Kommunedirektør

Kommuneområdet Kommunedirektør

Kommunedirektørens sitt rammeområde dekker kommunedirektøren og hans fagstab, samt økonomiavdeling, og en lønn- og personalavdeling, servicetorg og arkiv.

Fagstaben består av informasjonsrådgiver, kommuneplanlegger, rådgiver folkehelse og næringskonsulent, og rådgiver for kvalitet og utvikling.

Kommuneadvokaten er organisatorisk direkte underlagt kommunedirektøren, og rapporterer i administrative spørsmål til denne.

IKT blir ivaretatt gjennom en avtale med ROR IKT. ROR IKT er ansvarlig for drift og utviklingsarbeidet på de digitale løsningene kommunen benytter seg av, i samarbeid med fagmiljøene.

Kommunedirektørens stab

Fagstaben består av informasjonsrådgiver, kommuneplanlegger, rådgiver folkehelse og næringssjef, og rådgiver for kvalitet og utvikling. Kommuneadvokaten er organisatorisk direkte underlagt kommunedirektøren, og rapporterer i administrative spørsmål til denne. Kommuneadvokatens rådgivning og prosedyre utøves på uavhengig faglig grunnlag innenfor rammen av advokatforskriften og advokatetiske prinsipper.

Informasjonsrådgiveren har ansvar for kommunens informasjonsarbeid utad og i forhold til ansatte. Informasjonsrådgiveren er også rådgiver ovenfor alle i organisasjonen når det gjelder formidling av informasjon. Eksempel på oppgaver er hjemmeside, kommunens Facebook-profil, intranett for ansatte og kommuneavis til innbyggerne.

Kommuneplanleggeren har ansvar for det helhetlige plansystemet i kommunen, som skal fremmer bærekraftig utvikling til beste for den enkelte, samfunnet og fremtidige generasjoner. Hustadvika kommune skal ha et plansystem som ivaretar kommunen som samfunn og organisasjon. Hustadvika kommune skal følge opp kommunal planstrategi som sikrer prioritering av hvilke planer som er viktige å gjøre når, og hvordan. I tillegg skal kommunen ha en kommuneplan, som er det overordnete styringsdokumentet for Hustadvika kommune. Kommuneplanens samfunnsdel peker ut den langsiktige utviklingen hos oss og angår derfor alle som bor, jobber og lever i Hustadvika Kommuneplanens arealdel viser sammenhengen mellom framtidig samfunnsutvikling og arealbruk i Hustadvika kommune.

Rådgiver folkehelse skal sørge for at kommunen driver et systematisk, langsiktig og kunnskapsbasert folkehelsearbeid der krav til kommunen i henhold til folkehelseloven er ivaretatt. Gjennom utarbeidelse av oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer, legges det til rette for at politikere og administrasjon enes om en felles retning for en bærekraftig og helsefremmende samfunnsutvikling for Hustadvika kommune og i samarbeid sørge for at det settes av midler slik at prioriterte tiltak styrkes og har ressurser til å gjennomføres.

Næringssjefen er kommunens kontakt ut mot næringslivet og arbeider for økt verdiskapning ved hjelp av godt samarbeid og tett dialog. Hustadvika skal være et attraktivt reisemål og det er nå stor styringsfart i samarbeid med produkt-og konseptutvikler for reiseliv, for å få løftet og realisert en mer bærekraftig og lønnsom reiselivssatsing. Tiltak fra kommunens masterplan reiseliv er sentrale, og flere aktører er nå i en realiseringsfase. Gjennom tilrettelegging av attraktive næringsområder og salg av næringstomter bidrar kommunen til vekst i næringslivet. Næringssjefen har stort fokus på arealutnytting og attraktive næringsområder for framtida. Verdiskapning lokalt gjennom økt samarbeid i blå- grønn næring er viktige fokusområder og det arbeides for å skape vekst i kystfisket i tillegg til nye blå næringer med blikk mot bærekraft. Sjønære, attraktive industritomter innen blå næring etableres. Næringssjefen er kommunens kontaktperson i havne- og farvannssaker. Kommunen har mål om å bli et fyrtårn for bærekraftig matproduksjon gjennom en rekke tiltak innen blå- grønn næring. Formidling og forvaltning av kommunalt næringsfond er med på å styrke vilkårene for nye etablerere i en viktig fase. Hustadvika kommune er en attraktiv kommune med et moderne og diversifisert næringsliv i stadig vekst.

Rådgiver for kvalitet og utvikling bistår ledelsen i å videreutvikle kommunens helhetlige kvalitetssystem. Systemet skal sikre at innbyggerne i kommunen opplever forutsigbarhet og trygghet ved at tjenestene de mottar er i samsvar med myndighetskrav, vedtak, retningslinjer og definert kvalitet. Se ellers egen beskrivelse av internkontroll i Hustadvika kommune.

Leverte tjenester og viktige hendelser i 2023:

Kommunedirektørens fagstab bistår kommunedirektøren og hans ledergruppe med saksbehandling og rådgivning.

Planarbeid:

Fagstaben har ansvar eller er bidragsyter for utarbeidelse av flere tema og fagplaner i kommunen. Det gjelder handlings- og økonomiplanen (HØP), boligplanen, handlingsplan mot vold i nære relasjoner, klima-, energi- og miljøplanen, interkommunal sjøarealplan og kommuneplanens arealdel.

I 2023 ble planforum opprettet. Planforum skal bidra til å klarlegge og samordne kommunens interesser i forbindelse med planarbeid. Planforum skal være en arena for:

  • Informasjon om planarbeid som er under oppstart
  • Samkjøre kommunens «mening» og standpunkt i prinsipielle og vanskelige saker
  • Innspill/fagprat fra kommunens fagmiljø – nødvendig bidrag for å belyse saken
  • Diskusjon – tidlig medvirkning og involvering internt
  • Koordinering av planarbeid

Folkehelse:

  • Folkehelserådgiveren skal være en pådriver for folkehelsearbeidet i kommunen. Det vil blant annet si å ha oversikt over faktorer som påvirker helsetilstanden, sikre at alle planprosesser ivaretar et folkehelseperspektiv og samarbeide med andre tjenester for å sikre et forebyggende og helsefremmende arbeid.
  • Rådgiver er leder i Rusgruppen. Gruppen skal sørge for å koordinere kunnskap og ressurser mellom relevante kommunale tjenester, politiet og andre samarbeidsinstanser for å drive rusforebyggende arbeid i kommunen. Rusgruppen har hatt 5 møter i 2023 og jobbet med tiltak mellom møtene. Blant annet har alle foreldre til 7. klassinger vært invitert til foreldremøte om foreldrerollen i rusforebygging. Rusgrupen har også vært pådriver for å etablere Natteravnsordning i kommunen.
  • Rådgiver folkehelse koordinerer både interne og eksterne søknader til tilskuddsordningen “Tilskudd for inkludering av barn og unge” fra Bufdir. Kommunens egen søknad har sørget for midler til både gratis sommerskole, ungdomsklubb i Elnesvågen, BUA utstyrssentral, Ung i jobb i Hustadvika og Kontantkassa i Hustadvika kommune. Sammen med kommunikasjonsrådgiver og personalavdeling har rådgiver folkehelse koordinert arbeidet med “Ung i jobb i Hustadvika” i 2023. Rådgiver er også ansvarlig for midler til og drift av Kontantkassa i Hustadvika kommune og er med å drive “Aktiv på dagtid” grupper. Å være barnas representant i plansaker ligger også til stillingen.
  • Som et ledd i det langsiktige og kunnskapsbaserte folkehelsearbeidet, så deltar rådgiver i utarbeidelsen av mye av kommunens planarbeid. Enten gjennom deltakelse i arbeidsgrupper, møter, gjennom innspill og uttalelser eller gjennom bidrag til kunnskapsgrunnlag. Rådgiver er også med i regionale samarbeidsfora for å innfri krav om langsiktig og systematisk folkehelsearbeid i hele regionen.
  • Siden mars 2023 har 50% av stillingen vært brukt på arbeidet med å utvikle BTI – modellen (Bedre Tverrfaglig Innsats) i Hustadvika. Formålet med BTI-modellen er å løse utfordringer knyttet til tidlig innsats og tverrfaglig samhandling i kommunen.

Informasjon:

  • Overgang til ROR-IKT har gitt oss muligheter til å delta i flere fellesprosjekt gjennom faggruppen “Portal og innbyggerdialog”. Ingen nye løsninger ble tatt i bruk i 2023 men vi har blitt kjent med ulike produkter og flere moduler fra hjemmesideleverandøren vil bli tatt i bruk i 2024.
  • www.opplevhustadvika.no siden ble lansert i 2022 og vedlikeholdt i 2023. Denne siden har vært etterspurt i lengre tid av lag og organisasjoner i Hustadvika. Her er alle representert, med informasjon om laget/organisasjonen og hvem som er kontaktpersoner. Siden er laget for innbyggerne i Hustadvika, potensielle tilflyttere og for dem som besøker oss. Siden har også oversikt over alle aktiviteter, nærmiljøanlegg, turer, butikker, reiselivsaktører med mer som finnes i kommunen vår. Aktørene kan endre innholdet selv, eller sende informasjon til kommunen og vi oppdaterer.
  • Tilgjengelighetserklæring: I oktober 2022 lanserte Digdir en løsning for tilgjengelighetserklæring på uustatus.no, som alle virksomheter i offentlig sektor plikter å ha på plass på sine nettsteder fra 1. februar 2023. Hustadvika kommune fikk på plass disse innen fristen, men har i 2023 jobbet med å få rettet opp i brudd på kravene. Tilgjengelighetserklæringen viser status for universell utforming på nettstedet. Mer og mer informasjon er bare tilgjengelig digitalt, og det stiller strengere krav til leverandører og innholdsprodusenter slik at blinde og svaksynte skal få riktig informasjon og få den riktig opplest. Dagens hjemmesideløsning klarer ikke å innfri alle de tekniske kravene, og den er utdatert i forhold til de andre ROR-IKT kommunenes løsning. Hustadvika kommune får ny hjemmeside i løpet av 2024.
  • Oppdatering av nettsider, intranett, publisere saker på sosiale media (Facebook og Instagram)
  • 4 utgaver av kommuneavisa ble utgitt i 2023. Avisa blir nedlagt som et innsparingstiltak fra 2024.

Næringsutvikling:

Næringsrettet arbeid.For å bli kjent med flere av virksomhetene i Hustadvika, var det gjennomført en rekke større og mindre bedriftsbesøk gjennom 2023. Formålet med disse møtene er å etablere kontakt med bedriftene, lytte til synspunkter og behov og ellers gjensidig informasjonsutveksling. Bedriftene gir uttrykk for at dette er en svært nyttig og ønsket møteplass og det har vært nyttig å bruke også denne arenaen for å få innspill til planarbeid og reiselivssatsing i kommunen. Det har i 2023 vært lagt ned en stor innsats for å etablere prosjektstilling innen reiseliv i samarbeid med nabokommunene Aukra og Molde, som har medført til en mye mer offensiv satsing på realisering av potensialene som er tilgjengelig innen turisme og reiselivssatsing lokalt.

Det har i tillegg til dette, også vært en rekke befaringer og møter med ulike næringsaktører for å bidra til å finne gode løsninger for framtidig næringsutvikling. Mange større og mindre planprosesser har pågått i 2023, der det har vært mye involvering. Blant annet klimaplan, sjøarealplan og kommuneplanens arealdel. Vi har deltatt på blant annet Aqua Nor i Trondheim og Bli med hjem messe i Oslo og Trondheim, samt samarbeida tett med næringsforumet for å styrke vilkår for nye og eksisterende virksomheter. Å synliggjøre seg ute har medvirket til at en har kommet enda tettere på næringslivet og sørget for å få på plass et godt samarbeid.

Næringsrettet støtte. For 2023 ble det tildelt over 1,2 millioner kroner gjennom næringsfondet til ulike etableringer, prosjekter og næringstiltak i kommunen. Tildeling fra Møre og Romsdal Fylke var kroner 958.063, -

Næringstomter og etableringer. Det er en tydelig økt interesse for etablering i kommunen, som vi er veldig glade for. En pågående arealplanprosess har medvirket til at mye av tiden har gått til planlegging av framtidig næringsområder, samtidig som det har vært arbeidet med å ferdigstille regulerte næringsområder. Vi arbeider for å ha tilgjengelige tomter i alle delene av kommunen på en bærekraftig måte og for å få på plass næringsområder som er attraktive for etablering i framtida. En ser at de overordnede planene blir viktige å få landet for å kunne realisere mange av de initiativene som har kommet fram i dette arbeidet. Satsing på reiseliv er nå tydelig med på å øke interessen for etablering i kommunen, nettverk for reiseliv og kommunalt landbruksråd bidrar til økt samhandling. Kommunen har gjennomført ungdomsfiske, og samarbeider med flere aktører for å bedre forutsetningene for kystfisket. Det har vært arbeidet for å få realisere planene for nytt torg i Elnesvågen sentrum. En rekke detaljreguleringer har krevd mye tid i 2023. Indre Harøy er den del av dette, sammen med flere private planer som har hatt behov for samarbeid. Reguleringsplan for rundkjøring i Holamyra åpner for en videre utvikling av det populære næringsområdet i Malmefjorden. Ferdigstilling av detaljregulering for Dalemyra bransjesenter ble gjort i 2023 og arbeidet med opparbeiding av tomter er i full gang. Det er etablert Cowork på Kaia i Elnesvågen og i Eide sentrum.

Politisk sekretariat:

Oktober 2023 ble ett årsverk flyttet fra servicetorget over til kommunedirektørens stab. Stillingen gjelder fagleder politisk sekretariat. Hovedoppgavene til fagleder politisk sekretariat er å opprettholde og videreutvikle saksflyt mellom administrasjon og de politiske råd og utvalg. Sekretariatet skal legge forholdene best mulig til rette for arbeidet i kommunens politiske organer når det gjelder forberedelse, gjennomføring og etterarbeid. Politisk sekretariat skal gi råd, veiledning og informasjon til folkevalgte, administrasjon og publikum om vedtak og saker. Fagleder for politisk sekretariat har også blant annet følgende oppgaver: valggjennomføring, borgerlige vielser, administrasjon og saksbehandling knyttet til oppnevninger til tingrett/lagrett/forliksråd, ajourføringer og spisskompetanse for flere fagsystem, politiske godtgjørelser og kommunale tilskudd til kommunestyregruppene, utarbeidelse av prosedyrer og rutinebeskrivelser for området, folkevalgtopplæring, rådgivning og saksbehandling for politisk og administrativ ledelse, saksbehandler fritakssøknader/permisjoner/oppnevnelser/supplering folkevalgte og annet utviklingsarbeid. Fagleder politisk sekretariat har tillegg sekretariatsfunksjon for følgende: formannskapet, kommunestyret, valgstyret, valgutvalget og råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne.

Andre viktige hendelser:

  • Kommunestyre- og fylkestingsvalg gjennomført
  • Folkevalgtopplæring og mottak nye folkevalgte
  • Mottak ny politisk ledelse
  • Deltakelse i prosjekt hos Valgdirektoratet – Brukermedvirkning om protokollering om valg.

Forbedringer og utfordringer i 2023:

Planarbeid:

  • Det kommunale ansvarsområdet er mangfoldig og planproduksjonen ofte omfattende fra samfunnsutvikling til kommunen sin drift og tjenesteområder. Kommunal planlegging skal tilrettelegge for å utvikle kommunesamfunnet og avklare hvordan arealene i kommunen kan brukes. Planleggingen skal ivareta kommunale, regionale og nasjonale mål, interesser og oppgaver. Planprosesser er tidkrevende, og det er høye krav til medvirkning og involvering. Den vedtatte kommunale planstrategien er ambisiøs, så det er viktig med effektive prosesser. Prioritering av planressursene er viktig, samt rett organisering, kompetanse, involvering, og måten konkrete planprosesser gjennomføres på.
  • Hustadvika kommune begynner å få på plass gode sammenhenger i det kommunale plansystemet, fra kommuneplanens samfunnsdel, videre gjennom de ulike tema og fagplanene og den endelige prioriteringen i kommunens handlings- og økonomiplan (HØP).
  • Gjennom 2023 har det blitt jobbet med kommuneplanens arealdel. Dette er en prosess som har tatt mye kapasitet i administrasjonen.

Folkehelse:

  • Ny oversikt over folkehelsen skal utarbeides i sammenheng med arbeidet med planstrategien i kommunen. Årsakssammenhenger og konsekvenser må utredes før nye mål og tiltak for kommunen utarbeides som følge av oversiktsarbeidet. Nye samarbeid må etableres og gamle vedlikeholdes for å fremme folkehelsen i kommunen.
  • I arbeidet for å fremme og bedre folkehelsen kan man oppleve interessekonflikter med andre aktører i samfunnsutviklingen. Å legge til rette for demokratiske prosesser med medvirkning, åpenhet og samarbeid før beslutninger tas, vil være viktig og avgjørende for å lykkes med folkehelsearbeidet i kommunen i framtiden.

Informasjon:

  • Sterk økning i Facebook-annonsering for å rekruttere nye medarbeidere til ledige stillinger i kommunen. Dette ser vi har god effekt i mange ulike type stillinger. Her kan vi styre målgruppe for annonsen og i hvilket geografisk område annonsen skal vises.
  • Oppdaterte nettsider på www.hustadvika.kommune.no gir innbyggerne våre god informasjon om alle kommunale tjenester
  • Med www.opplevhustadvika.no får vi også gitt god informasjon om andre viktige områder som ikke går på kommunale tjenester, men som er nyttig for innbyggerne våre å være kjent med.
  • Endring av de politiske saksframleggene våre gir nå de som leser sakene en kort oppsummering om hva saken dreier seg om. Dette er med på å fremme og legge til rette for politisk deltakelse, medvirkning og demokratiforståelse i alle aldersgrupper og samfunnslag.

Politisk sekretariat:

  • Bruker erfaringer fra kommunestyrevalget til å forbedre, effektivisere og videreføre gode løsninger for valggjennomføringer til senere valg.
  • Jobbe for å finne gode løsninger som øker tilgjengeligheten og åpenhet rundt politiske beslutninger. Dette er med på å fremme og legge til rette for politisk deltakelse, medvirkning og demokratiforståelse i alle aldersgrupper og samfunnslag.

Økonomiavdeling - 2023

Økonomiavdelingen har 6 (7) årsverk og er ansvarlige for budsjett, regnskap, innfordring og økonomirapportering. I tillegg har avdelingen ansvar for innkjøp og eiendomsskatt.

Leverte tjenester i 2023:

Avdelingen leverer tjenester innen regnskapsførsel, innfordring, økonomistyring, likviditetsstyring og budsjettarbeid. I tillegg har avdelingen ansvar for utskriving, fakturering og innfordring av eiendomsskatt samt innkjøp.

Viktige hendelser i 2023:

  • Rapportering investeringsprosjekt er på plass, men vi forbedrer rutinene fortløpende og ser at vi må bedre rutinene og gjennomføre mer opplæring.
  • Vi har håndtert et tilsyn fra arbeidstilsynet i 2023. Saken er avsluttet.
  • Vi har deltatt på konkurranse om nytt økonomistyringssystem i 2023. Tidligere leverandør Visma blir fortsatt vår leverandør fra 1.1.2024.
  • Det er inngått flere nye rammeavtaler i 2023 gjennom innkjøpssamarbeidet. Vi nevner bedriftshelsetjeneste og leiebiler.
  • Vi har redusert med ett årsverk siste året.

Forbedringer og utfordringer i 2023:

  • "Ny" medarbeider inn på innkjøp. Er nå oppe å går igjen etter at en ble pensjonist i 2023.
  • Veldig mange enheter har problemer med å holde sin ramme. Ert nytt omstillingsprosjekt er satt i verk i 2024 som bl.a. skal gå inn i denne problemstillingen.

Måloppnåelse

Det er gjennomført flere opplæringsøkter for enhetsledere og prosjektledere med fokus på periodisering og rapportering. Nye enhetsledere får opplæring i økonomistyring og rapportering. Det er fremdeles et stort forbedringspotensial på dette området.


Lønn- og personalavdeling, servicetorg og arkiv

Leverte tjenester i 2023:

Lønn- og personal:

Lønn- og personal består av 4 ansatte hvor to i hovedsak arbeider med lønn, to med personal- og organisasjonsutvikling. I tillegg bistår én ansatt fra servicetorget lønns- og personalavdelinga. Avdelinga driver veiledning til ansatte og ledere innen lønnsspørsmål, pensjon, og ansettelsesforhold i tillegg til utbetaling av lønn og godtgjørelser. En viktig del av arbeidet er å utøve lederstøtte i personalsaker, sykefraværsoppfølging og rekruttering. Lønn- og personal har også tett samarbeid med tillitsvalgte og vernetjenesten.

Servicetorget:

Servicetorget har 4 ansatte i 4 årsverk. Servicetorget er kommunens førstelinje, både ved fysisk oppmøte på rådhuset og telefonkontakt. Servicetorget har blant annet ansvar for startlån, tilskudd, bostøtte, ledsagerbevis, parkeringsbevis, transporttjenesten for funksjonshemmede og salgs- og skjenkebevillinger. I tillegg bistår servicetorget både lønn- og personal, arkivtjenesten og politisk sekretariat. Servicetorget er også en støttefunksjon for øvrige enheter i kommunen.

Arkivtjenesten:

Arkivtjenesten har to ansatte fordelt på to årsverk. Arkivtjenestens løpende oppgave er å ivareta dokumentasjon som kommer inn til og blir sendt ut av kommunen. Det skal sikres god flyt av dokumentasjon til rette vedkommende til rett tid, rettighetsdokumentasjon for innbyggere og virksomheter skal ivaretas og det skal sørges for at kommunen i sitt arbeid ivaretar blant annet god forvaltningsskikk og offentlighetsprinsipp.

Arkivtjenesten arbeider også med å ivareta personopplysninger, og bistår med veiledning innad i organisasjonen i personvernlovgivningen.


Viktige hendelser i 2023:

Lønn og personal: Våren 2022 startet vi opp arbeidet med overordna kompetanseplan for Hustadvika kommune. Planen ble vedtatt i administrasjonsutvalget i juni 2023. Det ble i 2023 også jobbet med de underliggende kompetanseplaner innen oppvekst og stab/støtte. Disse vil være klare for politisk behandling våren 2024. Målet med kompetanseplanene er å få avklart hva slags kompetanse vi har, og hva vi har behov for framover, og hvordan vi skal skaffe oss denne kompetansen.

Servicetorget : Kommune- og fylkestingsvalget og arbeid knyttet til konstituering av nytt kommunestyre.

Merarbeid vedrørende TT-kort ordningen som kommunen saksbehandler for fylkeskommunen. Handler i store trekk om at brukere må tas ut av ordningen, og nye retningslinjer for tildeling skal legges til grunn.

Arkiv: Endring i personalet 2023. Fokus dette året har vært opplæring, å skaffe seg oversikt over oppgaver, fagsystem, utfordringer, oppbygging av enheten i tillegg til å få på plass rutiner for daglig drift og oppgaver beskrevet ovenfor.

Forbedringer og utfordringer i 2023:

  • Lønn og personal: Det har vært jobbet mye med sykefraværsoppfølging, rekrutteringsarbeid og lederstøtte. Det er få ressurser innen lønn- og personal, og det blir derfor mye enkeltsaker og mindre tid til systemretta arbeid.
  • Servicetorget : Overgang til ny hjemmeside vil medføre en del arbeid for servicetorget. Viktig å få iverksatt tiltak for å øke sikkerheten på servicetorget da det har vært noen utfordringer på dette i 2023.
  • Arkiv Året 2023 har vært utfordrende med helt nye ansatte. Vi ønsker et dokumentsenter / arkivtjeneste som er tilgjengelig for ansatte for spørsmål og hjelp i daglig drift. Vi har arbeidet med arbeidsfordeling og rutiner. Vi ser helt klart sårbarheten i å være få i et stort arbeidsfelt, og er prisgitt samarbeidet med servicekontoret for å gjennomføre daglig drift. Det har vært arbeidet videre med økt tilrettelegging for digital kommunikasjon mellom kommunen og dens innbyggere/virksomheter. Gjøre kommunen i økende grad tilgjengelig 24/7 gjennom økt selvbetjening.

Måloppnåelse:

  • Lønn og personal Vi har jobbet godt med generell lederstøtte samt veiledning i bruk av de digitale løsningene innenfor lønns- og personalområdet. I tillegg har vi jobbet mye med sykefraværsoppfølging og personalsaker. Overordna kompetanseplan ble ferdigstilt i 2023. Det har også blitt arbeidet med oppfølging av medarbeiderundersøkelsen 10-faktor.
  • Servicetorget: Bidratt til at kommune- og fylkestingsvalget ble godt gjennomført. Gjennomgått og ajourført delegeringselement. Har vært tilstrekkelig tilgjengelig for publikum, fleksibel og utføret rask saksbehandling av høy kvalitet innenfor servicetorget sine fagfelt.
  • Arkiv Til tross for nye ansatte har tjenesten klart å ivareta daglig drift og journalføring knyttet til god forvaltningsskikk og offentlighetsprinsippene.

Oppfølging av kommuneplanen

Kommuneplanens samfunnsdel for Hustadvika ble vedtatt av kommunestyret den 17. september 2020. Den skal følges opp i budsjett- og økonomiplanen som handlingsdelen til kommuneplanen.

Hovedfokus for rammeområdet i kommende økonomiplanperiode:

Samfunnsutvikling

MÅL: Hustadvika kommune er et fremtidsrettet samfunn som ivaretar naturgitte fortrinn og kulturell identitet, og som har levende lokalmiljøer. Kommunen har høy bosteds-, arbeids- og besøksattraktivitet. Kommunen legger til rette for bo- og blilyst!

Delmål 1 - Hustadvika kommune har innbyggere med god livskvalitet gjennom hele livet

Tiltak Styringsindikator Status

Gjøre ressurser, utfordringer og muligheter for samarbeid knyttet til sosial bærekraft og folkehelse i Hustadvika kommune kjent i kommuneorganisasjonen, politisk nivå og hos andre samarbeidsparter. Bidra til å utvikle nye prosjekter og tiltak ved behov. Sørge for medvirkning og dialog i prosesser

Etablere og vedlikeholde møtepunkt med tjenester, samarbeidsparter, råd, utvalg og frivillig sektor. Medvirkning og dialog vedr. folkehelse og bærekraft.

Dette jobbes det kontinuerlig med. Rådgiver deltar på møter i alle kommuneområder, samt i alle råd og utvalg for å synliggjøre ressurser, muligheter og utfordringer knyttet til sosial bærekraft og folkehelse.

Kommunalt planforum er etablert, og der diskuteres og synliggjøres dette

Starte rullering av «Oversikt over helsetilstanden i Hustadvika kommune» i 2023

Ferdig rapport til orientering i kommunestyret innen utgangen av juni 2024.

Arbeidet er i gang og vil bli ferdig til politisk behandling i løpet av 2024

Delta i kommunalt planarbeid og saksutredning som er relevant for folkehelse og bærekraft (tre dimensjoner)

Deltakelse i planprosesser eller innspill i planverk/saker

Folkehelse er ett av åtte gjennomgående tema i kommuneplanens samfunnsdel, som resten av planverket i kommunen bygger på. Folkehelseoversikten ligger til grunn for planstrategien og folkehelseperspektivet har derfor en sentral plass i sektorovergripende planer og dermed også i kommunens handlings- og temaplaner. Rådgiver har deltatt i flere arbeidsgrupper knyttet til planarbeid og innehar funksjonen som Barnas representant i plansaker i kommunen.

Gjennomføre «Ung i sommerjobb» også i 2023. Etablere samarbeid med Nav

Antall ungdommer i alderen 15-18 år i sommerjobb. Gjennomførte jobbsøkerkurs i samarbeid med Nav

“Ung i sommerjobb” 2023 ble gjennomført. 44 unge arbeidstakere fikk tilbud om sommerjobb i kommunale tjenester.

Fremme inkludering og forebygge utenforskap gjennom arbeid i Rusgruppen

Samarbeid, kunnskapsdeling og tiltak som følge av arbeid i Rusgruppen

Rusgruppa har hatt 6 møter i 2023, i tillegg til planlegging og gjennomføring av foreldremøter for foreldre til 7. klassinger i kommunen.

Fremme inkludering og motvirke utenforskap i fritidsaktiviteter gjennom tilskudd fra Kontantkassa.

Antall søknader og utbetalinger

Det er gjort 43 utbetalinger fra Kontantkassa i 2023. Kr 76 157 er betalt ut fra Kontantkassa i 2023

Legge til rette for og bistå i utarbeidelse av økonomiske søknader til eksterne tilskuddsordninger knyttet til folkehelsearbeid

Råd og veiledning i søknadsprosesser

Det er gitt råd og veiledning til både interne og eksterne søkere til tilskuddsordningen “Inkludering av barn og unge” Ny intern søknad ble sendt inn i 2023.

Legge til rette for fysisk aktivitet og helsefremmende tiltak gjennom bidrag i «Aktiv på dagtid», samt samarbeid med frivilligheten

Spinning og styrketrenings-grupper hver tirsdag og torsdag. Inkluderingsarbeid sammen med frivillig sektor. Råd og veiledning i søknadsprosesser

Gjennomført.

Bo- og blilyst!

Flere av kommuneplanens delmål skal bidra til bosteds-, arbeids- og besøksattraktivitet i kommunen vår, kort sagt bo- og blilyst:

  • gode og livskraftige bygdesamfunn og tettsteder
  • attraktivt og levende kommunesenter
  • arealutvikling muliggjør vekst, gir bomuligheter i hele kommunen, og ivaretar samtidig natur- og rekreasjonsverdier for framtidige generasjoner
  • befolkningsvekst som gir mangfold og balanse mellom ulike aldersgrupper
Tiltak Styringsindikator Status

Følge opp kommunal planstrategi, jf. politisk vedtak

Prioriterte planer skal settes i gang, gjennomføres og vedtas

I 2023 ble Boligplan og Klima, energi og miljøplan vedtatt. Interkommunal plan for sjøareal ble lagt ut på høring, men er ikke vedtatt.

Utarbeide en kommuneplan – arealdel, legger til rette for: · Gode og livskraftige bygdesamfunn og tettsteder · Hustadvika kommune har et attraktivt og levende kommunesenter · Hustadvika kommunes arealutvikling muliggjør vekst, gir bomuligheter i hele kommunen, og ivaretar samtidig natur- og rekreasjonsverdier for framtidige generasjoner · Hustadvika kommune har trygge, sunne og attraktive bomiljø for alle i hele kommunen

Vedta plan

Kommunen jobber med et planutkast, dette vil svare ut målene i kommuneplanens samfunnsdel

Utarbeide Boligplan for Hustadvika kommune 2023 – 2027 · En helhetlig plan for kommunens boligpolitiske arbeid vil bidra til ønsket vekst og en boligutvikling som følger befolkningens behov.

Vedta plan

Boligplanen ble vedtatt i kommunestyret 14.12.23.

«Hustadvikapakka» - Når du flytter til Hustadvika får du en velkomstpakke med f.eks. et godt tilbud om boligtomt, informasjon om relevante kommunale tjenester etc. God omdømmebygging

Utarbeide «pakke»

www.OpplevHustadvika.no

er etablert, her finnes informasjon om skole/barnehager.

Delmål 7 - Hustadvika kommune har et levende og åpent lokaldemokrati som bidrar til helhetlige, forutsigbare og fremtidsrettede løsninger

Delmål 7 - Hustadvika kommune har et levende og åpent lokaldemokrati som bidrar til helhetlige, forutsigbare og fremtidsrettede løsninger

Tiltak styringsindikator Status

Dele høringer og politisk aktivitet på sosiale medier som Facebook og Instagram.

Innen 2026 skal 80% av kommunens brukere foretrekke digitale løsninger framfor å ta fysisk kontakt med kommunen.

Vi deler høringer som er relevant for mange av våre innbyggere på sosiale medier. Andre høringer ligger lett tilgjengelig på hjemmesiden. Alle møter i Formannskap og kommunestyre deles på sosiale medier. Ny forbedret hjemmeside kommer i 2024 som gir mulighet for flere digitale løsninger i innbyggernes kontakt med kommunen.

Videosending av kommunestyremøtene

Videosendingen skal være tilgjengelig for alle, og etter hvert også med teksting.

Arbeid med overgang til ny leverandør av videosendingene igangsatt. Iverksettes våren 2024. Da med også teksting av videoene.

Vi skal ha en god innsynsløsning, der politiske saker og inn- og utgående post til og fra kommunen er lett tilgjengelig.

Ha programvare som sikrer åpenhet, men samtidig ivaretar informasjonssikkerhet.

Arbeid med overgang til ny leverandør av videosendingene igangsatt. Iverksettes våren 2024. Da med også teksting av videoene.

Styrke internkontrollen. Likebehandling og god forvaltningsskikk er avhengig av arkivering.

Gjennomføre opplæring av saksbehandlere og ledere.

Nye ansatte som ønsker det har fått opplæring. Oppfriskningskurs blir kjørt ved behov.

Arbeid og næring

MÅL: Hustadvika kommune har et økonomisk og miljømessig bærekraftig næringsliv og høy sysselsetting.

Tiltak Styringsindikator Status

Utvide bruken av bookingsystem for hele rådhuset.

Implementering av digitalt bookingsystem for alle ansatte på rådhuset innen utgangen av 2023. Innen 2026 skal 80% av innbyggerne foretrekke digital booking (antall møtebookinger).

Bookingsystemet vil komme på plass sammen med ny hjemmeside i 2024.

Alle tjenester i rådhuset skal være åpen for publikum i kjernetiden

Åpningstid og telefontid: kl. 09.00-14.00. Innbyggerretta fellesnummer skal ha samme åpningstid.

Servicetorget har åpningstid og telefontid fra 9-14. Men flere tjenester har andre åpningstider på telefon av diverse årsaker.

Sikre gode låserutiner og rutiner ved besøk utenom åpningstid.

Anskaffe elektronisk dørsystem på hovedinngang.

Elektronisk dørsystem på hovedinngangen er monter og tatt i bruk.

Kommunens nettsider skal være oppdaterte til enhver tid slik at informasjon om våre tjenester er korrekt

Nettsidene må revideres jevnlig. Ansvarlige for tjenestene må ha fokus på nettsidene og melde inn endringer/nye tjenester

Dette arbeidet gjøres kontinuerlig gjennom hele året.

Gjøre aktiviteten i organisasjonen mer synlig gjennom å være på flere ulike plattformer

Antall følgere på Facebook, Instagram og statistikk over besøkende fra hjemmeside

Økende i 2023

Kommuneorganisasjonen

MÅL: Hustadvika sin kommuneorganisasjon nyter stor respekt og er en attraktiv arbeidsgiver

Delmål 8.1. Hustadvika kommune er en attraktiv arbeidsgiver som har meningsfylte og trygge arbeidsplasser

Tiltak Styringsindikator Status

Gjennomføre og følge opp medarbeider-undersøkelser

10 faktor-undersøkelsen - mestringsorientert ledelse

Undersøkelsen gjennomført våren 2023. Kurs for ledere i forkant og etterkant av undersøkelsen.

Lede etter lederavtale

Sykefravær

Antall behandlede saker

Under prosess.

Videre-/etterutdanning og kurs (se den i sammenheng med pkt over)

Vi skal utarbeide gode og framtidsretta kompetanseplaner.

Ta i bruk KS-læring eller andre interaktive læringsmåter

Overordnet kompetanseplan er ferdig. Kompetanseplaner innen helse-og velferd og oppvekst er utarbeidet. Mangler kompetanseplan for samfunnsutvikling og stab/støtte. Tatt i bruk Visma Veilederen for Skole og Helse + barnevern.

Gjennomføre og følge opp medarbeider-undersøkelser

Bruke KS 10-Faktor

Gjennomført våren 2023. Enhetene holder nå på med å lage tiltaksplaner.

Delmål 8.3. Hustadvika kommune sine ansatte har kunnskap og kompetanse som møter fremtidens krav

Tiltak Styringsindikator Status

Øke andel heltidsstillinger

Gjennomsnittlig stillingsstørrelse

80,1% for kvinner og 76,6% for menn. Tar vi bort de små tidsstillingene ved Bud, Eide og Elnesvågen brannstasjon var stillingsprosenten for menn 86,4%.

Jobbe med arbeidsmiljø og -kultur

Sykefravær

8,44% og synkende

Kompetanse-planlegging

Kompetanseplan

Tydelige rolleavklaringer

De vedtatt kompetanseplanene gir gode styringssignal på kompetansebehovet framover og hvordan vi skal nå de.

Treffsikker rekruttering

Kompetente medarbeidere

Jobber kontinuerlig med dette

Tilrettelegging og likhet for videreutdanning/kompetanseheving/praksis som er relevant for stilling, med lønnet permisjon.

Kompetanseplan. Vi skal utarbeide gode og framtidsretta kompetanseplaner.

Viktig å evaluere de vedtatte kompetanseplanene.

Kurs om forvaltningsregler, offentlighetslov m.m.

Tilbud en gang per år. Gjerne webinar

Starter internkurs i 2024

Søke deltagelse i de interkommunale fora som er tilgjengelig

Etablere nettverk i Romsdals-regionen innen aktuelle fagområder

Nettverk for utvikling av fremtidsrettet arbeidsgiverpolitikk i regi av KS blir startet våren 2024

Delmål 8.4. Hustadvika kommune har en profesjonell forvaltning som leverer effektive og gode løsninger med høy kvalitet og god ressursutnyttelse

Tiltak Styringsindikator Status

Økt samhandling mellom enhetene

Bedre leveranser

Møtearenaer

Bedre rolleavklaring

Det har vært 7 enhetsledermøter i 2023 med tema som eks personal. Heldagskurs innen Økonomi i 2023.

Ledelsens gjennomgang 2023 viser at mange ledere jobber godt med kvalitetssystemet. Bidrar til å tydeliggjøre rolle og ansvar.

Anskaffer gode og brukervennlige digitale løsninger.

Vi er nylig (1.1.2023) gått inn i ROR IKT. Dette har tatt tid og vært en omfattende prosess. Vi vil ventelig nå ha mer kraft bak satsning på nye systemer gjennom vårt samarbeid med ROR IKT. Dette arbeidet er satt i gang, men innsatsen i 2023 er konsentrert på å få det tekniske systemet i samarbeidet opp å gå.

Større bruk av digitaliserte tjenesteløsninger. Dette må presiseres!!!!

95% av alle tjenester innen stab- og støttefunksjonene skal kunne avklares ved digitale løsninger innen 2026. Redusere innkjøp av papir/konvolutter/bruk av kopimaskin

Utarbeide felles «årshjul for 2023» slik at sentrale aktiviteter blir prioritert og sett i sammenheng.

Legges ut på intranett.

Ikke utarbeidet i 2023, skal sees nærmere på i 2024.

Internkontroll: Ledelsens gjennomgang vår 2023

Gjennomfør vår 2023

Ledelsens gjennomgang ble gjennomført i 2023 og mål og tiltak for 2024 ble utarbeidet.

Utarbeide flere prosedyrer som beskriver arbeidsområde, oppgaver, ansvar, rolle og myndighet.

Antall nye prosedyrer som beskriver arbeidsområde, oppgave, ansvar, rolle og myndighet legges inni i Compilo.

Pr 31.12.2023 lå det inne 1123 godkjente dokumenter.

Delmål 8.5. Hustadvika kommune bruker verdiplattformen IDAR

Tiltak Styringsindikator Status

Jobbe for implementering av servicestrategi i organisasjonen med grunnlag i IDAR.

Plan for servicestrategi ferdig utarbeidet innen 2023. Servicetorget arrangerer workshop én gang pr. år

Er i prosess.

Delmål 8.6. Hustadvika kommune har god beredskap mot kriser og uønskede hendelser

Tiltak Styringsindikator Status

Utarbeide ROS-analyse ift. sikkerhet i førstelinjetjeneste.

Vurdere trusselsituasjonen

Vi har i høst revidert Overordnet beredskapsplan og overordnet ROS. I tillegg så er det utarbeidet en ny opplæring og kompetanseplan for beredskapsarbeid.

Planen skal opp til godkjenning i formannskapet 19 mars og i kommunestyre 11 april 2024

Alle risiko- og sårbarhetsanalyser skal inn i Compilo

Pr. 31.12.23 lå det inne i Compilo henholdsvis 37 aktive og 104 under utarbeidelse

Delmål 8.7. Hustadvika kommune har en god økonomi som sikrer et godt og stabilt velferdstilbud

Tiltak Styringsindikator Status

God budsjettstyring

Balansert regnskap

Regnskapet for 2023 viste store merforbruk på rammeområdene. Vi har satt i gang et omstillingsprosjekt for å rette opp i dette.

Godt driftsresultat

Netto driftsresultatet skal være 1,75 % av sum driftsinntekter i et år

Vi har et resultat i 2023 på minus 3 %. Vi er langt unna vårt mål. Vårt omstillingsprosjekt, som er satt i gang i 2023 har som mål å rette opp i dette. Fra 2027 skal dette målet nås.

Delmål 8.8. Hustadvika kommune bidrar i utviklingen av regionen

Tiltak Styringsindikator Status

Delta på helseplattformen

Implementere systemet i Hustadvika kommune

Gjennomført

Helsenettverk

Delta på de ulike arenaene

Hustadvika kommune har lederrollen i Helsenettpartnerskapet.

Delta i DIGI-Møre og Romsdal

Delta på de ulike arenaene

Deltar i kompetanseløft 2.0 i Romsdal.