Helse og velferd

Kommuneområdet Helse og velferd

Rammeområdet helse og velferd består av kommunalsjef, rådgiver, organisasjonsutvikler/ lokal innføringsleder for Helseplattformen og forvaltningskontoret. Enhet for integrering er også en del av dette rammeområdet, samt utgifter til Aspekt Hustadvika AS.

Kommunalsjef for helse og velferd har ansvar for flere økonomiske rammeområder, de er:

  • Helse og mestring
  • Hjemmebaserte tjenester
  • Institusjoner og omsorgsleiligheter
  • Bo- og habilitering
  • NAV Hustadvika

Viktige hendelser i 2023:

  • Innføring av Helseplattformen
  • Vi har ansatt nye ledere på henholdsvis Bøtunet omsorgssenter og Auretunet/Lundhaugen omsorgssentre
  • Oppstart av ombygging av FSO
  • Oppstart av ombygging Farstad seniorboliger
  • Oppstart av ombygging Eide
  • Interkommunalt samarbeid
  • Samarbeid med høgskolen, Molde sykehus og Romsdalskommunene om helsefaglige utdanninger og praksisstudier
  • Omorganisert til færre enheter i rammeområdet Bo og habilitering
  • Kommunalsjefen har vært ute og tatt vakter ved flere enheter
  • Vi bidrog i ansettelsesprosessen av frivilligkoordinator
  • Arbeid med å nå målene i helse- og velferdsplan 2022-2034

Forbedringer og utfordringer i 2023:

  • Vi har deltatt i kommunalsjefnettverket for helse og velferd i Romsdal, og opplever at det er en utbredt delingskultur kommunene imellom.
  • Samarbeid med høgskolen, Molde sykehus og Romsdalskommunene om helsefaglige utdanninger og praksisfeltet
  • Vi startet arbeidet med ny pasientflyt for å sikre riktige tjenester på riktig nivå
  • Vi gjennomført grunnleggende opplæring for alle enhetslederne og andre ressurspersoner
  • Omlegging av arbeidstidsordning i en enhet
  • Helseplattformen har vært både en utfordring og en forbedring

Oppfølging av kommuneplanen:


Tiltak Styringsindikator Status

Etablere kultur med bevisst bruk av strukturert data i helse og velferd

Innrapportering en gang per år jf. sentrale bestemmelser.

Alle prosjekt/arbeidsgrupper benytter sjekkliste før/under og etter oppstart av tiltak/prosjekt/planer.

Dette blir gjennomført.

Implementere vedtatt helse- og velferdsplan slik at ledere, ansatte og brukere vet hva som forventes. Alle enhetene er ansvarlige for at relevante mål som er satt i planen skal nås.

Fast tema på helse- og velferdsforum.

Gjennomføres.

Implementere vedtatt kompetanseplan

Fast tema på helse- og velferdsforum.

Gjennomføres.

Forberede innføring av helseplattformen

Utført.

Helse og velferd felles

Forvaltningskontoret

Forvaltningskontoret for helse og omsorgstjenester bestod i 2023 av et tverrfaglig sammensatt team med seks ansatte. Leder er utdannet jurist og saksbehandlere innehar kompetanse som sykepleier (3) vernepleier (1) og en saksbehandler har bakgrunn fra skolesektor.

Enheten er organisert i staben til kommunalsjef for helse og velferd, og ble i sin tid etablert for å ivareta rettssikkerheten for brukerne, samt for å profesjonalisere saksbehandlingen. Enheten har delegert ansvar og myndighet for saksbehandling av søknader om kommunale helse- og omsorgstjenester og kommunale boliger.

Leverte tjenester i 2023:

  • Mottak, vurderering og behandling av søknader og henvendelser om kommunale helse- og omsorgstjenester og kommunale boliger, herunder kartlegging av behov
  • Vi gir informasjon, råd og veiledning
  • Det legges vekt på at innbyggere får koordinerte og helhetlige tjenester på rett nivå til rett tid på rett sted. Brukermedvirkning, tverrfaglig samarbeid og målrettet arbeid er sentralt i arbeidet

Viktige hendelser i 2023:

  • Kontorene ble renovert
  • Alle stillingene ble besatt
  • Innføring av Helseplattformen
  • Innsatsteam ble etablert i regi av hverdagsmestringsteamet
  • Reduksjon av restanser
  • Etablert ukentlige samarbeidsmøter med sykehuset
  • Ny boligsosial lov trådte i kraft 01.07.23 som gir kommunen en omfattende veiledningsplikt.
  • Deltatt i arbeidet med bedre pasientflyt

Forbedringer og utfordringer i 2023:

Forbedringer

  • Etablert rutine for å sette stoppdato på vedtak slik at ikke vedtakene går til “evig tid”.
  • Lokalene er oppgradert og vi har fått nye møbler
  • Bygg og Eiendom har overtatt ansvaret for visninger, kontrakter og oppsigelser vedr. kommunale boliger. Forvaltningskontoret har tett samarbeid med B&E for god pasientflyt
  • Indeksregulering av husleie på kommunale boliger
  • Omsorgslønn er endret til fast minstesats i stedet for mange ulike satser

Utfordringer

  • Flere utskiftinger av ansatte på kontoret, høyt sykefravær, de fleste er relativt nyansatte
  • Våre kontorer ble totalrenovert samtidig som helseplattformen skulle innføres, noe som gjorde at ansatte ikke fikk sitte samlet i innkjøringsfasen av Helseplattformen
  • Mye er ikke på plass når det gjelder Helseplattformen, noe som har gitt økt saksbehandlingstid, og er derfor ikke ajour med fristene
  • Det er fortsatt utfordringer med at sykehus og andre tjenesteområder «lover» pårørende og brukere tjenester/omsorgsnivå, når de vet at det er forvaltningskontoret som har vedtaksmyndighet. Dette skaper urealistiske forventninger, og tar unødige ressurser fra forvaltningskontoret
  • Fortsatt store utfordringer på forvaltningskontoret. Skyldes for lite ressurser ift oppgaver, høyt sykefravær, bare nyansatte, vakante stillingsperioder da ansatte har sluttet i prøvetid, samt innføring av helseplattformen

Oppfølging av kommuneplanen:


Tiltak Styringsindikator Status

Rekruttere og beholde ansatte ved forvaltningskontoret

6 årsverk

7 årsverk

Redusere restanser ved forvaltningskontoret

Ajour innen fristene

Ikke oppfylt, men antall restanser er redusert

Lage rutiner

Ferdigstilt og implementert i Compilo

Ikke utført

Gjennomgang av søknadsskjema og kartleggingsskjema

Gjennomgang av søknadsskjema og kartleggingsskjema

Ikke utført

Tydeliggjøre utad forvaltningskontorets oppgaver/rolle

Vi skal saksbehandle søknader om kommunale helse- og omsorgstjenester og kommunale boliger.

I gang

Bli bedre på skjønnsvurdering når det gjelder de tjenester som gis og hvor mye.

Økonomisk gevinst

I gang

Kontinuerlig forbedring mht. vedtaksskriving og effektiviseringstiltak (BEON-prinsippet som står for beste effektive omsorgsnivå)

Rett vedtak første gang.

Færre klagesaker.

Klart språk.

I gang

Saksbehandling rus og psykiatri

Overta saksbehandling innen rus og psykiatri

Ikke gjennomført

God kompetanse om lovverk som regulerer bruk av tvang og makt

Overta ansvar for vedtak etter kap. 9 i helse- og omsorgstjenesteloven

Ikke gjennomført, og vil ikke bli det.

Dekningsgrad sykehjem

16 % dekningsgrad

18,77 % pr 31.12.23

Helse og velferd felles

Enhet for integrering

Enheten har ansvaret for bosetting og kvalifisering av flyktninger i henhold til anmodning fra IMDi.

Leverte tjenester i 2023:

  • Tilbud om introduksjonsprogram til alle etter Integreringsloven der alle mellom 18 og 55 skal ha et tilbud. Unntak av de med opphold etter §34 i utlendingsloven (midlertidig kollektiv beskyttelse)
  • Bosatte med midlertidig kollektiv beskyttelse har rett, men ikke plikt til deltakelse i introduksjonsprogrammet, de fleste velger å delta så 101 fra gruppen deltok
  • Bosatte 148 flyktninger 134 etter utlendingsloven § 34 og 14 overføringsflyktninger
  • Gjort vedtak og gitt introduksjonsprogram til 108 personer
  • Fremskaffet 45 og vedlikeholdt til sammen 89 boliger i hovedsak i det private markedet
  • Det er stadig etterspørsel etter www.mittintro.no og i dag er det 55 andre kommuner som bruker det i sine introduksjonsprogram.
  • Utarbeidet en webside www.velkommentilhustadvika.no der vi samhandler med flyktningene allerede i mottak der vi informerer om kommunens tjenester, infrastruktur og arbeidsmarked
  • Bistått foreldre og 25 barn ved oppstart i grunnskole
  • Bistått foreldre og 19 barn ved oppstart i barnehage
  • Bistått 13 ungdommer ved oppstart innføringsklasse VG skole
  • Fremskaffet 38 praksisplasser

Viktige hendelser i 2023:

  • Kommunen fikk anmodning om å bosette 130 flyktninger i ordinær anmodning og 140 etter tilleggsanmodning på grunn av store ankomster. Det medførte at vi måtte ansette flere programveiledere og medarbeidere til bosetting og miljøarbeid. Enheten hadde ved utgangen av 2023 11 faste og to midlertidige stillinger
  • Omorganisering av enheten til bosettingsteam, kvalifiseringsteam og introteam med egne teamledere
  • Opprettet eget lokale for introduksjonsordningen

Forbedringer og utfordringer i 2023:

Forbedringer

  • Flere ansatte og bedre kvalitet på våre tilbud
  • Tidligere arbeidspraksis for de som deltar i introduksjonsprogram
  • Utvidet tilbudet i introduksjonsprogrammet til de på kollektiv beskyttelse

Utfordringer

  • Endringer gjort unntak i Integreringsloven med hensyn til rett og plikt og lengden på program. P.t har vi fire forskjellige lovverk som regulerer introduksjonsprogrammet, det er en stor utfordring
  • Det var en større andel eldre som ankom enn det vi tidligere har bosatt i tillegg til flere personer med store og varige funksjonsnedsettelser
  • Det er også utfordrende at det mangler barnehageplasser når de bosettes etter ordinært opptak.
  • For stor andel som avslutter introduksjonsprogrammet som går over til ytelser fra NAV
  • Ustabil gruppe mht tilrettelegging av tjenestetilbudet da mange returnerer eller reiser til andre land ( av de bosatte i 22 og 23 har 67 utvandret)

Måloppnåelse:

  • Vi bosatte det antall som ble vedtatt i kommunestyret vedtok og mottok 600 000 i ekstra tilskudd
  • Resultater av de som har ble bosatt i 2022 avsluttet introduksjonsprogrammet i 2023:
  • 65% avsluttet og gikk over i arbeid eller utdanning
  • 19% retur til hjemlandet eller andre land
  • 16% til NAV tiltak

Målet for avslutning til arbeid var på 70%

Oppfølging av kommuneplanen:


Tiltak Styringsindikator Status

Vi må bruke tomgangsleie i det private markedet og ha personal som følger opp boligene

Vi har pt tomgang på 10 boliger med til sammen 29 senger. Det store antallet skyldes at flyktningene returnerer til hjemlandet eller flytter til andre land. Disse boligene vil dekke vårt behov for bosetting resten av året.

Øke bemanning/ leie inn i perioder

Arbeidskontrakter Medarbeidersamtaler/ vurderinger Jevnlige møter med kommune-psykolog

Vi har pt to midlertidige kontrakter og en tilkallingsvikar. Dette for å sette i stand boliger.

Vi har ikke lenger mulighet til møter med kommunepsykolog, men er i prosess med å finne en erstatter i det private markedet. Dette fordi slitasjen på ansatte er stor og det er vanskelig å finne indikatorer som er motiverende og være drivkraft i det daglige arbeidet.

Håper at redusert bosetting kan føre til at medarbeiderne får en bedre hverdag.

Inngå leieavtale av større lokale for undervisning. Frigjør plass på kontoret slik at ansatte får egne kontor og arbeidsro

Leiekontrakt

Her har vi leid lokaler i Dalelia 8 (Dalsethbygget). Dette fungerer godt for introduksjonsprogrammet.

Kjøpe barnehageplasser

Her har flytting/utvandring frigjort barnehageplasser, så for inneværende barnehageår, betalte vi tomgang for to plasser der vi visste at det ville bli et behov.

Personalet har kursing i SE, jobber med å fremskaffe praksis og jobb samt gi informasjon om arbeidslivet gjennom «jobbintro».

Nav inne fra første dag.

Oppfordre enhetsledere i kommunen om å ta inn flyktninger i praksis og jobb på enhetsledermøter.

Ha jevnlige møter i bosettingsutvalget bestående av viktige samarbeidspartnere fra helse, skole/ barnehage, NAV

Arbeidskontrakter

Internt i kommunen er få samarbeidspartnere mht praksisplasser. Unntaket er skoler og barnehager.

Vi har pt 38 deltakere i introprogrammet som er i praksis og vi skulle ønske at kommunen stilte med flere plasser!

Helse og mestring

  • Avdeling Mestring har tjenester til alle brukergrupper fra lette og moderate utfordringer, til store og vedvarende behov for tjenester innen psykisk helse og/eller rus. Høsten 2023 startet etableringen av psykisk helseteam for barn og unge uten nedre aldersgrense.
  • Legetjenesten består av Fræna og Eide legekontor. Legetjenesten server også de kommunale tjenestene på helsestasjon, institusjon og Hustad Fengsel. I tillegg kommer legevakt, som er interkommunalt samarbeid med Molde som vertskommune.
  • Fengselshelsetjenesten yter helsetjenester til innsatte ved Hustad Fengsel. I tillegg til to fast ansatte sykepleiere er det fast fysioterapi og legetjenester ukentlig. Andre tjenester supportere etter behov.
  • Avdeling helse og rehabilitering består av Fysio- og ergoterapitjenesten, Fræna fysikalske institutt og Eide fysioterapi, Hverdagsmestringsteamet, Frisklivssentralen og Hjelpemiddelforvaltningen.

Leverte tjenester i 2023:

  • Mestring:Rask psykisk helsehjelp har videreutviklet og startet nye kurs. En i større grad e-læring, for å gi flest mulig en lavterskel behandlings tilbud. Ambulerende og ungdomsteamet har hatt en stor pågang med søkere, men har greid å fordele søknadene uten ventelister. Gnisten har gitt et aktivitetstilbud til brukere med behov for langvarige tjenester.
  • Legetjenesten: Leverer fastlegetjenester, legevakt, lege ved helsestasjon og institusjonene og Hustad fengsel og Kommuneoverlege med smittevern.
  • Fengselshelsetjenesten: Leverer helsetjenester til innsatte i Hustad fengsel
  • Fysio- og ergoterapitjenesten utøver ulike tjenester til innbyggere i alle aldre og på ulike arenaer ut fra behov. Fysioterapitjenesten har et bredt spekter av gruppetreningstilbud til hjemmeboende.
  • Fræna fysikalske institutt og Eide fysioterapi har til sammen 5 fysioterapeuter med kommunale driftsavtaler, fordelt med 3 i Elnesvågen og 2 på Eide. De tilbyr rehabilitering og behandling, inkludert gruppetilbud, hovedsakelig til innbyggere over 16 år.
  • Hverdagsmestringsteamet (HMT) tilbyr tverrfaglig kartlegging og intensiv oppfølging i hjemmet, hovedsakelig til innbyggere over 18 år.
  • Frisklivssentralen tilbyr hjelp til å komme i gang med endring av vaner innen fysisk aktivitet, kosthold, søvn og tobakk. Tilbudet er også for de som ønsker hjelp til å mestre helseutfordringer og inspirasjon til hvordan få en bedre hverdag. Det tilbys individuelle helsesamtaler, gruppetreninger, samt lærings- og mestringskurs som Hverdagsglede, kostholdskurs, diabeteskurs og kurset «Hvordan leve bedre med langvarige smerter?»
  • Hjelpemiddelforvaltningen har ansvar for inn- og utlevering av hjelpemidler både fra kommunalt lager og fra NAV, reparasjoner, vedlikehold og vask. De har også ansvar for drift og vedlikehold av trygghetsalarmer. I 2023 startet etableringen av «Påkoblet hjelpemiddel» hvor vi er medeiere sammen med Kr-sund - og Molde – kommune. Flere kommuner ser nå ut til å ønske å bli med på utviklingen.

Viktige hendelser i 2023:

  • Mestring: Psykisk helseteam for barn og unge ble opprettet på høsten 2023. Vi har fått tilskudd fra Statsforvalteren, for å bygge opp tjenesten. Tilbudet skal dekke behovet vi ser for kommunale helsetjenester innen psykisk helse og/eller rusutfordringer. Teamet er tenkt benyttet når den ordinære helsestasjon eller skolehelsetjenesten ikke er tilstrekkelig. Ved behov vil tjenesten være bindeleddet mot barne- og ungdomspsykiatrien (BUP) Dette teamet vil da erstatte flerfaglig team.
  • Torget legekontor ble lagt ned og alle legene i Elnesvågen blir ved Fræna legekontor. Alle hjemler ved Fræna legekontor er besatt og det har blitt for få behandlingsrom. Legene har i påvente av påbygg tatt i bruk pauserom og vært veldig kreativ i rom logistikken. En lege ved Eide legekontor har gått av med pensjon og en annen er ute i svangerskapspermisjon. Det har vært vanskelig å rekruttere til legekontoret og ut ifra stort behov for å leie inn lege. Dette gjør Eide legekontor svært sårbart i forhold til drift, spesielt i forhold til daglegevakt funksjonen. I løpet av 2024 blir daglegevakten for hele kommunen lokalisert ved Fræna legekontor. Det er etablert en gruppe med Romsdals kommunene når det gjelder å se på avlønningsmodellene og rekrutteringsutfordringene i ROR kommunene. Dette har vært nødvendig da det ikke foreligger noen tariffavtaler for området og kommunen kan raskt bli spilt opp imot hverandre. Kommunedirektørene i ROR har bestemt at gruppen videreføres og det søkes midler for å lede arbeidet.
  • Hverdagsmestringsteamet har hatt økt fokus på tidlig innsats ved blant annet å starte tidlig kartlegginger av innlagte pasienter på sykehus eller på korttidsavdeling/rehabiliteringsplassene ved sykehjemmet. Målet er å få til en best mulig pasientflyt.
  • I 2023 startet hjelpemiddel forvaltningen etableringen av logistikk system som heter «Påkoblet hjelpemiddel» hvor vi er medeiere sammen med Kristiansund og Molde kommune. Flere kommuner ser nå ut til å ønske å bli med på utviklingen.
  • Frisklivssentralen har i samarbeid med mestring og Nav utarbeidet et kurskonsept for ungdom som er utenfor arbeid og utdanning. Dette bygger på kurskonseptet Vendepunktet, som har hatt god effekt i Modum kommune.
  • I budsjett og økonomiplanen for 2023 – 2026 ble det vedtatt en økning av 1 årsverk både på fysioterapi og ergoterapi i 2023. Fysioterapeut ble ansatt i august 2023. Det var ikke rammer til å ansette ergoterapeut.
  • Alle tjenester i Helse og Mestring har på lik linje med alle andre tjenester gjort en betydelig innsats for en best mulig overgang til Helseplattformen.


Forbedringer og utfordringer i 2023:

  • Mestring: Psykisk helseteam mot barn og unge er etablert. Teamet vil bruke prosjektperioden for å finne best mulige rutiner og arbeidsformer. Den største utfordringen nå er at vi ikke lyktes med å få ansatt ny psykolog i løpet av 2023 på tross av to utlysninger. Fortsatt jobbe med systematikk i oppfølgingen av brukere i ambulerende team for å utnytte ressursene vi har på best mulig måte. Mestring har nå fått ned antall vedtak på hver enkelt terapeut i ambulerende som gjør at en får mer rullering. Det er også en positiv trend i forhold til flere brukere på Gnisten. Det er ønskelig å gå mer fra individuell oppfølging til gruppetilbud for brukere av rask psykisk helsehjelp.
  • Rekruttering av leger til Fræna legekontor har gått veldig fint da nye leger ønsker et større miljø i gode fasiliteter. Det var ikke mulig å rekruttere til Torget legekontor og vi har nå utfordringer med å rekruttere til Eide legekontor. Vi vet nå at vi er konkurransedyktig på de økonomiske avtalene, men større miljø og fasiliteter er avgjørende. Dette har gitt store utfordringer i forhold til behandlingsrom kapasiteten ved Fræna legekontor. Daglegevakten for hele kommunen flyttes når påbygg ved Fræna legekontor er klart. Dette gir også mulighet til at driften av legetjenesten i forbindelse med sommer, jul og påske kan gjennomføres ved Fræna legekontor.
  • Fengselshelsetjenesten er en sårbar tjeneste på grunn av lav grunnbemanning, så det jobbes med stabile vikarer.
  • Frisklivssentralen har opprettet et mer systematisk samarbeid med NAV. Det er stor og økende oppslutning rundt tilbudene i Frisklivssentralen, men det er fortsatt utfordrende å markedsføre godt nok med tanke på å nå aktuelle innbyggere. Det er behov for økt fokus på ernæring innen eldreomsorgen, også for å sikre like god kvalitet på arbeidet uavhengig av tjeneste/ avdeling/ enhet.
  • Hverdagsmestringsteamet har i løpet 2023 blitt mer oppsøkende mot Molde sykehus i forkant av at pasienter skrives ut til hjemmet. Dette med tanke på å legge godt til rette i forbindelse med overgangen fra sykehus til utskrivelse.
  • Hjelpemiddelforvaltningen har utviklet og tatt i bruk et mer digitalt system for å holde best mulig oversikt over utstyr og arbeidsoppgaver, bedre samhandling med andre tjenester og øke kvaliteten og effektiviteten på arbeidet.
  • Tjenestene er under press kapasitetsmessig. Det vil være sentralt i tiden som kommer å dimensjonere ressursene i det helsefremmende, forebyggende og rehabiliterende arbeidet for å kunne ha fokus i den nederste delen av mestringstrappen og dermed utsette eller unngå behov for dyrere tjenester øverst i trappen.


Måloppnåelse:

Generelt har enheten mange tjenester med god kvalitet. Etter beste evne jobbes det daglig med å utnytte rammene best mulig for å gi et best mulig tilbud til innbyggerne. Vi mener at vi i stor grad utsetter behovet for mer omfattende tjenester gjennom godt folkehelsearbeid. Tjenestene bærer preg av å sette våre tjenestemottagere i stand til å mestre sitt eget liv på en best mulig måte i alle livets faser.

Oppfølging av kommuneplanen:

DELMÅL – SLIK VIL VI HA DET SLIK GJØR VI DET Status

Hustadvika kommune preges av folkehelsearbeid i alle enheter

Forebygging av sykdom og fremme helse, inkludering og mestring i alle aldersgrupper

Enheten har et bredt spekter av forebyggende og helsefremmende tjenester med vekt på egenmestring. Vi har bidratt inn i arbeid med handlingsplan mot selvdrap, vold i nære relasjoner, rusgruppa, Verdensdagen for psykisk helse.

Hustadvika kommune planlegger og gjennomfører helse-, sosial og omsorgstjenestene etter brukerens behov

Tilrettelegge for aktiv brukermedvirkning

Gjennomføre brukerinvolvering med råd og brukerrepresentasjon

«Hva er viktig for deg» er førende for brukermedvirkningen

Sikre det beste effektive omsorgsnivået (BEON-prinsippet), slik at den enkelte tjenestemottaker mestrer eget liv mest mulig selvstendig – både fysisk, kognitivt og sosialt, i samspill med kommunale tjenester

Vi sikrer riktig dimensjonerte tjenester gjennom god faglig kompetanse. Vi følger med på faglige anbefalinger og tilegner oss nødvendig kunnskap. Enheten bidrar spesielt nede i omsorgstrappa for å fremme livskvalitet og egen mestring. Det er likevel nødvendig innen noen tjenester å se på rutiner for å redusere omfanget av tjenester og heller gi tilbud om ulike gruppetilbud eller dag tilbud. Det jobbes også inn mot helsefellesskapet for å håndtere brukere som kan være til en fare for seg selv eller andre.

Hustadvika kommune styrker innbyggernes mestring i alle livsfaser

Ta i bruk hverdagsmestring som tankesett i tjenestene, enhetene og befolkningen ellers

Helse og Mestring har mange tjenester og tilbud som systematisk jobber med styrke innbyggernes mestring i alle livsfaser, samt innen psykisk helse og rus. Tilbudet strekker seg fra ulike lærings og mestringskurs, ulike former for trening og rehabilitering, hverdagsmestring teamet til rask psykisk helsehjelp og dagtilbud innen psykisk helse og rus.

Hjemmetjenesten

Rammeområdet har ansvaret for hjemmesykepleie, hjemmehjelp og ulike tiltak i hjemmet

Leverte tjenester i 2023:

Hjemmesykepleie, praktisk bistand, praktisk bistand opplæring mv.

Viktige hendelser i 2023:

  • Det ble rekruttert mange sykepleiere, helsefagarbeidere, pleiemedarbeidere og assistenter, men det var også flere som sluttet. I tillegg har vi mange som har vært gravide og er ute i mammaperm. Vi hadde gjennom hele året fokus på å beholde bemanningen og dette ble gjort gjennom gode arbeidsvilkår, teambuilding, fokus på arbeidsmiljø, gode hjelpemiddel i hjemmet og kompetanseheving.
  • Innføring av Helseplattformen
  • Vi har faste møter mellom hverdagsmestringsteamet, velferdsteknologikoordinator, ergoterapeut, demenskoordinator, kreftkoordinator og teamledere
  • Vi har rutiner for debrief annenhver uke
  • Det utføres mye avansert pasientbehandling i hjemmene
  • Vi har lagt til rette for flere hjemmedødsfall
  • Ansatte en fagutviklingssykepleier i 20% stilling
  • Internundervisning som ligger i turnus
  • I løpet av året hadde vi mange flinke elever, lærlinger og sykepleierstudenter innom oss. Flere av disse ble fast ansatt eller tilkallingsvikar
  • Godt samarbeid med brannvesenet som bistår oss ofte ved fall i hjemmet, branntilsyn hos brukere og i andre tilfeller der vi trenger bistand
  • Velferdsteknologi er i fokus og det har blitt utprøvd diverse sensorteknologi

Forbedringer og utfordringer i 2023:

Forbedringer

  • Utarbeidet skriftlig rutine for sykdom hos ansatte for å trygge en raskere tilbakevending etter sykdom og kanskje forhindre unødig fravær. Dette ble gjort i samarbeid med Molde sykehus
  • Brukere blir oppfordret til hverdagsmestring
  • Laget bedre struktur på E-læring
  • Systematisk ernæringskartlegging er noe en fortsatt kan forbedre seg på og vil også være fokus i 2024
  • Teams blir mye brukt til å dele dokument, møter og informasjon, men ansatte må fortsatt bli flinkere til å bruke programmet
  • Compilo: alle har fått opplæring i avvikshåndtering. Er i gang med å få lagt inn flere rutiner og prosedyrer

Utfordringer

  • Ikke alle ansatte har fått gjennomført Pro ACT kurs grunnet mangel på instruktør
  • Vi er ikke kompensert for økte utgifter til vesentlige lønnstillegg (tillegg for ubekvem arbeidstid) som kom fra det sentrale tariffoppgjøret

Måloppnåelse

  • Rett kompetanse blir brukt på rett plass
  • Ansatte jobber ut ifra vedtak og gir faglig forsvarlige tjenester i hjemmet
  • God fagkompetanse som viser seg ved at det utføres mye avansert pasientbehandling i hjemmet
  • Ernæringskartleggingen har økt, men ikke så mye som vi ønsket
  • Økt antall elektroniske medisindispensere ute blant brukerne. Flere ansatte er tryggere i håndteringen av dispenseren
  • Antall multidosebrukere har økt
  • Deltar på interkommunale samarbeid både i ROR og Orkide for å få bedre kunnskap og erfaring når det gjelder velferdsteknologi

Oppfølging av kommuneplanen:

Tiltak Styringsindikator Status

Øke systematisk ernæringskartlegging.

100 %

30%

Gjennomført Pro ACT kurs for ansatte.

20

Kartlegge oppgavefordeling blant de ansatte for å kunne benytte tilgjengelige ressurser på best mulig måte.

Dette gjøres daglig

Frigjøre tid for hjemmetjenesten.

Oppfordre fastlegene til å velge multidose for de pasientene som kan ha det, slik at bruk av multidose øker.

Øke andelen digitale tilsyn

Innarbeide rutiner for å trygge ansatte og brukere

Multidose: 2-ukers: 140, 4-ukers: 50


Digitale tilsyn: 2; økning på én siste år.

Rutiner er innarbeidet.

Sette de innbyggerne som har forutsetninger for det i stand til å mestre hverdagen i større grad.

Øke andelen digitale medisindispensere.

27

Det har vært en stor økning siden forrige år.

Øke kompetanse på teknologiske løsninger.

Delta på interkommunale samarbeid for å få mer kunnskap og erfaring om teknologiske løsninger (GPS, fallalarm mv.).

Har regelmessige møter med kommunene i Romsdal og på Nordmøre om dette temaet.

Institusjoner og omsorgssenter

Rammeområdet består av:

  • Lundhaugen omsorgssenter (økt fra 20 til 24 boenheter)
  • Auretunet omsorgssenter (11 boenheter)
  • Bøtunet omsorgssenter (16 boenheter, men kun 14 i bruk i 2023)
  • Eide sykehjem (29 boenheter)
  • Fræna sjukeheim og omsorgssenter (41 boenheter)
  • Kjøkkentjenesten lokalisert på tre steder (på Eide sykehjem, Lundhaugen omsorgssenter og i leide lokaler i Elnesvågen)
  • Eide aktivitetssenter (for hjemmeboende personer med demens)
  • Solstua aktivitetssenter (for hjemmeboende eldre)

Ansatte består av sykepleiere, vernepleiere, helsefagarbeidere, aktivitør, renholder og assistenter.

Leverte tjenester i 2023:

  • Institusjonsopphold (langtids-, korttids- og rehabiliteringsopphold)
  • Opphold i omsorgssenter
  • Matproduksjon til institusjoner, omsorgssenter og hjemmeboende
  • Aktivitetstilbud hjemmeboende

Viktige hendelser i 2023:

  • Det ble gjennomført "Matgledeseminar" på Eide sykehjem for kjøkkentjenesten og ansatte på sykehjemmet
  • Flere antall personer med demens har krevd ekstra ressurser også i form av forsterka enheter. Noe som også er en følge av samhandlingsreformen og kortere liggetid i spesialisthelsetjenesten
  • Terskelen for å få plass i institusjon/omsorgssenter er høyere
  • Samhandlingsreformen har medført at vi utfører mer avansert pasientbehandling i kommunen
  • Velferdsteknologi er tatt mer i bruk
  • Innført helseplattformen
  • Oppstart ombygging til forsterket demensavdeling i underetasje på Furutoppen
  • Oppstart ombygging til flere plasser på Fræna sjukeheim
  • Arbeidstilsynet gjennomførte tilsyn på Eide sykehjem, ingen brudd på regelverket ble avdekket

Forbedringer og utfordringer i 2023:

Forbedringer

  • Det er et økt fokus på aktivitet i omsorgssenter og institusjoner. Det kom gjennom et læringsnettverk som rammeområdet deltok i. Fellesaktiviteter gjennomføres flere ganger ukentlig på samtlige enheter
  • Fortsette med å dele på kompetansen og samarbeide på tvers

Utfordringer

  • Utfordringer er et økende antall personer med demens med behov for tjenester. Samtidig opplever kommunen at samarbeid med spesialisthelsetjenesten samsvarer lite med tilgjengelige ressurser/muligheter kommunen har.
  • Økt antall ressurskrevende pasienter med demens ved flere enheter har krevd ekstra ressurser også i form av forsterka enheter. Flere pasienter med behov for 1-1-kontakt
  • Mange plasser på rehabiliteringsavdelingen blir brukt til personer som har vedtak om langtidsplass eller heldøgns omsorg, noe som medfører at vi ikke har kapasitet til å innvilge rehabiliteringsopphold
  • Det er kortere liggetid i spesialisthelsetjenesten, og derav mer kompleks pasientbehandling i kommunen
  • Ressurskrevende pasienter gjør det også vanskelig å tilrettelegge for individuelle aktiviteter
  • Rekruttering av kvalifisert personale har vært og vil bli en stor utfordring fremover
  • Innføring av helseplattformen var svært krevende
  • Høyt sykefravær ved alle enheter har ført til høyt merforbruk (forskyving av vakter, overtid mv.)
  • Vi er ikke kompensert for økte utgifter til vesentlige lønnstillegg (tillegg for ubekvem arbeidstid) som kom fra det sentrale tariffoppgjøret
  • Bestemmelsen om betalte pauser til alle ansatte har medført ressursbruk
  • Rekruttering av kvalifisert personale er og vil bli en stor utfordring fremover
  • Flere antall personer med demens vil kreve ekstra ressurser, både i forhold til økt kompetanse, demensavdelinger og forsterka enheter
  • Rett kompetanse, på rett plass, jamfør helse- og velferdsplan og kompetanseplanen for helse og velferd


Måloppnåelse

  • Alle enheter har nå nytt pasientvarslingsanlegg
  • Det er fortsatt høyt sykefravær
  • Den gjennomsnittlige stillingsstørrelse for helsefagarbeiderne er redusert fra 65% til 63,3%
  • Ernæringskartlegging har økt fra 46% til 64% i 2023
  • Alle enheter har fått skjermer for informasjon fra kjøkken, men programvaren er ikke tilgjengelig

Oppfølging av kommuneplanen:

Tiltak Styringsindikator Status

Alle brukere med vedtak om heldøgns omsorgstjenester får vurdert ernæringsstatus.

Registrere i IPLOS, målet er 100 %

64 %

Øke gjennomsnittlig stillingsstørrelse for helsefagarbeidere

Måle stillingsstørrelse, mål er 80 %

63,5 %

Installere og ta i bruk oppdaterte pasientvarslingssystem ved våre institusjoner og omsorgssenter

Oversikt over institusjon og omsorgssenter, målet er 5

Alle institusjoner og omsorgssentre har oppdaterte pasientvarslingssystem.

Øke antall aktiviteter pr bruker pr uke.

Tavlemåling, målet er tre per uke

Ikke satt i system alle steder.

Bo og habilitering

Rammeområdet bestod i 2023 av 5 enheter:

  • Eidem og Knausvegen
  • Haukås og Aktivitetshuset
  • Holalia, Hestehovvegen 14 og Setbakken
  • Hestehovvegen 38 og Dalelia
  • Mikalmarka

Alle leiligheter i bo og habilitering var utleid pr. 31.12.2023.

Leverte tjenester i 2023:

  • Tjenester etter vedtak fra forvaltningskontoret; helsetjenester, praktisk bistand og/eller opplæring til personer med nedsatt funksjonsevne, utviklingshemming og psykiske lidelser
  • Dagaktivitetstilbud til personer med nedsatt funksjonsevne (Aktivitetshuset)

Viktige hendelser i 2023:

  • Vi har arbeidet med å kalibrere enhetene, slik at tjenesteleveransen skal bli mest mulig lik
  • Vi har arbeidet med oppfølging av vedtak i budsjett og økonomiplan 2022-2025, hvor måltallet for innsparing i 2023 var 2,5 millioner kroner. Kom ikke i mål med planlagt nedtrekk på 1,5 millioner grunnet utfordrende prosess. Avdelingene det gjelder er fra 01.01.2024 organisert under annen enhet, og det planlagte nedtrekket blir realisert fra 04.03.2024.
  • Andre tiltak som ble utført i 2023 var omorganisering i rammeområdet:
    • Felles enhetsleder for Knausvegen og Eidem
    • Aktivitetshuset ble lagt under Haukås
    • Barnebolig ble overført fra Familiens Hus til Mikalmarka
    • I løpet av året fikk bo og habilitering to nye tjenestemottakere som fikk vedtak med flere timer i uken enn vi hadde økonomiske rammer til, noe som medfører merforbruk
    • Opplæring og innføring av helseplattformen

Forbedringer og utfordringer i 2023:

Forbedringer

  • Sammenslåing av enheter
  • Helseplattformen ble tatt i bruk

Utfordringer

  • Vedtak i kommunestyret på at rammeområdet bo- og habilitering skal redusere budsjettet med 2,5 millioner kroner per år fra og med 2023, dette er en vanskelig øvelse i og med at vi ikke bare kan redusere enkeltvedtak til brukerne
  • Rekrutteringsutfordringer
  • Vi må fortsatt søke om dispensasjoner i forhold til utdanningskrav etter kapittel 9 i Helse- og omsorgstjenesteloven, men antall søknader er redusert
  • For få samlokaliserte boliger for brukergruppen
  • Vikarutfordringer noe som resulterer i økt bruk av overtid
  • Kommunikasjon i prosessene fra vedtak blir fattet til oppstart i bolig. Dette medfører at enheten ikke er forberedt med tilstrekkelig bemanning og kompetanse til å yte tjeneste etter vedtak.
  • Brukere med omfattende behov samtidig med stort press på å redusere driften i rammeområdet
  • Sikre gode overganger i tjenestetilbudet fra barn til voksenliv
  • Samarbeid med Forvaltningskontoret (uteblitte samarbeidsmøter)
  • Helseplattformen har også skapt utfordringer
  • Vi er ikke kompensert for økte utgifter til vesentlige lønnstillegg (tillegg for ubekvem arbeidstid) som kom fra det sentrale tariffoppgjøret

Måloppnåelse

  • Det økonomiske resultatet for rammeområdet var på 104 %, som er et merforbruk på 4 351 000 kr
  • Høyt sykefravær i enkelte enheter

Oppfølging av kommuneplanen:

Tiltak Styringsindikator Status

Øke kvaliteten på tjenesten som utføres.

Ansette personer med riktig kompetanse/omplassere ansatte for å redusere av antall dispensasjonssøknader tvang og makt.

Redusere antall ubesatte stillinger

VI har redusert antall dispensasjonssøknader.


Antall ubesatte stillinger er redusert.

Øke kompetansen blant ansatte på flere områder

Etablere felles fagnettverk for rammeområdet:

- Tvang og makt

- ASK

- Velferdsteknologi

- Hverdagsmestring

Ikke utført

Økt fokus på ernæring

Hver enhet har en representant i ernæringsnettverket

Utført, men deltakelsen er varierende.

Arrangere felles fagdager for hele rammeområdet to ganger per år med 50 deltagere.

Ikke utført. Helseplattformen tok det meste av tiden i 2023.

NAV

NAVs samfunnsoppdrag er å bidra til sosial og økonomisk trygghet, og fremme overgang til arbeid og aktivitet. Målet er å skape et inkluderende samfunn, et inkluderende arbeidsliv og et velfungerende arbeidsmarked.

NAV er en viktig del av sikkerhetsnettet i velferdsstaten. Vi skal bidra til at flere kommer i arbeid og færre går på stønad, og samtidig sørge for at de som trenger det, er sikret inntekt og økonomisk trygghet gjennom rett pengestøtte til rett tid.

Leverte tjenester i 2023:

  • Prosjekt «tidlig intervensjon» (starte oppfølgingen fra NAV når sykefraværet når uke 5)
  • Økt bemanning på markedsarbeid, og et tett samarbeid med arbeidsgivere for å sørge for god inkludering av utsatte grupper i arbeidsmarkedet
  • Tilskudd «Familieveiler»
  • Samarbeid med Statsforvalteren for å heve kvaliteten på vedtak

Viktige hendelser i 2023:

  • Ny virksomhetsstrategi for NAV ble lansert høsten 2022, men arbeid har fortsatt ute i enheten i 2023
  • NAVs strategi tar utgangspunkt i vårt samfunnsoppdrag, og hvordan vi skal jobbe for løse dette i årene som kommer
  • Vi har tre hovedambisjoner frem mot 2030:
    • Vi mobiliserer arbeidskraft i et arbeidsliv i omstilling
    • Alle får pengene de har krav på – enkelt og forutsigbart
    • Sammen finner vi løsninger med dem som trenger det mest

Forbedringer og utfordringer i 2023:

  • Tett samarbeid med ansatte og bedriftshelsetjeneste for å få ned sykefraværet i enheten, samtidig som kontoret har deltatt i sykefraværsprosjektet “tidlig intervensjon” for å sikre tidlig oppfølging av innbyggerne i sykeforløpet.
  • Øke bemanning for å kunne ivareta de Ukrainske flyktningene som kommer til kommunen som har behov for oppfølging fra NAV-kontoret
  • Samarbeid med andre enheter internt og eksternt for å legge til rette for et godt samarbeid med arbeidsgivere i regionen