Oppvekst

Kommuneområdet Oppvekst

Kommunalsjef for oppvekst kultur og kunnskap har ansvar for følgende økonomiske rammeområder i Hustadvika kommune:

  • Kommunalsjef for oppvekst, kultur og kunnskap
  • Skolefaglig rådgiver
  • Barnehageansvarlig rådgiver
  • Familiens Hus
  • Kommunale barnehager
  • Grunnskoler
  • Hustadvika opplæringssenter
  • Hustadvika kulturskole
  • Bjørnsund leirskole
  • Tilskudd private barnehager
  • Skolesamarbeid med Aukra kommune ved Julsundet skole
  • Tøndergård skole og ressurssenter
  • Fosterhjemsplasserte barn i andre kommuner
  • Grunnskoletilbud for elever plassert i fosterhjem i andre kommuner


Oppvekst felles

Bjørnsund leirskole, opplæringssenteret og kulturskolen hører til dette rammeområdet.

Rammeområdet for oppvekst består også av kommunalsjef, skolefaglig rådgiver og barnehageansvarlig rådgiver, kostnader til private barnehager, skolesamarbeid med Aukra kommune, Tøndergård og inntekter og utgifter for barn i samarbeid med andre kommuner.

Bjørnsund leirskole

Bjørnsund leirskole har 106 sengeplasser, og tar imot elever fra Møre og Romsdal, og landet for øvrig.

Leverte tjenester i 2023:

Det er fortsatt høye besøkstall ved Bjørnsund leirskole, og i 2023 var det over 1700 besøkende på leirskolen. Leirskolen hadde i 2023 besøk fra Østerdalen, Gudbrandsdalen og Gauldalen i tillegg til godt belegg fra Møre og Romsdal.

Viktige hendelser i 2023:

Leirskolens flytebrygge ble fornyet i 2023. Vi har søkt om støtte til flere nye tradisjonsbåter robåter (færinger/ geitbåter). Vi fikk inn over 500 000 kr til dette, og det bygges i disse dager flere nye geitbåter på Geitbåt museet i Valsøyfjorden.

Forbedringer og utfordringer i 2023:

Den nye flytebryggas plassering er endret og dette har bidratt til bedre forhold og plass for ro-opplæringen.

Vi har tatt initiativ til utarbeidelse av ny vedlikeholdsplan for leirskolen anlegg på Bjørnsund. Vi satser på at vi (i samarbeid med kommunens avdeling for bygg og eiendom) skal etablere langsiktige vedlikeholdsplaner for Bjørnsund leirskole i løpet av 2024.

Måloppnåelse:

  • Vi har nå inngått samarbeid med et eksternt rederi som har sagt seg villig til å transportere elevene til og fra Bjørnsund. Leirskolen er så lenge dette fungerer ikke lenger avhengig av å drifte egen passasjerbåt til dette. Noe som vil være med å redusere kostnader med båtdrift.
  • Vi klarte ikke helt å holde målene i budsjettplanen da vi bla. fikk uventede kostnader med å fornye en utslitt hjelpemotor på passasjerbåten.
  • Vi la ny 5 årsplan for booking i 2022. Denne går fra 2023-2027. Generelt godt belegg, noen skoler har sagt opp plassen, men noen nye har også kommet til.
  • Vår besøkende utrykker stor tilfredshet etter opphold, både når det gjelder sosialt og faglig utbytte.
  • Leirskolens kompetanse er videre styrket, nå er alle ansatte som har ansvar for undervisning med elevene på sjøen i båt, utdannet med maritimt sikkerhetskurs, passasjer og krisehåndteringskurs, samt kystskippersertifisering.

Hustadvika opplæringssenter

Hustadvika Opplæringssenter skal sikre spesialpedagogisk hjelp til førskolebarn etter barnehageloven §31, og voksne etter Opplæringsloven § 4A-2, § 4A-1 og § 5-1. Det ytes logopedhjelp til alle som har behov for det, og opplæring for de som får utdelt diverse hjelpemidler som kommunikasjonsutstyr og hukommelseshjelpemidler.

Vi skal sørger for at fremmedspråklige som bosetter seg i kommunen får norskopplæring og tilbud om grunnskoleopplæring. Voksenopplæringen er en av våre viktigste integreringsarenaer. Språk og kvalifisering er avgjørende for at mennesker som kommer til landet kan bidra til samfunnet og leve meningsfulle liv. Vi gir norskopplæring i klasserom og på arbeidsplassen. Vi yter også skreddersydde norskkurs til bedrifter i kommunen.

Voksenopplæringen gir voksne mulighet til å tilegne seg nødvendige kunnskaper og ferdigheter for videre utdanning, for deltakelse i arbeidslivet og personlig utvikling.

Viktige hendelser i 2023:

  • En av våre lærere fullførte tegnspråkutdannelse og vi yter nå tegnspråkopplæring i barnehager, grunnskoler og i voksenopplæringen i kommunen.
  • Opplæringssenteret har hatt mellom 120-140 deltakere på norskopplæringen i hele 2023.
  • De ansatte ved enheten har vært på jobbskygging i Polen gjennom EUs program Erasmus+. Utvekslingsprogrammet gir oss faglig input og vi får reflektert godt rundt egen praksis.

Forbedringer og utfordringer i 2023:

  • Det kom tydelige føringer fra regjeringen i fjor høst om at deltakerne i introduksjonsprogrammet skulle ha kortere program, mer arbeidsretting og tidlig ut i arbeidslivet. Vi utarbeidet derfor lokal læreplan og la om fra tradisjonell norskopplæring til arbeidsrettet norskopplæring, med en tydelig forbindelse mellom norskopplæringen og arbeidspraksis. Vi ser at den tette forbindelsen mellom norskopplæring i klasserommet og ute i praksis gir deltakerne og arbeidsgiverne større trygghet og man evner å ha et større ressursperspektiv ved slik tett oppfølging av en norsklærer.
  • Utfordringen har vært at skolebygget vårt er for lite når mottaket er så stort som nå. Vi har små klasserom og store klasser, og lokalene våre er lite tilrettelagt for deltakere med store helseutfordringer.
  • Vi merker også økende behov for spesialundervisning for voksne, gruppa har sammensatte vansker, og det gjelder for alle aldersgrupper av voksne.

Måloppnåelse:

  • Hustadvika opplæringssenter skal ha respekt for likeverdighetsprinsippet og dermed gi et likt tilbud i hele kommunen. Spes.ped barnehage er et ambulerende team som yter hjelp i alle de 15 barnehagene i kommunen. Logopeden yter tjenester over hele kommunen både i private hjem, barnehage, grunnskole, sykehjem og på helsehuset.
  • Hustadvika opplæringssenter jobber aktivt for å hindre frafall i videregående skole. Enheten er ansvarlige for språkklassen på Hustadvika videregående skole. Dette er et tilbud til minoritetsspråklige som har kort botid i Norge og som får mulighet til å forbedre karakterene sine fra grunnskolen slik at de har større mulighet til å gjennomføre videregående opplæring.
  • Enheten er med på å styrke foreldre til å håndtere og forebygge vanskelige situasjoner gjennom å tilby PMTO – Parent Management Training – Oregon, som er et lavterskeltilbud til foreldre som har barn som viser adferdsproblemer. Målet med behandlingskurset er at foreldre og barnet skal gjenopprette en positiv relasjon. Opposisjonell atferd skal reduseres, og positiv utvikling skal fremmes.

Hustadvika kulturskole

Leverte tjenester i 2023:

Undervisning individuelt og i gruppe på til sammen 380 elevplasser i fagene dans, musikk, visuell kunst og skapende skriving

Viktige hendelser i 2023:

  • Byggestart nytt kulturskolebygg i Elnesvågen
  • Videreført sommerskolen «samskap» for fjerde år på rad. Et samarbeid med enhet for integrering hvor barn i alder 10-18 fikk møtes på tvers med ulik kulturbakgrunn, språk og ferdigheter for å skape noe sammen. Hovedvekt på musikkproduksjon, film, og sosial samskaping. Dette skapte også sommerjobb for noen ungdommer i kommunen.

Forbedringer i 2023:

  • Økt antall elevplasser fra 375 til 380 (390 inkludert kortere kurs).
  • Dansefest – «Dans i Romsdal» arrangerte et heldags seminar for elever 3.-7.trinn hvor alle får et innblikk i stilarter som Afro hiphop, moderne, musikaldans og skapende dans
  • Dans – Oppstart juniorkompani «Dans i Romsdal». Et fordypningstilbud for elever 6.-8.trinn
  • Skapende skriving – tilbud for elever 8.-10.trinn vår 2023
  • Babysang – tilbud på Familiens hus vår 2023
  • Kunstkurs voksne – tilbud helgekurs for voksne vår 2023
  • Innkjøp av dansespeil til aulaen på Eide. Å kunne se seg selv er et svært viktig element i dans.
  • Inngått samarbeid med Eide u.skole for gjennomføring av prosjekt i forbindelse med musikkundervisning 8.trinn. Prosjektet fremføres vår 2024

Utfordringer i 2023:

Kapasitet på tilgjengelige rom, samt geografisk spredte undervisningslokaler gjør at vi har færre samarbeidsprosjekt og fleksibilitet i undervisningen enn vi ønsker for våre elever og lærere.

Mål fra kommuneplanens samfunnsdel som er oppnådd i 2023 er:

Mål fra kommuneplanens samfunnsdel

  • Vedtatt mulighet for å søke gratisplasser fra 2024
  • Gratis sommerskole
  • Gratis samspill til flere elever som betaler for ordinær 1-1 undervisning
  • Alle elever har hel/halvårsplaner
  • Økt fokus på elevmedvirkning
  • Flere breddetilbud (nevnt i forbedringer)


Familiens hus

Familiens Hus består av enhetsleder, barnevernstjeneste, helsestasjon, PPT og tiltak for funksjonshemmede. Familiens Hus leverer tjenester til innbyggere i alle aldre.

Leverte tjenester i 2023:

Barnevernstjenesten(BV):

Barnevernstjenesten skal sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp, omsorg og beskyttelse til rett tid. Bidra til at barn og unge møtes med trygghet, kjærlighet og forståelse og at alle barn og unge får gode og trygge oppvekstsvilkår. Barnevernstjenesten er egen vedtaksmyndighet og Hustadvika kommune har egen akuttberedskap som evalueres i 2023. Tjenesten består av 12, 5 årsverk med mer enn 200 oppdragstakere som besøkshjem, fosterforeldre, 2 base-system, støttekontakter, fritidskontakter og tilsynsførere.

Helsestasjon, inkludert skolehelsetjeneste, jordmortjeneste og helsestasjon for ungdom (HS):

Helsestasjonen har ansvar for helsestasjonsprogrammet i kommunen, skolehelsetjenesten og jordmortilbudet. Formålet er å fremme fysisk, psykisk og sosial utvikling, forebygge, avverge og avdekke vold, overgrep og omsorgssvikt samt gi nødvendig oppfølging og henvises videre ved behov. Tjenesten består av 17 ansatte, herunder helsesykepleiere, jordmor og merkantil. Familiens Hus solgte også i 2023 jordmortjenester til Gjemnes kommune.

Helsestasjon (inkludert skolehelsetjeneste, jordmortjeneste og helsestasjon for ungdom):

Helsestasjonen har ansvar for helsestasjonsprogrammet i kommunen, skolehelsetjenesten og jordmortilbudet. Formålet er å fremme fysisk, psykisk og sosial utvikling, forebygge, avverge og avdekke vold, overgrep og omsorgssvikt samt gi nødvendig oppfølging og henvises videre ved behov. Tjenesten består av 15 ansatte, herunder helsesykepleiere, jordmor og merkantil. Familiens Hus leverte også i 2022 jordmortjenester til Gjemnes kommune.

Tiltak for funksjonshemmede (TFF):

Tiltak for funksjonshemmede utøver helse- og omsorgstjenester etter vedtak fra Forvaltningskontoret. Tjenesten bestod i 2023 av om lag 50 ansatte i turnus, 20 avlastere og over 100 støttekontakter. I tillegg til støttekontakter, BPA-tjenester og private avlastere, ga Tiltak for funksjonshemmede avlastningstjenester i institusjon samt tjenester i en rekke barneboliger.

Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT):

Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) skal bistå barnehager og skoler i arbeidet med å tilrettelegge det pedagogiske tilbudet til barn, elever og voksne med særlig behov og utarbeide sakkyndig vurdering der loven krever det. Hensikten er at barn, elever og voksne får et inkluderende, likeverdig og tilpasset pedagogisk tilbud. PPT Hustadvika hadde i 2023 7,5 fagstillinger. Familiens Hus solgte også i 2023 PP-tjenester til Gjemnes kommune.

Forbedringer og utfordringer 2023:

Barnevernreformen, også kalt oppvekstreformen, har hatt fokus også i 2023, og vi ser at Hustadvika har en rekke tilbud og tjenester som er i tråd med intensjonen til denne reformen. Med stadig bedre samarbeidsformer innad i Familiens Hus og ellers i kommunen, får en del innbyggere hjelp uten at det utvikler seg til en barnevernssak. Mestring, familieveileder i NAV, barnehager, skoler og forvaltningskontor er viktige samarbeidsparter og premissleverandører for Familiens Hus tjenester.

Sammen med Mestring starta vi i 2023 planlegginga av Psykisk helseteam. Dette etter en kartlegging av kommunens tjenester, der vi så at vi måtte fokusere på hvordan vi lokalt i kommunen skal kunne gi bedre hjelp til barn og unge opp til 24 år. Mestring har fått tilført midler fra Statsforvalteren, mens Familiens Hus har omprioritert ressurser fra helsestasjon og PPT. Det er stort behov for våre tjenester, og psykisk helse utfordrer alle avdelingene i Familiens Hus.

Prosjektleder for BTI (Bedre Tverrfaglig Innsats) ble ansatt i 50 % prosjektstilling, etter Familiens Hus tilskuddsmidler fra Bufdir. Dette er en modell som skal sikre systematisk identifikasjon og oppfølging av utsatte barn, og skal forankres på alle nivå i kommunen. Det er nødvendig med gode system for å sikre mest mulig lik kvalitet og likeverdige tjenester, uavhengig av hvilken barnehage eller skole man hører til. Arbeidsgruppa er tverrfaglig sammensatt fra Familiens Hus, Mestring, barnehager og skoler.

Helseplattformen prega i stor grad arbeidet til avdelingsledere og andre nøkkelpersoner ved Helsestasjonen og Tiltak for funksjonshemmede.

Enhetsleder for Familiens Hus har vært involvert i utarbeiding av Kompetanseplan for oppvekst.

Merforbruket til Familiens Hus er i stor grad knyttet til vedtak som kommer til Tiltak for funksjonshemmede. Vi erfarer en voldsom økning av antall vedtak og omfanget av vedtak, som vi er forplikta til å levere tjenester i henhold til. Avdelinga leverer helse- og omsorgstjenester til innbyggere i alle aldre.


Måloppnåelse:


Tiltak Styringsindikator Status

Kompetansedeling internt i Familiens Hus.

Felles fagdager – 2 i halvåret.

Jevnlig deltakelse i hverandres avdelinger eller felles avdelingsmøter – 3 i halvåret

Felles fagdager gjennomført

Avdelingsmøter:

Helsestasjon: gjennomført

TFF: deltatt med PPT og Helsestasjon. KEF skal delta etter påske. PPT har deltatt i ett møte.

Barnevern: ikke gjennomført.

Kompetansedeling internt i Familiens Hus

Tiltaksperson som jobber i samarbeid mellom barneverntjenesten og Tiltak for funksjonshemmede. Antall saker.

Ikke gjennomført pga prioriteringer i Tiltak for funksjonshemmede.

Kompetansedeling på tvers

Ressursteam barnehager, veileder er utarbeidet. Barnehage, PPT og helsesykepleier er faste deltagere. Barneverntjenesten og Tiltak for funksjonshemmede deltar etter oppsatt plan. Deltakere og hyppighet.

Tjenester fra Familiens Hus har ikke blitt innkalt til alle barnehagers ressursteam.

Ressursteam skole. Skole, PPT, helsesykepleier er faste deltagere. Barneverntjenesten, Tiltak for funksjonshemmede og Mestring deltar etter oppsatt plan. Veileder er utarbeidet. Deltakere og hyppighet.

Gjennomført av PPT. Gjennomført av Helsestasjonen. Gjennomført av Barnevernstjenesten.

Tiltak for funksjonshemmede har ikke blitt innkalt.

TFF deltar på et ressursteam i året ved hver barnehage og skole for å informere om tilbud og saksgang

Har deltatt på enkelte skoler, ikke blitt innkalt til noen barnehager.

Deltagelse i Oppfølgingsordningen og Læringsmiljøprosjektet for å bidra til blant annet å skape inkluderende praksis i barnehager og skoler. PPT, helsestasjon, TFF.

Har deltatt ihht innkallinger og plan.

Opprette faglige nettverk Helsestasjon og barnevernstjenesten: Trygghetssirkelen

TFF: koordinatornettverk

PPT: ASK (alternativ supplerende kommunikasjon)

HS / BV: vurdere behovet i oppvekstsektoren, evt omdisponere ressurser.

TFF: Har oppretta, men ikke gjennomført pga at Forvaltningskontoret ikke har kunnet delta. Oppgaven ligger til Forvaltningskontoret, men TFF har tatt initiativet pga at behovet er stort.

PPT: oppretta og pågår.

Videreføre og evaluere samarbeid mellom politiet og Familiens Hus

Pågår. Fungerer godt. Månedlige møter mellom barnevern og politi. Enhetsleder og Politistasjonssjef møtes i enkeltsaker.

Tidlig tverrfaglig innsats ift bekymring for barn og familier

Oppstart av BTI (Bedre Tverrfaglig Innsats)

Arbeidet er godt i gang.

Familiestøttende helsestasjon – antall familier og barn

Pågår. Stort behov har gjort at man har måttet og ekstra tilbud til familier innenfor det ordinære helsestasjonsprogrammet

Familieterapeut – antall familier og barn

Gjennomført. Merker økt pågang etter kommunepsykolog slutta. Bidrar nå også inn i Psykisk Helseteam.

Flerfaglig råd (helsestasjon, PPT, barneverntjenesten, Mestring, NAV, skole). 8 møter i året.

Pågår, men liten pågang. Avvikles etter etablering av Psykisk Helseteam i januar 2024.

Rusgruppe (rådgiver folkehelse, politi, Familiens Hus, Mestring, NAV, skoler, rådgiver helse og velferd, rådgiver skole) – 8 møter i året

Pågår, utvida med avdelingsleder helsestasjon inn i gruppa

Barnets stemme og rett til medvirkning

Inn i maler for saksbehandling

PPT: har hatt temadager både i fylkessamling for PPT og gjennom Læringsmiljøprosjektet.

BV: jevnlig tema i samtaler og møter med innbyggere, i drøftingssamtaler med saksbehandlere og i maler.

Kompetanseheving på hvordan sørge for at barn medvirker i saker som angår dem. Tema på personalmøter 2 ganger i året. Implementeres i årshjulet.

TFF: må komme tilbake til dette etter Helseplattformen er tatt godt i bruk.

BV: Pågår

PPT: Pågår

HS: har samtaler med barna. Helsesykepleier har deltatt på stand i Bud krets. Fokus på å være barnets stemme og ikke «barnets advokat».

Psykisk helsefremmende oppvekstmiljø

Tiltak Styringsindikator Status

Fremme god psykisk helse blant barn og unge.

Ungdomskoordinator

Utarbeide og iverksette samarbeid / konsept sammen med skolene. Likt opplegg i alle skoler.


Ikke gjort på alle skoler.




Samarbeid med Helse og mestring i individsaker og på systemnivå.

Pågår

Deltakelse i MOT. 2 helsesykepleiere

Pågår

«Tankevirus» tas i bruk i arbeidet med elever ved Hustadvika vidaregåande skole sammen med Mestring

Pågår

Deltakelse i rusgruppe

Pågår

Ungdomskoordinator og ungdomsklubb

Se eget punkt lenger ned

Iverksette tiltak i tråd med rusgruppas vedtak

Se eget punkt lenger ned

Ressursteam bgh

Se over

Ressursteam skole

Se over

Ungdomskoordinator

Opprette fast stilling

Opprette fast stilling

Besatt prosjektstilling – flytta over til Kultur pr. 01.01.2024

Få på plass faste lokaler til ungdomsklubb i Elnesvågen

Ikke på plass

Videreutvikle tilbudene ved ungdomsklubbene i tråd med kommunestyrevedtak om ungdomskoordinator.

Utført i 2023 i samarbeid med Kulturenheten.

Forebygge selvmord

Ferdigstille handlingsplan mot selvmord (Familiens Hus, Mestring, rådgiver folkehelse) Iverksette tiltak nedfelt i plana

Utført og gjennomgått i felles fagmøte i Familiens Hus

Forebygge vold og overgrep

Implementere handlingsplan mot vold i nære relasjoner Gjennomgang av plana i avdelingsmøte / personalmøte 2 ganger i året. Legge inn i prosedyrer det som er relevant for hver avdeling.

Gjennomgått i felles fagmøte i Familiens Hus.

Helse og omsorgstjenester

Tiltak Styringsindikator Status

Gode avlastende tiltak hjemla i helse- og omsorgstjenestelova

Økt kapasitet i avlastningsbolig mtp å gi lovpålagt helsehjelp og forebygge belastning i familier og for barnet. Telling av vedtak.

Gjennomført. Gjøres kontinuerlig.

Økt kompetanse i avlastningsbolig ved å ansette fagarbeidere i tråd med kompetanseplan for helse og velferd.

Pågår gjennom ansettelser ihht vedtak

Øke antall samarbeidstiltak med skole (heltidskultur jfr. helse- og velferdsplana)

Vurderes fortløpende i nye vedtak

Ta i bruk velferdsteknologi. Antall tiltak som tas i bruk telles.

Spilt inn til forvaltningskontoret.

Skoler

Skoleområdet i Hustadvika kommune har et særlig ansvar for at barn og unge har den kompetansen som skal styrke dem i møte med fremtidens utfordringer. Lesing, skriving og muntlige ferdigheter er sammen med regning og digitale ferdigheter en del av den faglige kompetansen, og nødvendige redskaper i læring og utvikling av faglig forståelse.

Driftssituasjon

Prognosene for befolkningsutvikling og elevtall tyder på at Hustadvika vil få en betydelig reduksjon i elevtall de neste ti årene, og dette tilsvarer en reduksjon i rammetilskudd fra staten på omtrent 25 millioner kroner. Skolene har ulike forutsetninger for å kunne drifte effektivt, men vi ser at elevtallet er en svært viktig faktor i denne sammenhengen. Skolestørrelse er det som har størst innvirkning på hvor mye en kommune bruker av ressurser på grunnskole. En skolestruktur med mange enheter er mer kostnadskrevende enn en struktur med færre og større enheter. Dette innebærer at skolene må foreta prioriteringer som vil få konsekvenser for skolenes drift fremover. Et overordnet mål i årene som kommer vil derfor være å redusere kostnadene til den spesialpedagogiske undervisningen, og å integrere denne i større grad i den ordinære opplæringen, samtidig som man skal styrke det ordinære opplæringstilbudet.

Ny budsjettfordelingsmodell for resursfordeling mellom skolene ble tatt i bruk for skoleåret 2024/ 2025. Denne skal sikre en mer forutsigbar budsjettering og rettferdig fordeling. Budsjettfordelingsmodellen for grunnskolene tas i bruk i skoleåret 2024/2025 og skal evalueres og justeres ved behov. Skolene opplever at de nødvendige innstrammingene i den økonomiske planperioden vil gi et dårligere tilbud til elevene fremover. Budsjettdisiplin vil bidra til at skolene må forvalte sine ressurser på en slik måte at man i størst mulig grad ivaretar lovpålagte oppgaver.


Eide ungdomsskole

Eide ungdomsskole har opplæring for elever på 8. – 10. trinn. Det er 157 elever fordelt på 6 klasser.

Det er 29 ansatte ved skolen, 21 lærere, 3 vernepleiere, 3 barneveiledere, rektor og inspektør.

Skolen har egen mat og helse - avdeling som også blir benyttet av Eide barneskole. I tillegg har vi samlokalisasjon med Hustadvika kulturskole, avdeling Eide. Vi kjøper også tjenester av kulturskolen i form av undervisning i valgfaget produksjon for scene.

I tillegg har skolen kantine som selger mat og drikke. Hver fredag selges det varm mat.

Viktige hendelser i 2023:

  • Skolen har fokus på relasjonsarbeid både i forholdet mellom elever og lærere og elevene imellom. Vi legger også vekt på et godt samarbeid mellom skole og hjem
  • Flere felles aktivitetsdager for alle elevene
  • Vår og høstkonsert ble arrangert av elever med valgfaget sal og scene
  • Musikalprosjekt for 8.trinn
  • Skolen har også opplæring på alternative læringsarenaer
  • Juleball med obligatorisk oppmøte for alle elever og ansatte
  • MOT er fortsatt en viktig faktor i skolens arbeid
  • En lærer har startet på videreutdanning i spesialpedagogikk

Forbedringer og utfordringer i 2023:

  • To lærere har fullført videreutdanning
  • Lyd/støy problematikk – støynivået fra tekniske innretninger er for høyt – avvik
  • Problem med nettilgang på flere klasserom
  • Klasserom er slitte og preget av 50 års bruk
  • Plassering av mobilantenner på skolens tak har medført støy og personalendringer

Måloppnåelse:

  • Sykefravær på 6,81%, like i overkant av måltallet for kommunen på 6,5%. I underkant av 1% er egenmeldinger
  • Enheten oppfyller kravet om minstenorm for lærertetthet
  • 17 av 21 lærere oppfyller kompetansekravet for tilsetting etter opplæringslovens §10-1
  • Skolen hadde et overforbruk på kr 447 000

Fræna ungdomsskole

Fræna ungdomsskule har dette skoleåret 196 elever fordelt på 9 klasser og 3 trinn.

Leverte tjenester i 2023:

  • Skolen har fokus på gode relasjoner til elevene og et godt samarbeid mellom hjem og skole. Satsingsområdene til skolen har i flere år vært å kunne tilby alternative læringsarenaer som båtgrupper, trivselsgrupper, «mekke – grupper», kantinegrupper, elevbedrifter og det å ha et godt kantinetilbud til elevene. Vi prøver også å få arbeidslivsfaget mest mulig praktisk og gjerne utplassert i bedrift i perioder.
  • Skolen gir opplæring i tråd med Opplæringslova og dens forskrifter. Vi jobber hele tiden systemrettet og har fått på plass mange gode rutiner for det arbeidet vi driver med. Vi har et godt etablert ressursteam og innsatsteam på skolen, og samarbeider godt med BUP, barnevern, skolehelsetjenesten, mestringsenheten og andre samarbeidspartnere om et best mulig tilbud til alle våre elever.
  • MOT er også en viktig del av det skolen jobber med. Skolen har flere utdannede MOT – coacher og vi har utvidet med to mannlige coacher dette skoleåret.
  • Vi er også veldig stolte over å ha en flott kantine med salg av frokost og varm-mat til lunsj alle skoledager. TINE – produkter selges i tillegg hver dag I løpet av høsten 2023 ble kantina hel - renovert basert på dugnad, og det ble kjøpt inn nye møbler. Nytt av året er at det serveres gratis grøt hver morgen fra 07.45 – 08.10, noe som gir en god start på dagen og økt trivsel.. Kantina er i sin helhet drevet av assistenter, arbeidslivsfag og elevbedrifter.
  • Skolen har ikke eget skolebibliotek, men kjøper denne tjenesten hos Fræna Folkebibliotek. Biblioteket har i samarbeid med skolen et fast opplegg i de oppsatte timene, der elevene får presentert nyere ungdomslitteratur. Lærere og elever kan også be om hjelp til aktuell litteratur i forbindelse med faglige opplegg. I tillegg kan de selvsagt bruke Folkebiblioteket i tillegg til disse timene, men da gjerne etter avtale.
  • Vi er også opptatt av å rekruttere nye lærere, så vi forsøker å legge til rette for dette på best mulig måte. Vi har også dette året flere lærerstudenter i praksisveiledning. De eksterne vikarene vi har benyttet, er lærerstudenter som er født og oppvokst i Hustadvika, og som vi håper vil komme tilbake etter endt utdanning.

Viktige hendelser i 2023:

  • Hel- renovert kantine med nytt inventar. Dugnad.
  • Gratis frokost hver dag før skolen starter.
  • Rusgruppa i kommunen oppleves som et viktig og godt tiltak. Dette tverrfaglige arbeidet har blant annet resultert i et mer systemrettet arbeid med rus, og et konkret tiltak er et felles foreldremøte for 7.trinn her på ungdomsskolen i april 2023 om dette temaet. Som en videreføring av dette, hadde vi foreldremøte i oktober der tema var foreldreavtale. Dette er nå inne i årshjulet på 8.trinn.

Forbedringer og utfordringer i 2023:

  • Vi har fått ny og flott parkeringsplass med mulighet for elbil-lading.
  • Parkeringsplassen og gangveien på baksida av skolen skal asfalteres våren 2024.
  • Teknisk rom i svømmehallen er bortimot totalrenovert, og i den forbindelse ble det også lagt kantstein og grus i skråning på østsida av skolen.
  • Fræna ungdomsskole (9.trinn) gjennomfører årlig MUSIKKPROSJEKTET i samarbeid med kulturskolen.
  • Elevtallet har gått betydelig ned. Dette ser vi kan skape utfordringer på flere områder. Vi har opprettholdt tre klasser også dette skoleåret, men må vurdere å redusere til to klasser på noen av trinna fra høsten 2024.
  • Det er behov for vedlikehold.

Måloppnåelse:

  • Holder budsjettramma.
  • Ikke innenfor måltallet for sykefravær på 6,5%, noe som i all hovedsak skyldes fire langtidssykemeldte. Fræna ungdomsskoles sykefravær i 2023 var på
  • Enheten oppfyller kravet om minstenorm for lærertetthet.
  • Alle lærere oppfyller kompetansekravet for tilsetting etter opplæringslovens §10-1.
  • Gode resultat på nasjonale prøver og elevundersøkelsen.
    • Resultat på nasjonale prøver 8.trinn: Engelsk: 50, Lesing: 47 og Regning: 50
    • Resultat nasjonale prøver 9.trinn: (ikke eng.9.tr) Lesing: 49, Regning: 52
  • Resultat sykemelding 2023 : 7,81%

Bud barne- og ungdomsskole


Skulen har 154 elavar fordelt på 10 klassar. Det er 57 elevar på småskuletrinnet, 51 elevar på mellomtrinnet og 37 elevar på ungdomsskuletrinnet. 6 ulike nasjonalitetar er representert. Skulen har 28 faste tilsette dette skuleåret (lærarar/assistentar). I tillegg kjem norsklærarar, språkassistentar for flyktningane og tilkallingsvikarar. Det er 37 elever i SFO.

Skulen har kantinedrift der elevane på mellom- og ungdomsskuletrinnet kan kjøpe ulike meieriprodukter og drikke. I tillegg har arbeidslivsfag sal av ulike rettar 2-3 gonger pr. veke.

Skulen gir opplæring i tråd med Opplæringslova og dens forskrifter. Vi arbeider systemretta og har rutiner for arbeidet vi driv med. Vi har både ressursteam og innsatsteam på skulen, og samarbeider med instansar som: BUP, barnevern, skulehelsetenesta mestringsenheten og andre til beste for våre elever.


Viktige hendelser i 2023

Skulen har også dette året fått mange ukrainske elevar i samband med krigen i Ukraina. I tillegg hadde vi elevar både frå Syria og Kongo.

Forbedringer og utfordringer i 2022

  • Skulen har eit stort og velutrusta bibliotek, det er «hjerte» i skulen. Her har dei ulike trinna samsong, adventsstunder og andre arrangement. Vi har ikkje bibliotekar lenger men merkantil på skulen har tatt over ansvaret der, ho styrer utlån, innkjøp av bøker og gjer anna forefallande arbeid der. Biblioteket er tilgjengeleg for elevane i friminutta også.
  • Skulen har som tidlegare omskrive fått mange flyktningar. Det har gått greitt sjølv om det har vore krevjande. Utfordringa ligg på det å ha nok rom til dei ulike gruppene. Vi har imidlertid hatt god tilgang på lærarressursar og språkassistentar. Få av dei som kjem som flyktningar kan engelsk men ved hjelp av språkassistentane og google translate har vi greidd å kommunisere med både elevar og føresette.
  • Skulen vart påbygd og i 2006. Det har vore gjort lite mht renovering av den eldste delen. Det vart kjøpt inn nye vindu til 3 klasserom i 2023 men det var ikkje økonomi til å sette deg inn. Skulen treng også renovering utvendig, den har ikkje vore beisa/mala sida 2006 og det ber bordkledninga preg av!
  • Garderobane i tilknytning til gymsalen er nedslitte og har stort behov for renovering. Område for gymutstyr er svært lite, og det er stort behov for ett påbygg for lagring av utstyr.

Måloppnåelse

  • Skulen hadde eit overforbruk i 2023 på kr. 1,3 milloner samla sett,-
  • Enheten oppfyller kravet om minstenorm for lærertetthet.
  • Alle lærere oppfyller kompetansekravet for tilsetting etter opplæringslovens §10-1.
  • Skulen hadde greie resultat på elevundersøkelsen samla sett, i år såg vi at det var noko svakare enn ønska på mellomtrinnet. Det tek vi på alvor og vi er i gang med å utarbeide tiltak.

Hustad barne- og ungdomsskole

Hustad barne- og ungdomsskole har 181 elever og 35 ansatte, og 17 ulike nasjonaliteter er representert. Ansatte er på jobb innenfor tidsrammen 0645-1700.

Profesjonsfellesskapet består av rektor, inspektør, merkantil, lærere, vernepleier og fagarbeidere. Skolen har ikke faste tilkallingsavtaler. Inspektør har undervisning og tar en god del vikartimer. Skolen har fra november 2023 tilsatt SFO leder

5 lærere ved skolen deltar i ulike utdanningsprogram.

Ved SFO var det ved årsskiftet 2023/2024 43 elever fordelt på de ulike tilbudene.13 elever benytter 12 timer tilbud. SFO er åpen fra 0700-1645.

Skolen driver tilrettelagt tilbud med varige og sammensatte behov både i SFO- skoletid. Det innebærer også 5 uker ferieSFO for to elever.

Viktige hendelser i 2023:

Nytt av året er gjennomføring av Triatlon 31. mai 2023 og Julemarked med julegrantenning for skolekretsen på MOT til å glede dagen 23.11.23

Forbedringer og utfordringer i 2023:

  • Skolen har ikke tilfredsstillende internettdekningen.
  • Overgang til ROR ikt har både ført til forbedringer og utfordringer.
  • Ellers har skolen fått omdisponert deler av vaktmester sitt arbeidsrom til 1 el-sykkel til elev med varige og sammensatte behov.
  • Det foreligger ikke noen serviceavtale på skolens ventilasjonsanlegg, og dette bidrar til et dårlig inneklima.
  • Skolen har fått beholde sin PPT kontakt, og gjennomfører utviklingsarbeid «inkluderende læringsmiljø» i samarbeid med PPT
  • MOT er tilbake med økter i 8. og 9. trinn, en ansatt et utdannet coach
  • Skolen har et høyt sykefravær, og det har vært krevende.
  • Skolen har ikke lykkes med ønsket rekruttering, to ansatte går i midlertidige stillinger.
  • Skolen arbeider godt med tverrfaglig samarbeid og har et stort fokus på elevenes psykiske helse og trivsel. Av nye aktiviteter innenfor dette området nevnes Triatlon og Julemarked
  • Skolen arbeider godt med elever med varige og sammensatte behov.
  • Systematisk arbeid med elevundersøkelsen
  • Deltatt i forebyggende RUS arbeid, vår 2023
  • Delbart i samarbeid med politiet ble ikke gjennomført høst 2023
  • Skolen har mottatt tre elever med behov for språkassistent i 2023
  • Skriftlig og muntlig eksamen ble igjen gjennomført våren 2023

Måloppnåelse:

  • Skolen hadde et overforbruk i 2023 på 3,5 mill.
  • Skolen har gode resultater på elevundersøkelsen i 10. trinn
  • Skolen ligger i 2022-2023 på 41,6 i grunnskolepoeng
  • NP 5 trinn: engelsk 52, lesing 50, regning 50
  • NP 8 trinn: engelsk 49, lesing 46, regning 47
  • NP 9 trinn: lesing 51, regning 54


Eide barneskole

Eide barneskole er en skole med 1.-7.trinn. Det er 203 elever fordelt på 13 klasser, og det er 89 elever som benytter seg av tilbudet om SFO.

Leverte tjenester i 2023:

  • Skole
  • SFO, inkludert ferie-SFO
  • Leksehjelp

Viktige hendelser i 2023:

  • Den viktigste hendelsen i 2023 var arbeidet knyttet til bygging av Nye Eide barneskole. Utarbeidelse av konkurransegrunnlag og valg av utbygger. Samspillsfasen i fase 1 har vært tidkrevende og krevd mye tid i personalet.
  • Skolen har gjennom skoleåret mottatt ukrainske elever.
  • Det ble ikke økonomisk mulig å videreføre resurslærerstillingen fra høsten 2023.

Forbedringer og utfordringer i 2023:

  • Nye Eide barneskole har tatt veldig mye tid, og krevd mye av de ansatte i planleggingsfasen. Har vært krevende å kombinere alt annet vi skal drive med samt bygge ny skole.
  • Det har vært jobbet godt med tidlig innsats og språkplanarbeidet.

Måloppnåelse:

  • Enheten har hatt et merforbruk i 2023 på ca 1,5 mil
  • Oppnådd måltallet for sykefravær på 6,5%. Enheten fikk ett samlet sykefravær på 6,06% i 2023.
  • Alle lærere oppfyller kompetansekravet for tilsetting etter opplæringslovens §10-1.
  • Eide barneskole har ikke ferdigstilt arbeidet med å bli «dysleksivennlig skole»
  • På de nasjonale prøvene var det nasjonale snittet på 50 i alle fag. Våre resultater er slik:
    • Lesing 48
    • Regning 48
    • Engelsk 51
  • Resultatet på Elevundersøkingen høsten 2023 er ukjent for oss når det gjelder mobbing. Ny visning fra UDIR gir oss skjermede resultat. Resultatet er skjermet pga lave tal.


Haukås skole

Haukås skole har 256 elever og 53 ansatte.
Skolen er sammensatt av rektor, inspektør, spesialpedagogisk koordinator, SFO- leder, pedagoger/ lærere, vernepleiere, barnevernspedagog, sykepleier og fagarbeidere. I løpet av 2023, har 8 ansatte ved skolen deltatt i ulike utdanningsprogram. 2 av disse er utdanning i andrespråkspedagogikk, noe som skolen har manglet kompetanse på.

Ved skolens SFO var det 130 elever ved årsskiftet. SFO er åpen fra 0700-1630. Skolen driver et tilrettelagt tilbud for elever med varige og sammensatte behov både i SFO- og skoletid.

Leverte tjenester i 2023:

  • Undervisning og veiledning til barn i undervisningssituasjoner.
  • SFO for 130 barn. Økning på vel 10 elever fra 2022.
  • SFO- ferieordning for flere skoler i kommunen. Ca 30 barn har deltatt.
  • Ressursteam for foreldre, lærere og andre samarbeidsparter..
  • Daglig helsesykepleiertjeneste tilgjengelig 3,5 dager i uken tilgjengelig fra kommunens helsetjeneste. Denne har blitt en større del av skolens skolehverdag.

Viktige hendelser i 2023:

  • Den 17.01.23, ble Haukås skole offisielt åpnet. Dette var en stor begivenhet for elever, foreldre, bygdefolket og ansatte ved Haukås skole og andre involverte i Hustadvika kommune. Det var daværende ordfører Tove Henøen som offisielt åpnet skolen, og det var rundt 600 personer innom skolen i løpet av åpningsfesten.
  • Skolen har fokus på implementering av «Inkluderende praksis» for både elever og ansatte. Etter innflytting i nytt skolebygg, har vi fått prøvd ut, evaluert og gjort oss gode erfaringer med å inkludere elevene bedre i undervisningen. Trinnarealene innbyr til mer samarbeid og inkludering for elevene.
  • Ansatte har jobbet fram en temabasert årsplan som er felles for hele skolen.


Forbedringer og utfordringer i 2023:

  • Skolen er i gang med implementering av språkplana, og oppfølgingsordningen sammen med de andre skolene.
  • Inneklima og elevenes uteområde er ei betraktelig forbedring i 2023.
  • Ellers har det vært utfordrende å holde den økonomiske rammen. Skolen hadde et overforbruk på 1,1 mill. i 2023.
  • Det har vært høyt sykefravær, 7,98%.
  • Skolen har hatt rekrutteringsutfordringer midt i året.


Måloppnåelse

  • Ikke oppnådd måltall for sykefravær på 6,5%.
  • Enheten oppfyller måltallet for lærertetthet.
  • Ikke alle lærere oppfyller kompetansekravet for tilsetting etter Opplæringsloven §10-1. En er under utdanning og vil oppfylle kravet til sommer 2024. En lærer sa opp stillingen sin så nært sommerferien at skolen ikke greide å skaffe ny til skolestart. Ellers er kravet oppfylt. Målet er å oppfylle kravet innen 2024.
  • Nasjonale prøver:
    • Engelsk:52
    • Lesing:49
    • Regning:51

Lyngstad og Vevang skole

Lyngstad og Vevang skole har 83 elever fordelt på 7 klasser. SFO har 31 elever, og det er 19 tilsatte ved skolen.

Leverte tjenester i 2023:

  • Skole
  • SFO
  • Leksehjelp

Viktige hendelser i 2023:

Vi fikk fire flyktninger fra Ukraina.

Forbedringer og utfordringer i 2023:

  • Det har vært jobbet med 10-faktorundersøkelsen og ledelse
  • Det har jobbet med å gi våre flyktninger en god inngang i norsk skole med både norskopplæring, morsmålsopplæring og integrering.
  • Ressursteam ved skolen har systematisert sitt arbeid og virker etter intensjon.
  • Ny PPT-kontakt som har etablert ett godt samarbeid med skolen.
  • Samarbeid med Eide barneskole er avsluttet på lese og skriveutviklingen (LEV VEL). Det er ett savn for skolen, men vi har samtidig klart og videreført det noe internt.
  • Det har vært brukt mye utviklingstid til matematikk og tilpasset opplæring i faget.
  • Innføring av Visma timeplan for timeplanlegging har vært ett godt arbeidsverktøy for skolen.


Måloppnåelse:

  • Oppnådd måltallet for sykefravær på 6,5%.
    • Enheten fikk ett samlet sykefravær på 5,61% i 2023.
  • Enheten oppfyller kravet om minstenorm for lærertetthet.
  • Alle lærere oppfyller kompetansekravet for tilsetting etter opplæringslovens §10-1.
  • Gode resultater på nasjonale prøver:
    • Engelsk: 53p mot Hustadvika 50p,
    • Lesing 48p mot Hustadvika 48p
    • Regning 53p mot Hustadvika 51p.
  • Ikke riktig så gode resultater for elevundersøkelsen på 7.trinn. Litt under Hustadvika på læringsmiljø, men langt bedre resultater på mobbing enn Hustadvika.

Jendem skole

Skolen har 130 elever og 22 ansatte. Skolens administrasjon består av rektor 100% og inspektør/avd leder 50%. Inspektør underviser i resterende stilling (50%) Vi har en sfo leder i 100% som har ca 12 % admin. Rektor har det pedagogiske ansvar for SFO.

Ca 60 elever benytter seg av de ulike SFO tilbudene. SFO er åpen fra 07:00-16:30.

Viktige hendelser i 2023

Skolen startet deltakelse på et toårig læringsmiljø prosjekt sammen med Jendem og Lyngen barnehage høsten 2022. Overordnet mål for prosjektet var å fremme et trygge og gode barnehage- og skolemiljø uten mistrivsel og krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Vi har fått veiledning av et team bestående av personer fra et fagmiljø og erfarne personer fra barnehage- og skole. Veiledningen tar utgangspunkt i lokale behov og utfordringer. Å skape sammenheng med andre kompetanseutviklingstiltak er sentralt. Vi har siste året vært samlet til faglig påfyll og erfaringsdeling på nasjonale fagdager (Webinar) og lokale fagdager på skolen. Fagdagene følges opp med veiledning og mellomarbeid i hver barnehage og skole. Dette prosjektet avsluttes våren 2024.

Som et resultat av dette, har de ansatte på skolen blitt bevisstgjort i mye større grad på hva som trengs for å få et trygt og godt miljø, og egne holdninger til tematikken. Vi har også øvd på ferdigheter som vi har opplevd som nødvendig i fht å stoppe mobbing (Stoppsamtaler) Vi har i tillegg blitt introdusert for verktøy som vi vil ta videre med inn i arbeidet ved skolen.

Ansatte har paralellt jobbet med koding. Fra 2024 skal vi også delta på Oppfølgingsordningen sammen med de resterende skolene i kommunen.

Alle eleven i 3.-7. trinn har egen elev PC. 1.-2. trinn bruker IPader i opplæringen, men vi ser at det er behov for oppgradering etter hvert.

Forbedringer og utfordringer i 2023

Vi ønsker fortsatt at uteområdet blir utbedret i fht å drenere på øversida av gamlebygget og få på matjord og så gress i skråningene rundt skolen. Nå er det mest gjørme og stein.

I tillegg er det fortsatt behov for utvendig solskjerming på gamlebygget.

Vi har også ønske om noen innvendige forbedringer på nybygget. En direkte dør inn til et møterom, (for at foresatte og andre skal slippe å gå gjennom personalrommet) men vi har forstått at det ikke finnes midler til dette.

Foresatte flyttet på «fingarderoben» i nybygget. På den måten har vi omorganisert og klart å lage lesekroker utenfor klasserommene.

Tre lærere og inspektør er på videreutdanning. En på engelsk og en på PPU. Inspektør på læringsmiljøutd.

Måloppnåelse

Skolen hadde et merforbruk på 770 000kr. Skyldes høye vikarutgifter og bortfall av forventede inntekter.

Sykefraværet:

  • SFO 6,74%
  • SKOLE 9,88%

Elevundersøkelse 7. trinn:

  • Trivsel: 4,4.
  • Mobbing på skolen: 0,0

Nasjonale prøver 5.trinn :

  • Lesing: 47
  • Regning:51
  • Engelsk: 49


Sylte skule

Sylte skule er ein skule for 1.-7.trinn. Med 132 elever. Skolen har 21 ansatte, derav 11 pedagoger. Avdelingsleder 50% og resterende undervisning. Barneveilederne jobber både i skolen og på SFO. SFo-leder har ca 18% adm.stilling.I år er det 61 elever som har tilbud om SFO. Leksehjelp blir gitt til årstrinnene 4. – 7.trinn. Vi har helsesykepleier 2 dager i uka.

Leverte tjenester i 2023:

  • Hopp-aktiviteter i friminutt, ledet av lærer og elever på 4.trinn
  • SFO-tilbud for 61 barn.
  • Leksehjelp for 4. - 7.trinn to dager i uka.
  • SIM (skolens innsatsteam mot mobbing)
  • Ressursteam bestående av rektor, PPT, helsesykepleier, vernepleier
  • Helsesykepleier 2 dager i uka.
  • Enheten oppfyller kravet om minstenorm for lærertetthet.

Viktige hendelser i 2023:

  • Selv om vi har bra dekning med PC til elevene, valgte vi å kjøpe inn lærerbøker i norsk, matematikk og engelsk for mellomtrinnet.
  • Språkplanarbeidet: implementeringen har gått sakte, men er i gang.
  • Vi jobber for en inkluderende skole – og læringsmiljø. Høsten 2023 fikk vi 3 nye elever fra Ukraina. Vi har flere tiltak gjennom året hvor aldersblanding 1.- 7. trinn er viktig
  • Vi har en godt fungerende Uteskole. Hvor flere av trinnene i småskolen har sine faste dager med aktiviteter ute, hvor vi bruker både området rundt skolen og området i Lauvåsen.

Forbedringer og utfordringer i 2023:

  • Høsten – 23 hadde vi et stort sykefravær. (Langtidssykemeldinger) Dette gav oss utfordringer i forhold til å gi elevene i 1.- 4. trinn klasse tett oppfølging. Vi måtte gjøre mange endringer,i løpet av året.
  • Vi starta opp med Udir sin kompetansepakke for «Et trygt og godt skolemiljø», våren -23. Tilsatte på SFO har jobbet med deler av samme pakke tilpasset SFO.
  • Høsten -23 fikk vi så vidt starta med «Inkluderende praksis»
  • ble det for lite ressurser til å gi eleven en god start i skolen.

Måloppnåelse

  • Vi har godt kvalifiserte lærere, flere med videreutdanning.
  • Mobbing: Elevundersøkelsen viser at vi har mobbetall på 7.trinn. Elevene sier de trives på skolen, men at motivasjon er dårlig.
  • Nasjonale prøver: Vi var over landsgjennomsnittet i alle tre fagene:.
    • Lesing: 52
    • Regning 52
    • Engelsk 51
  • Vi har et godt system for å avdekke lese- og skrivevansker, samt språkvansker.
  • Vi hadde kr. 250.000 i overforbruk

Tornes skule

Tornes skule har 108 elevar fordelt på 7.klassar. Det er 58 elevar på småtrinnet og 50 elevar på mellomtrinnet.

Skulen har 18 tilsette. 17 kvinner og 1 mann. Skulen har 16,65 årsverk fordelt på undervisning og barneveiledere. Alle barneveiledere arbeider og i SFO-ordninga ved skulen. SFO har tilbod til 45 barn.

Tornes skule jobbar målretta for å gje alle elevane ei oppleving av å høyre til. Eit inkluderande læringsmiljø er målet for alt arbeid. Vi har fokus på gode relasjonar på alle nivå. Skulen satsar på alternative opplæringsarenaer. Vi driv systematisk ute-skule på småtrinnet. Skulen legg vekt på tidleg innsats, temabasert undervisning og aldersblanding. Skulen bruker både analoge og digitale læringsressursar.

Viktige hendelser i 2023:

  • Skulen har tatt i bruk Skolestudio
  • Ein tilsett tek videreutdanning i musikk. Det har gitt eit løft til musikkundervisninga ved skulen.
  • Den nye skaparverkstaden er flittig brukt.
  • Småtrinnet gjennomførte musikal hausten 2023, med tema «Disney». Dette var ein stor suksess.

Forbedringer og utfordringer i 2023:

  • Vi set fokus på å stadig bli betre på tilpasse undervisninga til den enkelte elev. Ressursteamet støtter opp under dette arbeidet. Vi ønsker å bli betre på inkluderande praksis.
  • Vi har hatt fleire økter i personalet med musikkundervisning som tema.
  • Vi har satt skriving i alle fag på agendaen i alle klassar

Måloppnåelse

  • Tornes skule hadde i 2023 ingen tilsette utan godkjent utdanning.
  • Samla sjukefravær i 2023 vart 4,24 %
  • Skulen fikk i 2023 eit meirforbruk på 350.000 kr. Utfordringane er knytta til å drifte SFO forsvarleg.
  • Elevundersøkinga hausten 2023:
    • Trivsel 4,4
    • Mobbing: Elevundersøkelsen viser at vi har lite mobbing.
  • Nasjonale prøvar:
    • Lesing 48
    • Regning 54
    • Engelsk 49


Oppfølging av kommuneplanen

DELMÅL – SLIK VIL VI HA DET SLIK GJØR VI DET Status

I Hustadvika kommune opplever barn og unge trygghet, mestring, utvikling og læring

Hustadvika-skolen skal ha kvalifiserte lærere, og all undervisning skal bli gitt av en kvalifisert lærer


Vi har de siste årene hatt fokus på å ha kvalifiserte lærere i skolene våre, og vi ser at antall lærere som ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting har gått ned. Skoleåret 2022/2023 hadde Hustadvika kommune 20 lærere på videreutdanning, og de fleste deltok på stipendordning dra Utdanningsdirektoratet

0-tolleranse mot mobbing

Skolene i Hustadvika har nulltoleranse mot mobbing og jobber systematisk og kontinuerlig med elevenes psykososiale miljø for å forebygge mobbing. Skolenes innsatsteam mot mobbing har bidratt til kompetanseheving og god praksis i skolene i forhold til å forstå, avdekke og løse mobbesaker. Målet med arbeidet er at mobbesaker skal avdekkes tidlig og dermed ikke få utvikle seg til store og komplekse saker.

Alle skolene i Hustadvika kommune skal være dysleksivennlige skoler innen 2023

Arbeid pågår

Språkplan


Språkplanen har som hovedmål å kvalitetssikre opplæringen gjennom å øke lærerens kompetanse innenfor språk, lesing og skriving, slik at alle elever får like muligheter for kunnskapsutvikling, ferdighetsutvikling, danning og livslang læring. Tidlig innsats og fokus på kvalitetsheving gjennom hele opplæringsløpet skal bidra til sosial utjevning.

Språkplanen skal i tillegg bidra til å styrke den ordinære opplæringen, øke lærerens kompetanse til å tidlig identifisere samt legge til rette for elever med ulike forutsetninger. Planen skal være forpliktende for alle skoler i kommunen, og ble implementert i skolene fra høsten 2021.

Arbeidet med barn og unge i Hustadvika kommune bidrar til utjevning av sosiale helseforskjeller, redusere konsekvenser av økonomiske forskjeller og stabile boforhold blant barnefamilier

Tverrfaglig samarbeid i kommunen


Ressursteam på alle skoler i Hustadvika. Ressursteamet skal jobbe både systemrettet og individrettet.

Tverrfaglig rusgruppe som jobber tverrfaglig med rusforebygging, bla ved etablering av faste foreldremøter for 7.trinn med Korus og politiet.

Handlingsplan for forebygging av selvmord og selvskading.

Handlingsplan for «Vold i nære relasjoner»

Hustadvika kommune fremmer god livskvalitet

Vi arbeider for inkludering i trygge og gode miljø, forebyggende med psykisk og fysisk helse, en helsefremmende oppvekst

Vi stimulerer og legger til rette for fysisk utfoldelse, aktivitet og kreativitet

Hustadvika kommune ønsker å gi alle barn og unge det beste grunnlaget for å lykkes og ha det bra i sine liv. Derfor har kommunene satset på HOPP- helsefremmende oppvekt. Gjennom HOPP skal vi gjøre skolehverdagen mer variert og sikre bedre grunnlaget for læring gjennom mer fysisk aktivitet i undervisningen og riktigere kosthold.

Ungdomstrinnene i Hustadvika er med i MOT-programmet. Mot er et holdningsskapende program som skal styrke den enkelte ungdoms robusthet og bevissthet, og skal fremme robuste og byggende relasjoner- trygge klassemiljø, inkluderende skolekultur og bærekraftige lokalsamfunn. Elevene får opplæring i hvordan de kan ta gode valg for seg selv og andre mennesker.

«Livet og sånn» - et gratis opplærings-materiell for folkehelse og livsmestring

Barnehager

Barnehagene i Hustadvika har et viktig ansvar med tanke på å skape et tilgjengelig og likeverdig tilbud for alle barnehagebarn i kommunen, og sørge for at barn gis mulighet til å delta, medvirke og utvikle seg som medmenneske i samfunnet allerede fra tidlig alder av.

I Hustadvika har vi 15 barnehager, hvorav 8 er kommunale og 7 er private. Barnehagene samarbeider godt på tvers og har jevnlig felles styrernettverk. I samarbeid er det utarbeidet en kompetanseplan gjeldene frem til 2025 hvor området livsmestring og psykososialt barnehagemiljø står sentralt. Barnehagene er en del av et felles satsningsområde, i samarbeid med de øvrige kommunene i Romsdal og Høgskulen i Volda (Regional kompetanseutvikling). For perioden 2023 og frem til sommeren 2024 vil satsningsområdet for den regionale kompetanseutviklingen (rekomp) være Kunst, Kultur og Kreativitet.

I løpet av høsten 2023 ble det opprettet ASK – nettverk i kommunen. Hensikten her er å i større grad kunne styrke barnehagens arbeid med språk, samt for å gi et likeverdig tilbud. Som en del av dette har alle barnehagene mottatt ASK- grunnpakken, og det er opprettet ASK- nettverk som ansatte fra barnehagene deltar i for felles utvikling av ASK- kunnskap.

Ved utgangen av 2023 var det 671 barn i barnehagene i Hustadvika. Dette er en liten nedgang fra 2022, da det var 694 barn ved utgangen av året.

Mangel på vikarer ved fravær som sykefravær blant ansatte har gjort 2023 krevende for barnehagene med tanke på å til enhver tid oppfylle bemanningsnormen.

Hustad barnehage

Hustad barnehage har tre avdelinger. Årsverk i barnehagen er ca. 12. Barnehagen har 35 plasser over 3 år og 14 under 3 år. Årsverk for ekstra ressurser utløser ca. 1,5 stilinger. Vi har to stillinger f.t ut bh. året

Leverte tjenester i 2023:

  • Jobbet med temaet Vold i nære relasjoner
  • Samarbeid med foreldresamarbeid om en inkluderende praksis i barnehagen
  • Forebyggende, langsiktig arbeid for å fremme et godt barnehagemiljø
  • Fokusert på ergonomi
  • Skape og opprettholde gode rutiner rundt HMS
  • Prosjektarbeid: Kunst ,kultur og kreativitet


Viktige hendelser i 2023:

  • Fortsatt godt samarbeid med foreldre/ foresatte om forberda utemiljø for barna
  • To barnehagelærere ferdig med utdannelse
  • Meget gode resultater på tilsyn på utelekeplassen
  • Gode resultater etter tilpasset omorganisering av barnegrupper


Forbedringer og utfordringer i 2023:

Godt samarbeid i styrergruppa, som samhandler for en felles praksis og god kvalitet i Hustadvika barnehagene. Knapphet på ressurser ved behov kan føre til store utfordringer. Vi fikk støtte når vi har hatt utfordringer- og det har gitt flere muligheter.

Utfordringer:

  • Sykefravær
  • kan ha behov for mer kompetanse på enkelte områder ved barn med spesielle behov.
  • mangel på vikarer
  • grunnbemanningen er for lav- mulighetene er mye større ved å øke denne

Måloppnåelse:

Vi jobber for å opprettholde god kvalitet i barnehagene. Vi må vise at inkludering, gode holdninger og rett kompetanse på våre medarbeidere er viktig. Gode arbeidsmiljø for barna og de ansatte er der trivsel og trygghet står i fokus. Vi må sørge for tidlig innsats for de som trenger ekstra hjelp og støtte. Dette handler også om miljøet rundt de som trenger å få støtte med sine utfordringer. De må få de hjelpen og støtten de trenger for å kunne gi de som trenger det en trygg, sunn og utviklende oppvekst.

Svanviken barnehage

Svanviken barnehage er en fire avdelings barnehage med 77 plasser, har fylt 68 plasser fra høsten 23.

Leverte tjenester:

  • Har hatt en snitt på 15 årsverk med grunnbemanning og bemanning ut fra vedtak.
  • Vedtakene i seg selv utgjør 3,3 årsverk fra høsten 23.
  • 4 av 6 pedagoger har utdannelse og har dermed hatt to pedagoger på dispensasjon.

Viktige hendelser i 2023

  • Ny pedagogisk leder ansatt sommeren 2023.
  • Nedskalerte barnetallet grunnet for lite pedagogisk personal. 3 ansatte ute i mamma permisjon. Har to ansatte som tar utdanning, ei som vernepleier og ei som barnehagelærer.

Forbedringer i 2023

  • Vi har lyktes med å få på plass møte struktur i barnehagen, arena for personalets medvirkning. Vi har jobbet med arbeidsmiljø i samarbeid med NAV arbeidslivssenter. VI har hatt fokus på hele personalgruppen skal være med å medvirke i barnehagens innhold. Vi har også fått på plass et større samarbeid på tvers av avdelingene. Ny pedagog ansatt dermed har vi større pedagog dekning enn tidligere.
  • Tema arbeid har også preget siste halvdel av 23. Tema kunst, kultur og kreativitet har engasjert i personalgruppen og det har ført til gode faglige refleksjoner i personalgruppen. Fokus på lek i barnehagen og voksenrollen i lek har stått sentralt.
  • Foreldresamarbeid har også utviklet seg positivt i 2023. Foreldrene er engasjerte, stille til dugnad og ønsker å gjøre barnehagen til en god plass å være for barna deres. Vi har et engasjert Su som bidrar der de kan gjøre det.

Utfordringer i 2023

Vi har en del fravær i barnehagen vår, fravær som er knyttet til studenter som har skoleuker og praksis, fravær knyttet mot langtidssykemeldinger samt en del korttidsfravær. Utfordringen er å få tak i vikarer som er stabile og kompetente til å gå inn i en hektisk hverdag i barnehagen vår. Vi har hatt ute ei utlysning på et vikariat for et halvt år, det var få søkere og egentlig ingen aktuelle. Vi deler derfor en ansatt med en annen av de kommunale barnehagene.

Vi har hatt utfordringer knyttet til vaktmesterordningen, mange oppgaver som ligger og er over et halvt år gammelt. Vi har store utfordringer på uteområdet vårt, med gjerde som ikke er forsvarlig samt lekemiljø som er dårlig. Foreldre er misfornøyde.

Budsjettrammen for 2023 har vært for lave, holder ikke til drift eller lønn til fast ansatte. Budsjett året starter med fiktiv ansatt på minus lønn for å få budsjettet til å gå i 0.


Jendem barnehage

Leverte tjenester:

  • I underkant av 40 barn var fordelt på 3 grupper/avdelinger (1-3 år, 3-4 år og 5-6 år).
  • Blant disse barna har vi noen barn med behov for ekstra hjelp og støtte (en til en), via ekstra assistenter og spesialpedagoger.
  • Vi har oppnådd gode resultater, og får skryt fra de ulike faginstansene som er knyttet opp mot disse barna.

Viktige hendelser i 2023:

  • På høsten tok vi imot 2 Ukrainske barn og 3 barn fra Kongo.
  • Barna fra Kongo er søsken, mens de fra Ukraina er fra 2 forskjellige familier.
  • 2 dyktige språkassistenter ble midlertidig ansatt i barnehagen for å støtte barna i russisk, kinyarwanda og norsk.

Forbedringer i 2023:

  • Vi fikk satt opp et solid gjerde rundt hele uteområdet.
  • Ny platt ble lagt der vi har overbygg.
  • Kjøkkenet fikk et lite løft.

Utfordringer i 2023:

  • Langtidsfravær hos både pedagoger og andre ansatte har skapt utfordringer.
  • Vi har tidligere hatt en del vikarer å bruke, men det har vært færre tilgjengelige gjennom dette året.

Merforbruk:

  • Vi jobbet godt med læringsmiljøprosjektet for å skape et trygt og godt barnehagemiljø. (Vi er med i dette prosjektet sammen med Jendem skole og Lyngen barnehage).
  • Vi har knyttet dette opp mot kunst, kultur og kreativitet som var temaet innen rekomp prosjektet. Gode og kreative lekesoner inne og ute har vært fokuset.

Lyngstad og Vevang barnehager

Leverte tjenester:

  • Lyngstad og Vevang barnehager er to separate enheter med felles enhetsleder.
  • Lyngstad og Vevang barnehager har to avdelinger i hver enhet. Det er 36 plasser i hver av dem. Når vi kom til rapporteringen 15.desember, var begge barnehagene nesten fulle, vi manglet 2 barn i alderen 3 – 6 år på Vevang. Lyngstad var fullsatt. Bemanningen har måtte øke fra august til desember på Vevang da 3 av barna starta i desember. Grunnbemanningen ved fulle avdelinger er 6 voksne pr. enhet, 3 pr. avdeling, enhetsleder kommer i tillegg.
  • Det er en stor økning av 1- åringer, noe vi ser er svært ressurskrevende. Nå er over 50% av barna som starter opp høsten 2023, 1 år.
  • Vi har som mål og ha et godt pedagogisk innhold som samsvarer med barnehageloven og rammeplanen for barnehagene, i tillegg settes faglig utvikling høyt. Vi har som mål og ha en stabil og forutsigbar personalgruppe noe som er svært viktig i forhold til jobben med barna.

Viktige hendelser i 2023:

  • Sommeren 2023 stengte Lyngstad og Vevang barnehage på grunn av ingen barn hadde behov i uke 30.
  • Lyngstad og Vevang barnehager holdt stengt mellom jul og nytt, da det ikke var meldt inn behov. Dette uttrykte de voksne gjorde godt, da det hadde vært en hektisk høst.
  • Felles fagdag i august for oppvekstsektoren.
  • Felles planleggingsdag i oktober for barnehagesektoren i Romsdal, Rekomp.

Forbedringer i 2023:

  • Vi har startet arbeidet i forhold til BTI, som vi håper vil føre til en bedre og likere praksis, fra barnet møter de kommunale tjenestene.
  • Rutineperm og beredskapsplan for barnehagesektoren er redigert etter gjennomgang og tilbakemelding fra de ansatte februar 23.
  • Har fått på plass flere risikoanalyser.
  • Det har blitt opprettet et ASK- nettverk fra PPT, dette vil styrke våre ansatte.
  • Fått startet opp gruppeveiledning med pedagogene på tvers av Lyngstad og Vevang.
  • Etter avvik fra Sintef Norlab, har både Lyngstad og Vevang barnehager fått seg vognskur våren/høsten 2023.
  • Enhetsleder og en pedagogisk leder ved Lyngstad barnehage startet høsten 2023 på studie ved Høgskolen i Volda, Spesialpedagogikk i barnehagen.
  • Barnehagen har gjennom året jobbet strukturert med å øke kompetanse knyttet til språk og språkutvikling, da med fokus på den voksne som ansvarlig for språkmiljøet. Det er ikke et målbart arbeid, men bare det å ha fokus på det, gjør at man blir mer bevist på det. Dette temaet følger oss også inn i 2024.

Utfordringer i 2023:

  • I starten av 2023, ble det mye fravær knyttet til sykdom, måtte her snakke med foreldrene for å kunne klare å drifte. Dette gav en negativ start på det nye året, men heldigvis så gikk sykefraværet ned gjennom 2023. Gjennomsnittlig sykefravær var på rundt 7% på Lyngstad og 5% på Vevang.
  • Budsjettrammen for 2023 var altfor lave, de holdt ikke til hverken å drifte eller fast lønn, og vi avsluttet året med et stort overforbruk. Begge barnehagene har ikke fått kjøpt inn leker eller utstyr i 2023 heller. Det vi har fått supplert inn av leker har blitt kjøpt inn av foreldrene som har opprettet spleis, eller husmorlag som har gitt oss gaver.
  • Stor vikarmangel, da alle enheter nytter seg av de samme vikarene. Slik har det vært gjennom hele året. Mangel på Vikar går også ut over barn som har større behov, da ekstra ressurser blir en del av grunn bemanningen.
  • Fikk ny arbeidstidsordning, med 30 min kortere arbeidsdag, dette fører til en enda lavere bemanningstetthet. 18 barn fra 3 – 6 år har nå 3 voksne på avdelingen i ca. 1 time for dag. Man kan spørre seg om dette er forsvarlig i forhold til barna.

Måloppnåelse:

  • I forhold til kommunalt mål for sykefravær på 6 %, ligger Vevang gjennomsnittlig på 5% sykefravær, og Lyngstad har ligget gjennomsnittlig på 7%. Dette anser vi som svært bra. Forutsigbare personalgrupper en viktig forutsetning for at barna skal føle trygghet.
  • Skåret godt på foreldreundersøkelsen som ble gjennomført i desember 2023. ligger på over 4 av 5 på alle overordna temaer.
  • Fikk gjennomført alle overføringssamtaler, besøker og planer knyttet til overgang barnehage – skole.

Tornes barnehage

Tornes barnehage har vært en barnehage med fire avdelinger, med plasser til 56 barn. De senere årene har det vært en jevn nedgang i barnetallet på barn som blir født i skolekretsen. Høsten 2023 ble det derfor gjennomført en omorganisering til å drifte barnehagen med to avdelinger på grunn av nedgang i barnetall. Antall årsverk er p.d.d.: 9,8 (inkludert enhetsleder).

Barnehagens arbeid forankres i de føringer som lover og retningslinjer for barnehagene gir, samt barnehagen ses som en del av det helhetlige opplæringsløpet.

Barnehagens årsplan gir retning for satsingsområdene våre som er livsmestring i barnehagen, inkluderende barnehagemiljø og HOPP. Dette er satsingsområder vi har jobbet med de senere år, og som knyttes til arbeid med holdninger, verdisyn, kompetanseheving m.m.


Viktige hendelser i 2023:

  • Reduksjon av avdeling virket inn på hvordan barnehagen ble organisert i avdelingene, og på tvers mellom avdelingene.
  • Ansatte i barnehagen har jobbet systematisk med felles kompetanseutvikling knyttet til utviklingsprosjekt i sammenheng med Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagene (ReKomp), og felles kompetanseutvikling i forhold til livsmestring og ansattes arbeid for å bidra til å styrke barns psykiske helse. Dette arbeidet har bidratt i utvikling av felles verdier, holdninger og praksis, som videre bidrar til å styrke det pedagogiske innholdet i barnehagehverdagen for barna.
  • Felles fagdag for oppvekstsektoren ble gjennomført i august 2023. Dette er en viktig del for å bygge en felles plattform for oppvekstsektoren, og bidra til kvalitet og felles grunnlag i enhetenes arbeid med blant annet livsmestring gjennom både et helsefremmende og forebyggende perspektiv.

Forbedringer i 2023:

  • Barnehagen har implementert arbeid knyttet til Rekomp. Dette vurderer vi som en positiv og nyttig måte for å jobbe med kompetanseutvikling. Dette på grunn av at denne metoden involverer alle ansatte, hvor alle er med i refleksjonene og utviklingen av arbeidet i avdelingene og i barnehagen.
  • Barnehagen har jobbet bevisst for å legge til rette for en trygg og god oppstart for nye barn i barnehagen.
  • Barnehagen hadde et tett samarbeid med skolen i forhold til overgang barnehage – skole. Treffpunkt økte med barnehage, skole, tur i nærområdet. Dette ble vurdert positivt for å skape en tryggest mulig overgang fra barnehage til skole.
  • Samarbeid på tvers mellom barnehager, blant annet ved felles skidag for noen barnehager. De eldste barna i barnehagen gjennomførte også en felles tur med Bud barnehage til Atlanterhavsparken. I forkant av turen besøkte barna hverandres barnehager, og møttes på felles treffpunkt.
  • Barnehagen har hatt flere perioder med ulike mennesker i barnehagen for gjennomføring av ulike praksisløp knyttet til studier og arbeid. Barnehagen ser dette som en positiv tilføring for barnehagens innhold.

Utfordringer i 2023:

  • Barnehagen hadde gjennom store deler av året høyt sykefravær.
  • Det var gjennom hele året utfordrende å skaffe tilstrekkelig med vikarer for å innfri bemanningsnormen.
  • Barnehagen opplevde i løpet av 2023 en nedgang i antall barn i barnehagen. Dette er knyttet til et lavere fødselstall for barn i skolekretsen.
  • Budsjettrammen var lav. Dette har vært gjennomgående over flere år, og har ført til at det er mangelfullt i forhold til inventar, leker og utstyr.

Måloppnåelse:

I Hustadvika kommune opplever barn og unge trygghet, mestring, utvikling og læring.

  • Tornes barnehage oppfylte i 2023 bemanningsnormen ved å ha tilstrekkelig kvalifisert og kompetent personale.
  • Pedagognormen var oppfylt ved å ha tilstrekkelig kvalifisert og kompetent personale.

Arbeidet med barn og unge i Hustadvika kommune bidrar til utjevning av sosiale helseforskjeller, redusere konsekvenser av økonomiske forskjeller og stabile boforhold blant barnefamilier.

  • Barnehagen har hatt regelmessig samarbeidsmøter med barneverntjenesten og helsesykepleier (et møte per halvår), organisert gjennom ressursteam. Det samarbeides for øvrig tett med PPT, spesialpedagog, samt logoped ved behov.
  • Kommunen har en kompetanseplan for barnehagesektoren hvor vi gjennom å jobbe med tema knyttet til trygghetssirkelen, sosial kompetanse, livsmestring og psykisk helse, inkluderende barnehagemiljø, vold i nære relasjoner, helse og ernæring og språk skal bidra til å redusere sosiale ulikheter m.m., og gi en relativt lik standard for drift og kompetanseheving blant ansatte.
  • Barnehagens ansatte er reflekterte over hva som er barns behov, og bevisste i sin vurdering knyttet til hvordan faktorer i barnets omgivelser kan virke inn på barnets utvikling.

Hustadvika kommune fremmer god livskvalitet.

  • Barnehagen jobber for inkludering i trygge og gode miljø, jobber forebyggende med psykisk og fysisk helse, og for en helsefremmende oppvekst. Barnehagen har satsingsområde knyttet til livsmestring og inkluderende barnehagemiljø. I sammenheng med disse satsingsområdene jobbes det for kompetanseheving og refleksjon knyttet til fag og praksis. Viktigheten av de ansattes rolle, holdninger og verdier, og relasjoners betydning, er tilbakevendende tema i faglige refleksjoner og utviklingsarbeid, samt i det daglige arbeidet med barna. Ansatte vurderer kontinuerlig hva som er enkeltbarn og barnegruppers behov, samt observerer og reflekterer over hvordan de kan støtte barn i samspill og lek for allsidig utvikling og for barns beste.
  • Barnehagen stimulerer og legger til rette for fysisk utfoldelse, aktivitet og kreativitet ved at ansatte blant annet planlegger og tilrettelegger for aktiviteter knyttet til aktiviteter som øver fysikken, med fin- og grovmotoriske øvelser. Barnehagen har satsingsområde knyttet til helsefremmende oppvekst (HOPP). Og barnehagen har regelmessige aktiviteter knyttet til HOPP, og barna er ute i barnehagen med både organiserte aktiviteter og barns utfoldelse i frilek. Barnegruppene er på tur i nærmiljøet minimum en gang per uke. Barn får medvirke ved at ansatte blant annet anerkjenner barns uttrykk og lar barna få virke inn på utvikling i prosjekt, tema som jobbes med o.l. Barns initiativ til lek og aktiviteter møtes og tilrettelegges for av oppmerksomme og tilgjengelige ansatte.

Bud barnehage

Bud barnehage er barnehage med tre avdelinger, og har i snitt 53 plasser. Antall årsverk har variert i løpet av året, men har et snitt rundt 12-13 (inkludert enhetsleder), samt 2,4 stillinger til ekstraressurser. Antall barn i barnehagen har vært stabilt.

Viktige hendelser i 2023:

  • Barnehagen deltok på felles fagdag på planleggingsdag i august.
  • Vi har gjennomført Utdanningsdirektoratets foreldreundersøkelse. Barnehagen scorer bra på foreldretilfredshet, 4,8 ut av 5 og vi ser en positiv utvikling fra året før. Vi ser at deltakelsen på foreldreundersøkelsen kunne være bedre.
  • En av de pedagogiske ledere har begynt på videreutdanning i spesialpedagogikk, gjennom UDIR sin ordning for videreutdanning for barnehagelærer og en annen ansatt tar videreutdanning i barnehagepedagogikk, som tiltak for å utdanne barnehagelærer.
  • I forbindelse med at vi hadde Livet i havet som tema, arrangerte vi tur til Atlanterhavsparken i Ålesund for de største barn, dette ble gjort i samarbeide med Tornes Barnehage.
  • Styrer har begynt på studiet Nasjonal utdanning for barnehagestyrer.
  • Barnehagen hadde Lekeplass kontrollen, vi fikk noen avvik på utstyr som raskt ble utbedret.
  • Medarbeiderundersøkelsen 10 faktor ble gjennomført i 2023. Bud barnehage hadde en svarprosent på 83,3. Resultatet av undersøkelsen var oppløftende, og Bud barnehage scorer over gjennomsnittet for Hustadvika kommune. De ansatte scorer bra på indre motivasjon, Bruk av kompetanse, Mestringorientert ledelse og Prososial motivasjon.

Forbedringer i 2023:

  • Barnehagen er i gang med utviklingsprosjekt knyttet til folkehelse og livsmestring. Vi bruker Livet&sånn, dette er materiale som er utviklet av Ålesund kommune. Dette vurderer vi som en positiv måte å jobbe med kompetanseutvikling på, da det involverer alle ansatte, og alle er med i refleksjonene og utviklingen av arbeidet i avdelingene og i barnehagen. Gjennom arbeidet med Livet&sånn jobber vi forebyggende med psykisk og fysisk helse. Voksenrollen og de ansattes holdninger og verdier er oppe til faglige refleksjoner på personalmøter.
  • Vi bruker nærområder aktivt og på tur flere ganger i uken, og dette er noe vi ønsker å utvikle mer.
  • Barnehagen hadde utfordringer med sykefravær, og i samarbeide med NAV har vi halvert sykefraværet til 6.12% i 2023. Dette er med til å skape stabilitet og forutsigbarhet, noe som gagner både barn og voksen.

Utfordringer i 2023:

  • Å få på plass vikarer har vært utfordrende, selv med et godt samarbeide med NAV.
  • Økonomi har vært en utfordring. Den generelle prisøkning i samfunnet og lønnsøkning, samt kunstig budsjett har gjort at barnehagen har merforbruk, i forhold til budsjettet.

Måloppnåelse:

I Hustadvika kommune opplever barn og unge trygghet, mestring, utvikling og læring.

  • Bud barnehage oppfylte i 2023 bemanningsnormen ved å ha tilstrekkelig kvalifisert og kompetent personale.
  • Pedagognormen var oppfylt ved å ha tilstrekkelig kvalifisert og kompetent personale. Det var gjennom året 0,5 årsverk barnehagelærerstilling med dispensasjon fra utdanningskravet knyttet til at en pedagogisk leder var i foreldrepermisjon/ulønnet permisjon.

Arbeidet med barn og unge i Hustadvika kommune bidrar til utjevning av sosiale helseforskjeller, redusere konsekvenser av økonomiske forskjeller og stabile boforhold blant barnefamilier.

  • Barnehagen har hatt regelmessig samarbeidsmøter med barneverntjenesten og helsesykepleier, organisert gjennom ressursteam. Vi samarbeide tett med PPT, spesialpedagog, samt logoped knyttet til oppfølging av enkeltbarn.
  • Barnehagens ansatte er reflekterte jevnlig over hva som er barns behov, og bevisste i sin vurdering knyttet til hvordan faktorer i barnets omgivelser kan virke inn på barnets utvikling.

Hustadvika kommune fremmer god livskvalitet.

  • Barnehagen jobber for inkludering i trygge og gode miljø, jobber forebyggende med psykisk og fysisk helse, og for en helsefremmende oppvekst. Barnehagen har arbeidet med voksenrollen knyttet til livsmestring og inkluderende barnehagemiljø. I sammenheng med dette jobbes det for kompetanseheving og refleksjon knyttet til fag og praksis. Viktigheten av de ansattes rolle, holdninger og verdier, og relasjoners betydning, er tilbakevendende tema i faglige refleksjoner og utviklingsarbeid, samt i det daglige arbeidet med barna. Ansatte vurderer kontinuerlig hva som er enkeltbarn og barnegruppers behov, samt observerer og reflekterer over hvordan de kan støtte barn i samspill og lek for allsidig utvikling og for barns beste.

Oppfølging av kommuneplanen

DELMÅL – SLIK VIL VI HA DET SLIK GJØR VI DET Status

I Hustadvika kommune opplever barn og unge trygghet, mestring, utvikling og læring

Barnehagene i Hustadvika skal ha kvalifisert og kompetent personale gjennom å oppfylle bemanningsnormen

Kommunen oppfylte i 2023 bemanningsnormen ved å ha tilstrekkelig personale ute i barnehagene. Det har i 2023 samtidig vært store utfordringer med høyt sykefravær og lite tilgjengelige vikarer.

Barn per ansatt i Hustadvika var 5,7. Dette er samme snitt som det nasjonale gjennomsnittet.

Barnehagene i Hustadvika skal ha kvalifisert og kompetent personale gjennom å oppfylle pedagognormen

Kommunen har, som senere år, hatt lav pedagogtetthet samlet sett i 2023, og ut fra det ikke oppfylt pedagognormen til enhver tid. Årsaken til dette er lave søkertall og generelt lav rekruttering av pedagoger til kommunen og derav flere ansatte på dispensasjon fra utdanningskravet. Dette gjelder både de private og kommunale barnehagene.

Arbeidet med barn og unge i Hustadvika kommune bidrar til utjevning av sosiale helseforskjeller, redusere konsekvenser av økonomiske forskjeller og stabile boforhold blant barnefamilier

Barnehagene skal bidra i det tverrfaglig samarbeidet i kommunen

Ressursteam for alle barnehager. Ressursteamet skal jobbe både systemrettet og individrettet.

Samarbeid mellom barnehage, foreldre og øvrige instanser er en viktig del av arbeidet for å fremme trygge og utviklende vilkår for barnas oppvekst.

Oppvekstområdet er i gang med å implementere BTI (Bedre tverrfaglig innsats) Dette er en samarbeidsmodell for tidlig intervensjon og tverrfaglig samarbeid. Den er egnet for tjenester som møter barn, unge og foresatte det er knyttet undring eller bekymring. BTI består av to hovedelementer; en handlingsveileder og Stafettloggen. Hensikten med BTI-modellen er å kvalitetssikre helhetlig og koordinert innsats uten at det blir brudd i oppfølgingen.

Barnehagene har også en egen kompetanseplan hvor vi gjennom å jobbe med tema knyttet til trygghetssirkelen, sosial kompetanse, livsmestring og psykisk helse, inkluderende barnehagemiljø, vold i nære relasjoner, helse og ernæring og språk skal bidra til å redusere sosiale ulikheter og gi en relativt lik standard for drift og kompetanseheving blant ansatte. Denne gjelder frem til 2025.

Hustadvika kommune fremmer god livskvalitet

Vi arbeider for inkludering i trygge og gode miljø, forebyggende med psykisk og fysisk helse, en helsefremmende oppvekst

Kompetanseplan for barnehagene for målrettet arbeid med tema som er med på å fremme god livskvalitet.

Det ble i 2023 opprettet ASK- nettverk i barnehagene for å styrke barnehagenes arbeid med kommunikasjon og samspill.

Vi stimulerer og legger til rette for fysisk utfoldelse, aktivitet og kreativitet

I det den praktiske hverdagen planlegger, stimulerer og legger barnehagene til rette for varierte aktiviteter gjennom ulike typer lek, fysisk utfoldelse, turer og HOPP-aktiviteter. Med tanke på leke- og oppholdsareal per barn er kommunen litt over det nasjonale gjennomsnitt, med 6,0 kmv per barn, mot det nasjonale snittet på 5,9 kvm per barn.

Barnehagene har jobbet med utviklingsarbeid knyttet til kunst, kultur og kreativitet siden begynnelsen av 2023. Dette er en del av regional kompetanseutvikling, i samarbeid med Høgskulen i Volda, og øvrige Romsdalskommuner.

Kommentar til status på måloppnåelse:

Barnehagene har over tid jobbet strukturert med arbeidet knyttet til det psykososiale miljøet i barnehagen og med nulltoleranse mot mobbing. Fokuset på dette arbeidet fikk seg et løft da lovendringen kom i barnehageloven 01.01.2021, hvor aktivitetsplikten ble innført – og alle ansatte fikk et skjerpet ansvar i forhold til å følge med, melde fra, undersøke og sette inn egnede tiltak. I saker det tiltak er nødvendig, skal det utarbeides en skriftlig plan. Dette sett i sammenheng med kompetanseplanen som er utarbeidet og skal gjelde frem til 2025, samt arbeidet gjennom Rekomp, har dette samlet bidratt til å løfte kvaliteten på dette arbeidet ute i barnehagene.

Samtidig har høyt sykefravær gjennom hele året, og langt over målsetningen, gjort det ekstra utfordrende å følge opp det pedagogiske arbeidet til tider. Mangel på tilgjengelige vikarer har også vært en del av dette utfordringsbildet.

Barnehagen har hatt stort fokus på at vi skal fremme god livskvalitet, dette har de gjort gjennom å ha stort fokus på voksenrollen, foreldresamarbeid og barna psykososiale miljø i barnehagen. Kompetanseplanens temaer er trygghetssirkel/cos-p, livsmestring og psykisk helse, inkluderende barnehagemiljø, vold i nære relasjoner, helse og ernæring, språksosialkompetanse. Dette er alle tema som er med på å fremme god livskvalitet. Kompetanseplanen skal barnehagene i Hustadvika jobbe strukturert med frem til 2025.