil benyttes mindre konsulenttjenester i tiden fremover, da avdelingen i større grad vil kunne gjennomføre oppgavene selv.
Det er i løpet av 2023 gjort en stor gjennomgang av gebyrregulativet. Endringene er gjennomført for å være mer treffsikre på gebyrnivået og basere oss på tidsbruk per sak, og ikke areal som tidligere regulativ tok utgangspunkt i. Gebyrsatsene er også vektet opp mot nabokommuners nivå.

4. Kart og oppmåling selvkost.

Merforbruk på 277 000.
Dette skyldes mindre inntekter enn det som er budsjettert. Samtidig så er det mindre lønnsutgifter og lisenser enn det som er budsjettert for området.

5. Eierseksjonering selvkost.

Det er ikke budsjett på dette området.
Inntekter ført er 103 000
Utgifter ført 182 000
Dette gir et avvik på 79 000 kroner.


6. Byggesak (ikke selvkost)

Mindreforbruk på 923 000 NOK. Dette skyldes i stor grad vakante stillinger, men også at det føres en større prosentandel på selvkost enn det som har vært gjort tidligere år.
Det har vært gjennomført en gjennomgang av selvkostoppgavene i forbindelse med utarbeiding av selvkostbudsjett og nytt gebyrregulativ for 2024. HRM er som følger justert etter hvor stor del av stillingsprosenten til saksbehandlerne som går til selvkostoppgaver og ikke-selvkostoppgaver.

7. Plansak (ikke selvkost)

Mindreforbruk på 559 000 NOK. Dette skyldes i stor grad vakante stillinger, men også at det føres en større prosentandel på selvkost enn det som har vært gjort tidligere år.
Det har vært gjennomført en gjennomgang av selvkostoppgavene i forbindelse med utarbeiding av selvkostbudsjett og nytt gebyrregulativ for 2024. HRM er som følger justert etter hvor stor del av stillingsprosenten til saksbehandlerne som går til selvkostoppgaver og ikke-selvkostoppgaver.

8. Eierseksjonering (ikke selvkost)

Det er ikke ført inntekter eller utgifter på dette området. Det er et budsjett på 74 000 på dette området. Inntektene er ført på Eierseksjonering selvkost.

9. Kart og oppmåling (ikke selvkost)

Mindreforbruk på 742 000. Årsak til dette er at det er avsatt budsjett til lønn men ikke ført lønn her. Lisenser og kontingenter er som budsjettert. Lønnskostnader er ført på Oppmåling selvkost.

Brann og beredskap:

I løpet av det siste regnskapsåret har Beredskapsavdelingen opplevd et merforbruk på 15% i forhold til det opprinnelig budsjetterte. Dette skyldes hovedsakelig en økning i antall utrykninger, omfattende opplæring og kursing av nytt personell, samt vedlikeholdsutgifter knyttet til tankbilen stasjonert i Elnesvågen. Brann og beredskap hadde et merforbruk på 1,9 mill. kroner. Grunnen til merforbruk er stadig økning i antall hendelser brann og redning blir utkalt på.

Landbruk og miljø:

Landbruk og miljø hadde et mindreforbruk på 0,4 mill. kroner i 2023. Noe avvik (mindreforbruk) på lønn da to stillinger ikke vil bli besatt før 1.3. og 1.6.

Fellesutgifter pensjon:

Fellesutgifter pensjon hadde en mindreinntekt på 5 mill. kroner i 2023. Det ble høyere pensjonskostnader enn forventet og beregnet. Dette skyldes delvis høyere lønnskostnader og da også pensjonskostnader på enhetene i 2023. Nye beregninger fra KLP kom i månedsskiftet september/oktober 2023.

Merforbruk fordelt på sektor

Tall i hele tusen
Bevilgning- Drift Regnskap 2023 Rev. Budsjett 2023 Opprinnelig budsjett 2023 Avvik
1 Rammetilskudd 542 774 535 645 518 645 -7 129
2 Inntekts- og formueskatt 402 342 404 207 396 607 1 865
3 Eiendomsskatt 64 175 63 581 62 981 -594
4 Andre generelle driftsinntekter 62 280 49 803 50 503 -12 477
5 Sum generelle driftsinntekter 1 071 571 1 053 236 1 028 736 -18 335
6 Sum bevilgninger drift, netto 1 021 835 967 142 950 359 -54 693
7 Avskrivninger 69 670 68 000 68 000 -1 670
8 Sum netto driftsutgifter 1 091 505 1 035 142 1 018 359 -56 363
9 Brutto driftsresultat -19 934 18 094 10 377 38 028
10 Renteinntekter 11 659 7 000 4 000 -4 659
11 Utbytter 0 0 0 0
12 Gevinster og tap på finansielle omløpsmidler 10 722 4 500 4 500 -6 222
13 Renteutgifter 55 327 66 929 63 929 11 602
14 Avdrag på lån 59 685 60 000 65 000 315
15 Netto finansutgifter -92 631 -115 429 -120 429 -22 798
16 Motpost avskrivninger 69 670 68 000 68 000 -1 670
17 Netto driftsresultat -42 896 -29 335 -42 052 13 560
Disponering eller dekning av netto driftsresultat
18 Overføring til investering 22 0 0 -22
19 Avsetninger til bundne driftsfond 5 271 1 612 262 -3 659
20 Bruk av bundne driftsfond -5 884 -1 886 -1 886 3 998
21 Avsetning til disposisjonsfond 0 0 0 0
22 Bruk av disposisjonsfond -42 305 -29 061 -40 428 13 244
23 Dekning av tidligere års merforbruk 0 0 0 0
24 Sum disponeringer eller dekning av netto driftsresultat -42 895 -29 335 -42 052 13 561
25 Fremført til inndekning i senere år (merforbruk) 0 0 0 0

Avviksforklaring - Inntektsrammen

Rammetilskudd:

Kommunen har i 2023 et positivt avvik på denne posten på 7 mill. kroner. Dette skyldes hovedsakelig utjevningsordningen for skatt. Også denne merinntekten ble synlig og meddelt kommunen på slutten av året. Siste overføring for 2023 kom tidlig i februar 2024. Dette skyldes kommunens egne sviktende skatteinntekter samtidig som skatteinngangen for Norge var bedre enn forventet.

Inntekts og formueskatt:

I 2023 har kommunen en mindreinntekt på skatteinntekter på samlet 1,8 mill. kroner.

Eiendomsskatt:

Hustadvika kommune fikk inn 594 tusen kroner mer enn budsjettert i eiendomsskatt i 2022. Samlet inntekt utgjorde 62,3 mill. kroner.

Andre generelle inntekter:

Det ble 12,5 mill. kroner i merinntekt på generelle inntekter i 2023 i forhold til budsjettet. Dette skyldes både mer inntekter på ressurskrevende tjenester, høyere rentekompensasjon på gamle investering og høyere overføring fra Havbruksfondet enn budsjettert.

Avskrivinger:

Det var et merforbruk på avskrivinger på 1,7 mill. kroner. Dette har ingen økonomisk konsekvens for kommunen.

Renteinntekter:

Det ble en merinntekt på 4,7 mill. kroner i på renter i 2023. Dette skyldes at kommunen i 2023 hadde ganske god likviditet delvis på grunn av investeringsprosjekter som ble forsinket.

Gevinst på finansielle omløpsmidler:

Det ble en gevinst på 6,2 mill. kroner på langsiktig finansielle plasseringer i 2023. Dette gjelder pengene kommunene har plassert hos Pareto og Odin. Vi viser til avsnitt om finans for mer informasjon.

Renteutgifter og avdrag på lån:

Kommunen fikk 11,6 mill. kroner mindre i utgifter på renter enn budsjettert i 2023. Renteøkningene kom litt senere enn forventet og det går litt tid før rentehevingene blir effektuert, kommunen hadde også mulighet til å vente helt til september med å ta årets låneopptak.

Overføringer til investering:

Det ble overført 22 tusen kroner mer enn budsjettert til investeringsregnskapet i 2023. Dette skyldes renter på startlån.

Avsetning til bundne fond:

Det ble avsatt 3,6 mill. kroner mer enn budsjettert til bundne fond i 2023. Dette er i all hovedsak avsetning ute på enhetene. Dette er midler som kommunen har mottatt i 2023 som skal benyttes i 2024 eller senere etter retningslinjer fra departement og direktorat.

Bruk av bundne fond:

Det ble brukt 4 mill. kroner mer enn budsjettert av bundne fond i 2023. Dette er i all hovedsak bruk ute på enhetene. Dette er midler som kommunen har mottatt tidligere med som er brukt i 2023.

Bruk av disposisjonsfond:

Det ble brukt 13,2 millioner mer enn budsjettert til disposisjonsfond i 2023. Dette er merforbruket til Hustadvika kommune.