Samfunnsutvikling

Kommuneområdet Samfunnsutvikling

Samfunnsutvikling sitt rammeområde består kommunalsjef samfunnsutvikling og kulturenheten. Prosjektkontoret var inntil mai 2022 også dekket av dette rammeområdet, men ble fra da av flyttet over til enhet for Bygg og Eiendom.

Kommunalsjef for samfunnsutvikling har ansvar for flere økonomiske rammeområder, dette gjelder:

  • Kommunalteknikk
  • Bygg og eiendom
  • Plan og byggesak
  • Brann og beredskap
  • Landbruk og miljø

Samfunnsutvikling - felles

I tillegg til å ha et overordnet ansvar for nevnte rammeområder/selvkostområder, er kommunalsjef samfunnsutvikling direkte involvert i det meste av overordnet/strategisk planarbeid i kommunen.

Leverte tjenester i 2023:

Kommunalsjefen har vært direkte involvert i arbeidet med kommuneplanens arealdel, interkommunal sjøarealplan for Hustadvika og Aukra kommuner, ny sentrumsplan i Elnesvågen, boligplanen samt selvkostprosjektet 2023. I kommunalsjefens portefølje ligger også de fleste av investeringsprosjektene.

Viktige hendelser i 2023:

  • Oppstart byggearbeid ny Kulturskole, Nedre Elnesvågveg og andre byggetrinn på Familiens hus.
  • Åpning av nytt bibliotek på Torget i Elnesvågen. Sluttført utvendige fasader på Frænahallen.
  • Ny varmesentral Fræna ungdomsskole, høydebassengene på Skarset og Fræneidet samt avløpsanlegg i Vikan ble ferdigstilt.

Forbedringer og utfordringer i 2023:

Det er levert sluttrapport med handlingsplan, knyttet til forbedringsarbeid innenfor selvkostområdene. I tillegg har det vært jobbet med endringsprosesser både innenfor Kulturenheten, Bygg og Eiendom og Kommunalteknikk. Det er gjort noen organisasjonsmessige endringer og omrokkeringer. Blant annet er Oppmålingsavdelingen blitt flyttet til enhet for Kommunalteknikk. Kulturenheten blir fra mars 2024 samlokalisert på Torget 10 med Frivilligsentralen og BUA.


Kultur

Kulturområdet i Hustadvika kommune innbefatter idrett- og friluftsliv, frivilligsentral, BUA, frivillighet i lag og organisasjoner, våre to folkebibliotek og Hustad fengselsbibliotek, ungdomsarbeid/UKM, kunst og kulturliv for profesjonelle og amatører, kirker, museum og kulturarv, kulturformidling og tilrettelegging for reiseliv. Kulturenheten består av 6,45 årsverk.

Enhet for kultur leverer tjenester, råd og veiledning innen ungdomsarbeid, tilrettelegging for idrett, rekreasjon og friluftsliv, samt utvikler og jobber med frivillighet på ulike plan. Vi ivaretar og formidler kulturarv og kulturhistorien, både skriftlig og muntlig. Vi er saksbehandler for spillemidler og veileder lag og foreninger i deres spillemiddelsøknader, samt søker og følger opp kommunens egne spillemiddelprosjekt.

Kultur organiserer “Den Kulturelle Spaserstokk” for eldre og “Den kulturelle skolesekken” for grunnskolen. Disse tilskuddsordningene gir profesjonelle kunst- og kulturopplevelser til henholdsvis eldre og yngre i kommunen.

Kultur jobber også med utsmykning i offentlige bygg i byggeprosesser og med å få bedre oversikt over det kommunen eier av kunst. Det jobbes med å lage en kunstdatabase.

Kulturenheten drifter våre to folkebibliotek og Hustad Fengselsbibliotek, Frivilligsentralen, BUA Utstyrssentral, Aktiv på Dagtid, Utescenå Tretind på Eide, all utleie i idrettshallene i Eide og Elnesvågen og gymsaler på Haukås og Sylte skoler, ungdomsklubbene og ungdomsarrangementer som UKM og konserter, m.m.

Enhet for kultur drifter følgende tjenestesteder:

  • Bibliotek, beliggende i Eide sentrum og Elnesvågen, samt Hustad Fengselsbibliotek
  • Hustadvika Frivilligsentral
  • BUA Utstyrssentral
  • Ungdomsklubbene Pluggen på Eide og Hub`N i Elnesvågen

Leverte tjenester i 2023:

Enheten har arrangerte UKM lokalmønstring, og diverse UKM Workshops, konserter og kulturaktiviteter for ungdom. Flotte arrangementer med spennende aktiviteter som samler ungdom fra hele kommunen.

HustadvikaBibliotek har mange spennende forfatter- og kunstnerbesøk på våre bibliotek i løpet av året. Samt at de også arrangerer veldig mange barnehage- og skolebesøk i året og noen forfatterturneer rundt om til skolene i kommunen.

Kultur organiserer og drifter to ungdomsklubber i kommunen, samt støtter andre ungdomsklubbtilbud i regi av andre.

Kultur organiserer Stikk-UT både vinter og sommer i samarbeid med frivillige og Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal. Det er mange frivillige som er med på å skape de gode opplevelsene i StikkUT, og de skal ha all honnør for arbeidet de legger ned

Kultur bidrar til drift og utvikling av gode friluftsområder, som Lauvåsen elvasti, Vevang Kultursti, parkering i Finnbukta, Elnesvågen aktivitetsområde og badeplass, Langvatnet friluftsområde. Nå også ny offentlig badeplass i Eide. Samt bidrar til viktig drift og vedlikehold av alle eksisterende anlegg. Trollkirka turparkering fikk virkelig kommet til sin rett i 2023, og det nærmer seg ferdigstilling av toalettbygget, tellesystem og betalingsløsning i 2024. Ellers bidrar vi med grus og vedlikehold på mange turstier etter behov.

Frivilligsentralen støtter og utvikler frivillighet i Hustadvika, og skaper sosiale møteplasser for ulike interessefelt. Besøksvenner, Natteravner, Digihjelp for eldre, strikkecafeer, eldretreff og lavterskelturer er noen av tilbudene som skapes her. En viktig møteplass som er åpen for alle. Ny leder er ansatt i november 2023, og skal jobbe mer dedikert med frivillighet inn mot institusjoner og helsetjenestene våre.

BUA Hustadvika – Utstyrssentralen er et viktig bidrag til å motvirke sosial ulikhet i kommunen. BUA Hustadvika låner ut friluftslivsutstyr i alle varianter til alle som ønsker å låne. Det kommer mange barn og unge til gode, samt en god del voksne også. Skolene er flinke til å informere om BUA til elever og foresatte når de har sine aktivitetsdager, overnattingsturer og ski- og akedager.


Viktige hendelser i 2023:

Åpning av nytt bibliotek i Elnesvågen sentrum. Kultur har nå flyttet biblioteket ned på gateplan i Elnesvågen sentrum. Bibliotekleder Anne Husøy og staben på biblioteket merker økning i besøkende etter flyttingen. Spesielt økning i barn og ungdommer som finner vegen til det nye biblioteket. Flyttingen er et svært positivt tiltak som gjør biblioteket mer tilgjengelig for alle aldersgrupper og skaper liv i kommunesenteret. Biblioteket er slik et viktig element i sentrumsutviklingen.

Frank Robert Vik er ny leder i Hustadvika Frivilligsentral, tilsatt i november 2023. Det blir nå nye nettsider og systemverktøy, som skal gi bedre ressursstyring. Enkelte støttefunksjoner mot frivilligheten er lagt inn til kultur, samt nytt fokus er kommet til i frivilligsentralen. Frank Robert er også Frivilligkoordinator inn mot helsetjenestene og vil har stort fokus på å trekke inn synergiene av frivillige her, samt være en pådriver for å skape aktivitet på våre institusjoner. Med nye og forbedrede lokaler i sentrum, vil nå også Frivilligsentralen få mer plass til utvikling og aktiviteter.

Forbedringer i 2023:

  • Fordelt arbeidsoppgaver til riktig fagkompetanse i personalet og gjort vurderinger i ressursbruk på våre områder. Det må vi gjøre i forhold til kapasitet og tilgjengelige personalressurser. Ryddet i arbeidsoppgaver og tiltak. Gjort omstillingsarbeid knyttet til dette.
  • Nyåpning av Biblioteket i sentrum. Vi får mer besøk og merker økte behov i begge våre bibliotek med tanke på åpningstider og personalressurser knyttet til dette.
  • Sikret stabilitet i personalet og i driften av Frivilligsentralen.

Utfordringer i 2023:

  • Flytter ramme/stilling Ungdomskoordinator til enhet for kultur fra nyttår 2024, for mer naturlig samarbeid med eksisterende ungdomsarbeid i kultur.
  • Utfordrende å få fullført Bygdebokarbeidet videre med dagens ressurser i vedtatt ramme. Vurdere driftsform av Bygdebokarbeidet for de neste utgivelser og fremtidig ressursbruk. Det gjelder også utgivelsen av vår kulturhistoriske bok “Gammalt frå Hustadvika”.
  • Mangler egnet lokale til drift av Hub`N ungdomsklubb.
  • Utfordrende å få gjennomført diverse planarbeid i enheten, pga manglende personalressurser.
  • Utfordrende å skaffe nok ressurser til utvikling i prosjekter og nok personale til å gjennomføre ønskede og vedtatte prosjekter.
  • Kommunens kulturtilskudd burde hatt en større forutsigbar årlig ramme. Stort behov i frivilligheten for å sikre god utvikling.
  • Kultur trenger både økte ressurser, utvikling og kompetanseheving i staben.
  • Kapasitetsutfordringer innen tilgang på idrettsanlegg; utfordrende å skaffe nok tid i kommunens lokaler (haller og gymsaler) til idrett og annen ønsket aktivitet. Behov for økt hallkapasitet, innendørs fotballbane og renovering av alle eksisterende KGB-baner i kommunen
  • Har ikke fått reetablert en god løsning på Turistinformasjon i kommunen.
  • Mangler økonomi til å sikre fundamentering av Atlanterhavsspelet.
  • Utfordringer med å gjennomføre vedtak om ny badeplass på Eide, da det manglet en helhetlig regulering av området. Delvis gjennomført noen enkle tiltak. Ny reguleringsplan er nå igangsatt, men videre tiltak for badeplass må vente til regulering er ferdig.
  • Høgt sykefravær.

Måloppnåelse:

  • Flyttet og åpnet nytt bibliotek i Elnesvågen. Nyåpning i august 2023.
  • Gjennomført både UKM lokalfestival og mange gode ungdomsarrangementer selv - og i samarbeid med andre aktører.
  • Gitt ut årboka Gammalt frå Hustadvika, tidligere Gammalt frå Fræna og Eide.
  • Bidratt til gjennomføring av Atlanterhavsspelet.
  • Gjennomfører Stikk-UT i samarbeid med Friluftsrådet og frivillige.
  • Stikk-UT legger til rette for økt hverdagsaktivitet og livskvalitet for våre innbyggere. Økende aktivitet gir bedre fysisk og psykisk helse i befolkningen.
  • Responsen og bruken av Stikk-UT er en stor suksess i hele Fylket, og Hustadvika er en viktig årsak til dette med sine flotte turmål.

Utviklingen i StikkUT-systemet har hatt en enorm opptur det siste 10-året og siden det startet i 2008. Vi ser en sterk økning i friluftsaktiviteten - akkurat slik vi ønsker oss! Men medaljen har også en bakside for oss på kultur, med et tydelig økt behov for vedlikehold, drift og ny tilrettelegging. Spesielt med tanke på parkering, renovasjon og sanitærløsninger i disse områdene. Samt planlegging, kartlegging og fokus på sårbar natur.

Kommunalteknikk

Under kommunalteknikk ligger følgende tjenester :

  • Leveranse av kommunalt drikkevann og brannvann
  • Avløpstjenester i kommunen
  • Renovasjonstjenester i kommunen
  • Drift og vedlikehold av kommunale veger/gang og sykkelveger og kommunale bruer
  • Tilsyn etter forurensingsloven Kap. 12
  • Kart og oppmålingstjenester

Leverte tjenester i 2023:

Veg

Vi har brukt 28 mill. Kroner i 2023 på forarbeid til reasfaltering og reasfaltering av kommunale veger.

Det er også bygd ny adkomstveg over til Skjæret / indre Harøy over Vestavika. Denne vegen er ikke åpnet for offentlig ferdsel. Denne vegen vil bli forsøkt holdt stengt så lenge det foregår utfyllingsarbeider i Vestavika industriområde. Ved åpning av vegen så vil aksellast krav inntreffe noe som gjør at det ikke er mulig å transportere masser med dumper men at massene må flyttes med lastebil noe som fordyrer dette betraktelig.



Viktige hendelser i 2023:

  • Vi har hatt i 2022 og 2023 under oppføring 2 nye høydebasseng for drikkevann til en samlet kostnad på ca. 35 mill. NOK.
  • Høydebassenget på Skarset ble ferdigstilt i januar 2023. Det er også startet med bygging av nye vannledninger til dette høydebassenget. 2 stk 315 mm pvc ledninger skal sørge for vann inn og ut av bassenget. Med dette så er den siste asbestledningen i Hustadvika kommune skiftet ut. Dette arbeidet vil være ferdig i løpet av våren 2024
  • Vann og avløpsanlegget i Vikan er også ferdigstilt i 2023. Dette har en kostnad på ca. 20 mill. Kroner.
  • Inntekter i form av anleggsbidrag i grøft i fra Elinett , Neas og Istad fiber kommer som inntekt på dette prosjektet. Dette utgjør ca. 650 000 kroner.

Høydebasseng på Skardset var ferdig i våren 2023



Høydebasseng på Freneidet var ferdig i høsten 2023

Nytt avløpsanlegg i Vikan ferdig desember 2023

Prosjekt det er oppstart av prosjektering i 2023:

  • Prosjektering VA Holamyra i forbindelse med rundkjøring MRFK har tatt over prosjektering av denne.
  • Prosjektering VVA Dalemyra bransjesenter
  • Prosjektering Nedre Elnesvåg veg med omlegging av VA sør for fylkesveg.
  • Prosjektering av vannledning Skotten – Farstad
  • Prosjektering av ny vei. ( omlegging av Sjøvegen ved Hustadmarmor)

Prosjekt med oppstart i 2023

  • Oppstart i 2022.Høydebasseng Skardset. Kommunal overtakelse våren 2023
  • Vannledning Skardset ( Under arbeid. Fullføres våren 2024)
  • Oppstart i 2022. Høydebasseng Freneidet, ferdig høsten 2023
  • Oppstart i 2021. Kommunalt vann og avløpsanlegg i Vikan, ferdig desember 2023
  • Fylling av regulert industriområde Vestavika, ferdig 2023 – 2025
  • Avløpsanlegg Trollkirka tur parkering, ferdig 2023
  • Midlertidig adkomst til Fræna sjukeheim og småbåthavn. ( Denne vegen erstatter tidligere Smieveg.)
  • Utvidelse av Tornes gravsted
  • Separering av avløpsanlegg og utskifting av kummer i Tornes boligfelt og ledningsanlegg Sneppå
  • Ny slamavskiller Silneset
  • Boring og prøvepumping av grunnvannsbrønner i Malmedalen

Oppmåling:

Oppmålingsavdelingen ble overført til kommunalteknikk fra mai 2023. Gjennomfører kart og oppmålingsforretninger, seksjoneringer, oppdaterer det digitale kartgrunnlaget med eiendomsinformasjon, samt legge inn en rekke ulike typer av temainformasjon (eks. ledningsnett, plansituasjon, verneområder, tiltaksanalyse). Ajourfører matrikkelen med unntak av matrikkelføring av bygg. Byggesaksbehandlere overtok selv denne oppgaven i fra 1 november 2023. Oppmålingsavdelingen har fortsatt ansvaret for adressering av eiendommer.

I 2023 har det kommet inn 150 nye saker.

  • Tillegg matrikkelføring av bygg: 305 stk. frem til 1.11.2023
  • Restanser matrikkelføring av bygg er nå 31 stk. Disse vil bli registrert omgående.
  • Fakturerte gebyrer: 779 000 kr. I 2023

Leverte tjenester i 2023:

Oppmåling:

I 2023 har det kommet inn 150 nye saker.

  • Tillegg matrikkelføring av bygg: 305 stk. frem til 1.11.2023
  • Restanser matrikkelføring av bygg er nå 31 stk. Disse vil bli registrert omgående.
  • Fakturerte gebyrer: 779 000 kr. I 2023

Oppmåling:

  • Ved slutten av 2022 er det ca. 530 saker i restanse. Nå i slutten av 2023 så er det etter opprydding i sakssystem og sluttføring av saker nede på 330 saker.
  • Dette vil si at de ikke er satt som avsluttet i saksbehandlingssystemet. I praksis gir dette et feilaktig inntrykk av produksjonen, da mange saker som er ferdig eller nesten er ferdig, fortsatt står som under behandling i saksbehandlingssystemet. Her må utøvelsen av rutinene mot arkivtjenesten bli bedre (kun arkiv får avsluttet saker). Det må også et bedre fokus på å få sakene helt i mål. Dette betyr også å fakturere fortløpende.
  • Det har på oppmålingsavdelingen blitt brukt mye ressurser (50 – 60 % stilling) på matrikkelføring av bygninger, som egentlig skulle vært tillagt byggesaksavdelingen. Byggesaksbehandlerne har tatt matrikkelføringskurs og matrikkelfører selv bygg i matrikkelen i fra 1 november 2023
  • Bemanningen hos oppmålingsavdelingen ble i 2022 økt fra 2 – 3 personer. Betydelige ressurser er derfor også gått til opplæring i et ganske krevende fagområde. Vi bærer frukter av opplæringen nå i slutten av 2023 og vi har i dag 2 landmålere som jobber selvstendig og er ute på oppmålingsforretninger uavhengig av hverandre.
  • De betydelige restansene har medført mye tid til å håndtere purringer fra publikum. Dette har medført en vanskelig arbeidssituasjon, slik at en ikke har fått jobbet strukturert nok med saker helt til de er avsluttet i saksbehandlingssystemet. Vi har i sommer hatt innleid oppmålingskompetanse i 40% stilling i fra Gjemnes kommune. Dette har gjort hverdagen til våre oppmålere litt enklere siste halvår i 2023.
  • Gebyrinntektene på ( 779 000 kr.i 2023 mot ca. 450 000 kr. I 2022) er fortsatt for lave selv om at vi har tatt inn 329 000 kroner mere i inntekter i 2023. Dette er en bedring og vi vil merke ytterlig bedring i 2024. Det er flere grunner til de lave gebyrinntektene. Spesielt må nevnes oversittelse av saksbehandlingsfrister og manglende fakturering. Av det som blir fakturert har vi mistet 44 % av gebyrene pga oversittelse av behandlingsfristene. Gebyrene (oppmålingsforretning) for nabokommuner rundt Hustadvika kommune, ligger også alle på ca. det dobbelte av Hustadvika kommune. Dette forteller oss at vi tar for lite betalt for disse tjenestene i Hustadvika
  • For å kunne lykkes i fortsettelsen, må oppmålingsavdelingen fortrinnsvis jobbe med nye saker, mens innleid bistand tar største lasset av restansene. Det må også vurderes en stillingshjemmel til på oppmåling. En av de tre stillingshjemlene vi har i dag jobber ikke på selvkostområdet og genererer derfor lite gebyrinntekter.


Bygg og eiendom

Enheten består av 10 byggdriftere, 37 renholdere, 7 administrativt ansatte samt enhetsleder.

Det har vært jobbet med omstrukturering av bygg og eiendomsenheten for å tilpasse denne bedre til de oppgaver enheten skal løse. I dette ligger blant annet at ansatte har gått over i andre stillinger i enheten eller fått andre oppgaver, alt ut fra hvilken kompetanse de innehar og hvilke oppgaver det var nødvendig å sette fokus på for å kunne ivareta på best mulig måte. I denne prosessen har enhetens medarbeidere vist både vilje og evne til omstilling, noe som er avgjørende for å lykkes med en slik endringsprosess.

Videre har det i løpet av 2023 sluttet 2 medarbeidere i 100 % stilling og 1 medarbeider i 50 % stilling, men ingen av disse sluttet på grunn av endringene i enheten. Vi har derfor i en lengre periode i 2.halvår stått med ledige stillingshjemler, men stillingene er nå besatt. I rekrutteringsprosessene har vi lagt vekt på å utvide spektret av kompetanse i enheten. Dette har vi lyktes med og har nå en stab med høy kompetanse innenfor flere relevante fagområder

Bygg og eiendom leverer tjenester innfor:

  • Nybygg
  • Oppussing og renovering
  • Eiendomsutvikling
  • Eiendomsdrift
  • Boligforvaltning
  • Renhold
  • Ut- og innleie
  • Kjøp og salg av eiendom
  • Grensejusteringer, arealoverføringer m.m.


Leverte tjenester i 2023:

Av saker enheten har jobbet med kan nevnes :

Nybygg

  • Prøvedrift Nye Haukås skole
  • Nye Eide barneskole – grunnerverv, planlegging og prosjektering
  • Ny Kulturskole – fysiske arbeider startet sommer 2023

Eiendomsutvikling

  • Involvering i
    • Sentrumsplan
    • Boligplan
    • Planlegging av helse- og rehabiliteringssenter
  • Torget i Elnesvågen - planlegging nytt torg
  • Familiens Hus - ombygging 2. etasje
  • Farstad seniorboliger - ombygging av tidligere Farstad sykehjem
  • Ombygging Fræna Sykehjem og omsorgssenter
  • Eide sykehjem - ombygging underetasje til skjermet avdeling
  • Ny varmesentral Fræna ungdomsskole (jordvarme)
  • Utredning av alternativer for oppgradering og utbygging av brannstasjon i Elnesvågen
  • Tilrettelegging av nytt bibliotek i Elnesvågen

Drift og forvaltning

  • Kartlegging av vedlikeholdsbehov bygninger og tekniske anlegg – utarbeidelse av tilsandsrapporter
  • Kartlegging av status lekeplasser i skoler og barnehager – utbedringsarbeider påbegynt
  • Gjennomført renoveringsarbeider Frænahallen - gjenstår noe
  • Det er utført omfattende utbedringsarbeider på flere utleieboliger
  • Utskifting av gammel belysning til LED-belysning i flere bygg
  • Utvidelse av gravplass på Tornes
  • Generell løpende drift og vedlikehold av bygningsmasse ivaretas i det daglige av enhetens 10 byggdriftere

Renhold

  • Avdelingen har 37 faste renholdere fordelt på 29,4 årsverk samt 10 tilkallingsvikarer.
  • Staben forestår både daglig og periodisk renhold i barnehager, skoler, sykehjem, idrettshaller og kontor/administrasjonslokaler.
  • Det jobbes kontinuerlig med opplæring av medarbeidere og kvalitetssikring av leveranser. Det siste året har 4 renholdere avlagt fagprøve og fått fagbrev, mens flere skal opp til fagprøve det kommende året.

Ut- og innleie

  • Kommunen leier inn et stort antall kvm til diverse formål, der leieforhold og kontrakter følges opp av Bygg og eiendom
  • Det leies ut ca 200 boenheter til enhver tid, der både leieavtaler og vedlikehold håndteres av Bygg og eiendom

Kjøp og salg

  • I løpet av året har kommunen foretatt en gjennomgang av hvilke boligeiendommer som ikke lenger er hensiktsmessige for å dekke kommunens behov, og som derfor bør selges. Salg av boligeiendommer blir ivaretatt av bygg og eiendom i samarbeid med Møremegling som kommunen har rammeavtale med.
  • Det jobbes med en rekke grunnerverv til ulike formål.

Grensejusteringer, arealoverføringer og annet

  • Enheten har håndtert et større antall saker vedrørende grensejusteringer og arealoverføringer i løpet av året
  • Vi mottar og behandler henvendelser til kommunen om rydding av skog på og ved kommunale eiendommer, samt andre henvendelser vedrørende kommunale grunneiendommer

Viktige hendelser i 2023:

  • Kulturskole. Sommeren 2023 startet byggearbeidene på ny Kulturskole i Elnesvågen sentrum. Framdrift i prosjektet har vært etter planen, og skolen skal dermed stå ferdig sommeren 2024.
  • Farstad seniorboliger. Ombygging av tidligere Farstad sykehjem til nye seniorboliger ble påbegynt høsten 2023. Dette prosjektet forventes å stå ferdig i 4.kvartal 2024. Det bygges 8 boenheter for utleie, og det er muligheter for å bygge ytterligere 5 leiligheter på et senere tidspunkt.
  • Fræna ungdomsskole. På Fræna ungdomsskole ble det i 2023 byttet varmesentral. Det ble etablert brønnpark for jordvarme som nå forsyner hele skolen med oppvarming, noe som vil gi langt lavere strømforbruk og energikostnader.
  • Familiens Hus. Mot slutten av 2023 startet trinn 2 i utviklingen av Familiens hus. Det forventes at denne delen av rehabilitering av det tidligere rådhuset vil stå ferdig sommeren 2024.
  • Elnesvågen Torg. I året som er gått ble det lagt ned mye arbeid i planlegging av nytt torg i Elnesvågen. Fysiske arbeider er ikke påbegynt, men forventes å komme i gang i 2024.

Forbedringer og utfordringer i 2023:

  • Bygg og eiendom har jobbet videre med utvikling av arbeidsmetoder og bruk av digitale system for å få en mer effektiv og sikker forvaltning og drift av kommunens eiendommer, sett både i et teknisk og økonomisk perspektiv.
  • Det er foretatt et stort kartleggingsarbeid med tanke på vedlikeholdsetterslep, men her gjenstår fortsatt noe før hele bildet er på plass.
  • Som del av en omstillingsprosess ble det i løpet av 2023 rekruttert 4 nyansatte til enheten Bygg og eiendom. Rekrutteringene er gjort med sterkt fokus på å oppnå utvidet og godt sammensatt kompetanse. Enheten innehar i dag god kompetanse innenfor mange fagområder, noe som blant annet gir bedre innkjøpskompetanse.

Plan og byggesak

Plan: Plansaksbehandlerne driver saksbehandling av private og kommunale reguleringsplaner, samt utarbeider nye kommunale reguleringsplaner. Planavdelingen saksbehandler og utarbeider også mindre reguleringsendringer på både kommunale og private reguleringsplaner. Plan forvalter karttjenesten (kommunekart.no), herunder vedtatte reguleringsplaner, og planer under utarbeidelse, og forvalter planarkiv, reguleringsplaner med kart, bestemmelser, planbeskrivelse og andre relevante dokumenter. Planavdelingen veileder også innbyggere og internt i kommunen, som del av saksbehandlingen.

Byggesak: Byggesaksbehandlerne gjør saksbehandling av søknader, tilsyn og ulovlighetsoppfølging etter plan- og bygningsloven. Søknadene omfatter bl.a.: Boliger, garasjer, driftsbygninger, tilbygg, påbygg, bruksendring, terrengendringer og fradelinger. Byggesak driver også veiledning til innbyggere, foretak og internt i kommunen. Byggesaksavdelingen saksbehandler klager og forbereder saksfremlegg til politisk behandling. Byggesaksavdelingen har også overtatt matrikkelføringen av bygg fra og med 2023.

Fellesoppgaver: Plan oppdaterer planbasen og tekstdelen i planregisteret og svarer ut meglerpakkene sammen med oppmåling og byggesak.


Leverte tjenester i 2023:

  • Byggesak behandlet i 2023 ca. 620 vedtak. Det kom inn ca. 300 søknader. Nye saker tas fortløpende, og avdelingen er ajour med sine saker. Tilsyn og oppfølging av ulovlighetssaker, er det fortsatt begrenset kapasitet til.
  • Planavdelingen har hatt til sammen 19 pågående plansaker som skal behandles etter ordinær prosess (nye reguleringsplanforslag). I tillegg har vi hatt til sammen 14 pågående mindre reguleringsendringer. Planavdelingen har også bistått i arbeidet med Interkommunal sjøarealplan for Aukra og Hustadvika kommuner og kommuneplanens arealdel.
    • Antall reguleringsplaner som er egengodkjent iht. ordinær prosess: 5 stk
    • Antall godkjente mindre reguleringsendringer: 6 stk

Viktige hendelser i 2023:

  • Innen næringsutvikling ble flere detaljreguleringer vedtatt i 2023, blant annet Detaljregulering av Holamyra – Rundkjøring FV64 og Detaljregulering for Molde og Hustadvika rideklubb. Detaljregulering for Bud - Kjekså bobilparkering, Detaljregulering for Indre Harøy, Detaljregulering for Harøysund havn, Vikomar AS og Detaljregulering for Elnesvågen sentrum i Hustadvika er planer som er under utarbeidelse. Videre arbeides det med nye detaljreguleringer, herunder Detaljregulering for Jendemshagen II på Jendem og Detaljregulering for Pilestredet boligfelt på Myrbostad.
  • Plan og byggesak har i 2023 økt fokuset på oppfølging av masseuttak, og har utformet en veileder knyttet til dette som vil sluttføres sammen med kommuneplanens arealdel. Byggesaksavdelingen har i løpet av 2023 blant annet fulgt opp ulovlige terrenginngrep, eksempelvis Massetak på Kjørsvika.
  • Digitalisering. Forberedelser til digitalisering av rasterplaner på Eide er startet opp, og etter vedtak av budsjett for 2024 startet selve digitaliseringsarbeidet. Hustadvika kommune har gjort forberedelsene, mens Norkart gjennomfører digitaliseringen. Arbeidet er forventet ferdigstilt i februar/mars 2024.

Forbedringer og utfordringer i 2023:

  • Det har vært mye utskifting av mannskaper med tilhørende stort behov for opplæring. Enhet for plan og byggesak har i løpet av 2023 hatt fire oppsigelser. Det er ansatt fire nye i løpet av året, hvor en startet 1.1.2024. Tre ansatte har endret stilling innad i enheten. Tidligere enhetsleder har gått over til å være seniorrådgiver innen byggesak. Det ble ansatt ny avdelingsleder for plan fra mai, og vedkommende ble 1.november 2023 ansatt som ny enhetsleder for plan og byggesak. En av rådgiverne i byggesaksavdelingen ble fra 1.desember ansatt som fagleder byggesak. Det er fortsatt to vakante stillinger i enheten; en i hver avdeling.
  • Det er gjort et stort arbeid for å få til bedre inndekning på selvkosttjenestene. Det ble arbeidet med en selvkostrapport med tiltaksplan i 2023. Gebyrregulativet er endret til å være bedre tilpasset hvor mye tid som brukes på hver oppgave, i stedet for å være basert på størrelse på planområde/tiltak (areal). 2024 vil vise hvorvidt om denne endringen vil være mer treffsikker når gjelder selvkostbudsjettet.
  • Plan og byggesak har tatt kontakt med Aukra kommune vedrørende et samarbeid innen fagfeltene. Signalene fra Aukra har vært positive. Det ble gjennomført et fellesmøte om temaet tidlig 2024.
  • Det er inngått en rammeavtale med konsulentfirmaene Plan1 og Ose, som tilbyr tjenester knyttet til bistand til plan- og byggesaksbehandling. Det ble ikke benyttet disse tjenestene i 2023, men det har vært gjennomført møter med begge firmaene for å bli kjent.
  • Byggesak:
    • Det har vært stor «turnover» i fagteamet. Siden sommeren 2020 har det vært 10 forskjellige medarbeidere innom. I mai gikk enhetsleder over i stilling som seniorrådgiver på byggesak. I september 2023 fikk vi oppsigelse fra fagleder, samt en saksbehandler. Da fagleder sluttet i desember 2023, har det vært fullstendig utskifting i teamet. Det har vært en rekrutteringsprosess når det gjelder to nye medarbeidere, hvor en var faglederstillingen. Ny fagleder startet 1.desember. Vedkommende gikk over fra rådgiverstilling/jurist i avdelingen. 1.1.24 startet en ny byggesaksbehandler. Det vil si at det fortsatt er en vakant stilling på avdelingen, som vil lyses ut på nytt 2024.
    • Fantastisk innsats fra alle, gjør at nye saker saksbehandles fortløpende. Avdelingen får gode tilbakemeldinger fra innbyggere for saksbehandlingstiden og tilgjengeligheten. Tiltaket om telefontid fra 12-14 har fungert. For å opprettholde dette er det vesentlig at den ledige stillingen besettes snarest.
    • Det er fortsatt ikke tilstrekkelig kapasitet til å følge opp ulovlighetssaker, tilsyn og eldre restanser.
  • Plan:
    • Avdelingen startet 2023 som tre arealplanleggere, og opplevde to oppsigelser i løpet av svært kort tid. Etter en rekrutteringsperiode, ble det ansatt en arealplanlegger som kunne starte i stillingen i august. Da det innebar at kommunen risikerte å bli stående igjen med 1 arealplanlegger i flere måneder, ble i samme prosess rekruttert en avdelingsleder som kunne starte fra mai. Gjennom en ny utlysning og rekrutteringsprosess ble det ansatt en arealplanlegger til som startet i stillingen i slutten av oktober. Fra 1.november gikk avdelingsleder over i stillingen som enhetsleder for plan og byggesak. Planavdelingen består per nå av tre arealplanleggere, og har en vakant stilling. Enhetsleder bistår fortsatt som saksbehandler for planavdelingen.
    • Planavdelingen jobber hardt, og er ajour med sine plansaker. Det er imidlertid høyt arbeidspress og nyansettelser krever mye opplæring. Avdelingen mangler per i dag tilstrekkelig GIS-kompetanse, da det kun er 1 arealplanlegger som har denne erfaringen fra før.

Måloppnåelse:

  • Selvkostinndekningen i 2023 når det gjelder byggesak var på 72 % med gebyrinntekter på 2,68 MNOK og samlet selvkost på 3,73 MNOK. Dekningsgraden når det gjelder reguleringsplaner var på 61,9 %, der gebyrinntektene var på 1,38 MNOK og samlet selvkost var på 2,24 MNOK. Selvkostområdene endte i 2023 med dette i balanse.
  • Hustadvika kommune har innenfor selvkostområdene utarbeidet et nytt gebyrregulativ, som har som hensikt å i større grad treffe på kalkylene. Regulativet baserer seg i større grad på tidsbruken i hver sak, og går bort fra areal som var det som tidligere var utgangspunktet. Satsene er også vektet opp mot gebyrnivået til nabokommuner.
  • Det er viktig med nødvendig kompetanse og kapasitet for å ta unna saker. Utfordringer knyttet til kapasitetsproblemer er til dels løst med gode nyansettelser, men arbeidet med å opprettholde det å være ajour, utføre tilsyn og ulovlighetsoppfølging, og å sluttføre gamle byggesaker og plansaker fortsetter, og vil kreve at de vakante stillingene besettes.
  • I arbeidet med å bli mer tilgjengelig for publikum, er det innført telefonvakt hos byggesak, og det er innført et elektronisk bookingsystem, der publikum kan avtale fysiske møter, telefonmøter eller Teams-møter med saksbehandler ved å booke et møte på kommunens hjemmesider. Vi jobber også videre med å innføre elektroniske systemer som gjør det mulig for publikum å se hvor lang sin sak er kommet i saksbehandlingen (e-byggesak og e-byggesøknad).
  • Det jobbes videre med ferdigstilling av en rekke reguleringsplaner. I første rekke Elnesvågen sentrum og Indre Harøy. Flere større og viktige reguleringsplaner ventes i 2024.

Brann og beredskap

Brann og beredskap er delt inn i to arbeidsområder; brannforebyggende arbeid og brann- og redningsarbeid.

Brannforebyggende sitt arbeid bidrar til å redusere sannsynligheten for brann og samtidig begrense konsekvensen for liv, helse, miljø og materielle verdier om brann oppstår. Brannforebyggende består av 1 branninspektør, 3 brannforebyggere som utfører tjenester som tilsyn og feiing av fyringsanlegg, tilsyn med objekt med særskilt høy risiko for tap av liv, helse, miljø eller materielle verdier, veiledning og høringsuttalelse i enkeltsaker og mye mer.

Brann og beredskap sin viktigste oppgave er å verne liv, helse, miljø og materielle verdier mot brann, ulykker og andre uønskede hendelser. De tre stasjonene er lokalisert i Bud, Elnesvågen og Eide. Det er ingen ved stasjonene i Hustadvika som er stasjonerte. Dette vil si at alle brannkonstablene har det som en tilleggsjobb til sitt daglige virke. Ved Bud og Eide stasjon er det boplikt maksimalt 5 minutter unna brannstasjonen, mens i Elnesvågen er det både bo- og arbeidsplikt maksimalt 5 minutter unna brannstasjonen.


Leverte tjenester i 2023:

Brannforebyggende avdeling gjennomførte i 2023 hele 1765 feiing av bolig og fritidsboliger, 176 tilsyn med bolig og fritidsboliger samt 52 tilsyn med objekter med særskilt høy risiko. Det ble i tillegg gjennomført over 20 øvelser for eksterne aktører, samt informasjonskampanjer om brannsikkerhet både digitalt og ved oppmøte fra våre brannforebyggere.

Brannberedskapen gjennomførte i 2023 gjennomsnittlig 5,4 aksjoner hver uke fordelt på våre tre brannstasjoner. Som diagrammet under viser, er de fleste aksjonene knyttet til falske automatiske brannalarmer (ABA).

Viktige hendelser i 2023:

Brannforebyggende avdeling jobber fortsatt med datainnhenting i sitt fagsystem. Risikovurderingen blir benyttet til å fastsette hyppigheten for feiing og/eller tilsyn ved hver enkelt bolig.

Forbedringer og utfordringer i 2023:

  • For brannberedskapen er arbeidsforholdene ved Elnesvågen og Bud stasjon ikke tilfredsstillende etter dagens krav. Dette kommer også fram i rapport fra arbeidstilsynet med pålegg om utbedring. Utbedring av forholdene, da i første omgang ved Elnesvågen brannstasjon, er fortsatt i planleggingsfasen, noe som krever tålmodighet og forståelse fra brannmannskapet.
  • Oppdragsmengden for 2023 er noe flatet ut om vi sammenligner med 2022.
  • Det er fortsatt størst økning i antall helserelaterte oppdrag, hvor brann og redning blir nyttet i tillegg til ambulanse.
  • Vi lurer på hvordan flytting av lokasjon på ambulansen fra Eidem til Lauvåsen vil påvirke våre utrykninger innen helseoppdrag. Da spesielt i ytre strøk.


Landbruk og miljø

Enheten leverer tjenester, hovedsakelig i forbindelse med landbruksnæringa i kommunen. Den fremste oppgaven er behandling av søknader som gjelder tilskuddsordninger avtalt i jordbruksavtalen som er inngått mellom Staten og landbruksorganisasjonene.

Andre viktige oppgaver er viltforvaltning og registreringer i forbindelse med eiendomsoverdragelser.

Ammekyr på sommerbeite

Leverte tjenester i 2023:

  • 255 søknader om produksjonstilskudd for Hustadvika og Aukra
  • I tillegg ble det saksbehandlet 94 søknader for Averøy kommune.
  • 118 Søknader om regionalt produksjonstilskudd
  • 58 Søknader om dreneringstilskudd – Tilsammen Kr 1 860 000,-
  • 10 Søknader om tilskudd til spesielle miljøtiltak i landbruket SMIL – Tilsammen Kr 733 000,-
  • 35 søknader om tilskudd til avløsning ved sykdom – Bevilget tilskudd kr 1 425 648,-
  • Behandling av søknader om konsesjon etter konsesjonslova og deling etter jordlova §§ 9 og 12.
  • I tillegg er det også på disse ordningene levert tjenester til Averøy kommune

Andre oppgaver:

  • Viltforvaltning inkl. adm. av ettersøksordning for trafikkskadd vilt
  • Administrering av veterinærvakta
  • Behandling av søknader til Innovasjon Norge

Biogasskraft fra husdyrgjødsel og fiskeslam i Torelia

Viktige hendelser i 2023:

Landbruksenheten leverte også i 2023 tjenester, som et interkommunalt samarbeid, i forbindelse med langtidsfravær i Averøy kommune tilsvarende 0,5 årsverk. Det forventes at samarbeidet med Averøy kommune blir gjort permanent i første halvdel av 2024. I tillegg leverer kommunen tjenester tilsvarende 0,5 årsverk på landbruk og viltforvaltning i Aukra kommune.

Enheten har i løpet av året tilsatt to nye medarbeidere til erstatning for ansatte som har gått ut. Dette betyr at vi har en bred faglig sammensetning som kan levere gode tjenester til våre brukere innenfor tradisjonelt landbruk, skogbruk og viltforvaltning.

Nytt melkefjøs hos Roald Ugelstad åpnet sommeren 2023.

Utfordringer i 2023:

Staten og jordbruket ble enige om en ny Jordbruksavtale våren 2023. Avtalen la opp til økte inntekter og bedre velferdsordninger. Usikkerhet med krig i Europa, økte kostnader på innsatsfaktorer og tjenester gir likevel store utfordringer for inntjeninga i landbruket. I tillegg trer en rekke krav til dyrevelferd inn fra 2024. Det er nå 10 år til kravet om løsdrift blir gjeldende for alle storfebesetninger. Byggekostnadene i landbruket har steget kraftig, og selv om tilskuddsordningene til ombygging og nybygging har blitt bedret er det usikkerhet rundt økonomien i store utbyggingsprosjekter.

Det er registrert 305 hendelser for fallvilt i kommunen i 2023. Dette er en liten økning fra 2022. For kommunen betyr dette store utgifter i forbindelse med ettersøk og avlivning.

De fire siste åra har det vært rekordhøye fellingstall for hjortevilt i kommunen. I 2023 ble det felt 740 hjort, som var eksakt samme antall som i 2023. Den store hjortestammen er utfordrende for landbruksnæringa, gjennom tapt avling og skader på skogen.


Samfunnsutvikling

Tiltak Styringsindikator Status

Reguleringsplan for Elnesvågen sentrum

Vedtatt sentrumsplan.

Snart klar for høring. Forhåpentligvis før sommeren.

Framtidige reguleringsplaner for bolig, fritidsbebyggelse, industri og næring. Ved å ha ulike ferdig regulerte områder, kan en både legge til rette for vekst og ivareta mange kvalitetskrav (eks. universell utforming, miljø, bomiljø og demografi)

Vedtatte reguleringsplaner

Dette jobbes det kontinuerlig med.

Grunnkjøp

Arealer til nærings- og boligformål

Interkommunal sjøarealforvaltning

Vedtatt sjøarealplan sammen med Aukra

Planen har vært på høring. Flere innsigelser på planen, og som det jobbes med å svare ut.

Må nok ut på ny høring.

Kommuneplanens arealdel

Vedtatt plan

Administrasjonen jobber med et planutkast.

Trafikksikkerhetsplan

Vedtatt temaplan

Oppstart av arbeidet med temaplanen er meldt, men det har manglet ressurser til å få frem et høringsutkast

Bygge Kulturskole

Ny kulturskole

Opparbeide nytt torg Elnesvågen

Ferdigstilt torg nord - Elnesvågen

Arbeid og næring

Tiltak Styringsindikator Status

Opparbeide attraktive næringstomter

Ledige næringstomter

Legge til rette for klyngebasert næringsetablering

Antall behandlede saker innen frist Riktig kapasitet.

Sørge for kapasitet og kompetanse til å utføre rask saksbehandling for befolkningen

Antall behandlede saker innen frist Riktig kapasitet

Kompetansekartlegging- og utvikling

Riktig kompetanse

Brukerundersøkelse

Brukertilfredshet

Reiselivssatsing ved økt parkeringsmulighet for bil og stoppesteder for turistbusser

Antall bobilparkeringer

Antall turparkeringer

Antall stoppesteder for turistbusser

Utvikle digitale og fysiske samarbeidsløsninger for lokalt reiseliv

Brosjyrer Nettside Skilting

Legge til rette for felles nettverk i reiselivsnæringa i kommunen

Felles nettverk etablert

Antall møter/medlemmer

Tur- og sykkelstier

Km turstier

Kartlegge steder for nye toaletter på turiststeder

Mindre villparkering

«Bli med hjem»-messe Oslo og Trondheim

Antall medarbeidere med relevant kompetanse

Svare raskt og innenfor tidsfrister på henvendelser

Antall gjennomførte saker Kundetilfredshet

Kultur, frivillighet, idrett og friluftsliv

Tiltak Styringsindikator Status

Opparbeide rekreasjonsområder/turstier med kulturhistoriske verdier

Andel av befolkningen tilgang til rekreasjonsareal/ nærturterreng. Bidrag til å utvikle nye turstier. StikkUT-registreringer i kommunen. Antall informasjonsskilt med kulturhistorisk informasjon.

Flytte bibliotekene til sentrum for å skape en arena for kulturformidling og sosial møteplass

Årlige utlånstall i bibliotekene. Antall besøkende ved åpne arrangement. Antall skolebesøk.

Etablere sosiale møteplasser for ungdom

Besøkstall på de kommunale ungdomsklubbene Pluggen og Hub`N. Antall anlegg/arrangement for sosiale møteplasser uten konkurranseprega aktiviteter. Antall deltakere på UKM lokalt. Antall UKM-workshops i løpet av året.

Bevaring og formidling av kulturhistorie. Opplæring og utvikling av nye formidlingsmåter.

Antall kulturminnevandringer og deltakere på disse. Antall bildekvelder og deltakere. Utgivelser av lokalhistoriske bøker som Bygdebøker og GFFE. Ferdigstille Kulturminneplanen.Antall samarbeidsmøter med våre regionsmuseum.

Øke muligheten til å være frivillig i kommunen. Informere bedre om det å være frivillig og hvilke oppgaver som har behov for hjelp fra frivillige

Ta i bruk ny modul i Invi/datasystemet til Frivilligsentralen. Antall frivillige tilgjengelige i Frivilligsentralen. Økt antall aktiviteter. Antall oppdrag løst. Antall medieoppslag om frivillighet.

Økt samarbeid med frivillige lag og organisasjoner

Antall samarbeidsmøter med Idrettsrådet og Friluftsrådet. Arrangere årlig dialogmøte med frivilligheten.

Universell utforming. I kommuneplanens arealdel sette av noen få natur- og fjellområder der bevegelseshemmede i alle aldre kan få adkomst med motorkjøretøy (eks. motoriserte rullestoler, ATV og snøscooter)

Vedtatt planer. Utvikling av UU friområder og stier. Antall tilrettelegginger av eksisterende anlegg.

Kunstnerisk utsmykning i nybygde kommunale bygg

Skape oversikt over kunstverk i kommunale bygg – en kunstdatabase. Antall «utlysninger/konkurranser» om utsmykning til nye kommunale bygg.

Samferdsel og infrastruktur

Tiltak Styringsindikator Status

Trafikksikkerhets-tiltak bl.a. knyttet til trygg skoleveg

Antall drepte og skadde i trafikken

Forbedre drikkevannet

Andel personer med trygg drikkevannsforsyning

Opprettholde møtearenaer mellom Byggesaksavd. og Kommunal- teknikk for å sikre god avløps-håndtering

Vedtatt vann og avløpsplan Møtearenaer

Åpne vannveier

Færre flomskader

Etablere nye vannkilder

M3 vann i kommunen

Lekkasjesøk

Mindre svinn vann

Økt satsing og prioritering av vedlikehold veg

Redusert etterslep ift vedtatt hovedplan for veg

Legge til rette for el-biler

Antall ladepunkter ved kommunale bygg

Bygge flere gang og sykkelveger

Antall km gang og sykkelveger Sammenhengende gang og sykkelvegnett

Legge til rette for kollektivtransport

Frekvens – rutetilbud Antall holdeplasser

Innkjøp av el-biler

Antall kommunale el-biler

Tilstandsundersøkelse av kommunal bygningsmasse

Tilstandsrapport på kommunal bygningsmasse

Etablere sykkelparkering ved kommunale bygg

Andel syklende

Nybygg med klimavennlige byggematerialer

CO2 utslipp ift konvensjonelle bygg

Natur og miljø

Tiltak Styringsindikator Status

Flere elbiler

Andel kommunale kjøretøy som kjører på elektrisitet

Kaste mindre mat

Matsvinn i kommunale institusjoner

Redusere forsøpling fra rundballeplast ved tilrettelagt avfallshåndtering

Økt mengde levert til gjenvinning

Energieffektivisering

Energiutgifter per m2 i kommunalt eide bygg Antall kroner i Enova støtte

Stimulere til at husdyrgjødsel blir spredt i vekstsesongen

Antall dispensasjonssøknader fra forskrift

Aktivt jordvern

Antall dekar omdisponert landbruksareal

Etablering av biogassanlegg for husdyrgjødsel

Tonn husdyrgjødsel som går gjennom slike anlegg

I kommune- planens arealdel må det gjøres arealvurderinger med avsetning av planformål som ikke belaster natur og miljø unødig

Vedtatt arealplan

Dette vurderes i den pågående planprosessen for KPA.

Legge til rette for flere gående og syklende i Elnesvågen sentrum

Vedtatt sentrumsplan

Utarbeide klima-, energi og miljøplan

Vedtatt temaplan

Planen er vedtatt, nå jobbes det oppfølging av tiltak.

Systematisere håndtering av overskuddsmaterialer og avhendede møbler og utstyr

Omsatte og gjenbrukte overskuddsmaterialer, møbler og utstyr

Miljøkrav i innkjøp

Antall bygg med miljøvennlige byggematerialer Redusert klimautslipp ift konvensjonell bygging

Utarbeide klimabudsjett

Klimaregnskap

Stimulere til ladeinfrastruktur

Antall ladepunkter ved kommunale bygg

Stimulere til gjenbruk og sirkulærøkonomi

Antall prosjekter hvor gjenbruk er ivaretatt

Bygge miljøvennlig

Antall bygg med miljøvennlige byggematerialer Redusert klimautslipp ift konvensjonell bygging

Jordvern

Artsmangfold Reduserte utslipp av CO2 –ekvivalenter Antall dekar omdisponert fra LNF