Noter
Kommentarer til regnskapet 2022
Generelle kommentarer
Hustadvika kommunes regnskap synliggjør alle aktiviteter i kommunal regi samtidig som de beskriver omfanget av tjenesteproduksjonen. I Hustadvika kommune er det ingen kommunale foretak.
Kommunen eier 100 % av tre aksjeselskap. Det er Eiendomsselskapet Norlund AS, Torvvegen 28 AS og Aspekt Hustadvika AS.
Kommunen er i tillegg deltaker i flere interkommunale samarbeid og interkommunale selskap (IKS).
Regnskapsprinsipper og vurderingsregler
Kommuneregnskapet er finansielt orientert, og skal vise all tilgang på og bruk av midler i året. Inntekter og utgifter skal tidsmessig plasseres i det året som følger av anordningsprinsippet. Anordningsprinsippet betyr at alle kjente utgifter og inntekter i løpet av året som vedrører kommunens virksomhet skal komme frem av drifts- eller investeringsregnskapet i året enten de er betalt eller ikke.
Regnskapet er avlagt i henhold til god kommunal regnskapsskikk, herunder kommunale regnskapsstandarder (KRS) utgitt av Foreningen for god kommunal regnskapsskikk (GKRS).
Kommentarer til regnskapet
2022 er Hustadvika kommunes tredje driftsår. Kommunen oppnådde et netto driftsresultat på 36,0 (55,4) mill. kroner i 2022. Dette er mindre enn i 2021, men likevel et meget godt resultat. I prosent utgjør dette 2,64 % som er nesten 1 % over kommunestyrets mål for 2022. Nærmere om årsaken til resultatet er kommentert nedenfor.
Kommunedirektøren mener at regnskapsåret 2022, slik som i 2020 og 2021, er betydelig påvirket av pandemien og store endringer i ytre forhold. Det er derfor vanskelig å bruke dette året som en god indikator på situasjonen i kommunen, det gjelder både tjenesteleveransen og økonomien. Kommunen vil dra med seg merforbruket på rammeområdene videre inn i 2023, mens de store merinntektene på skatt og Covid 19 ikke kan forventes å bli videreført. Dette er i stor grad tatt hensyn til i kommunestyrets vedtatte budsjett for 2023.
Skatte- og rammetilskudd inntektene har vært betydelig bedre enn forutsatt. Disse var i det foreslåtte statsbudsjettet satt til 859 mill. kroner. Dette stemmer overens med Hustadvika budsjett. Det har vært endringer i løpet av året både på statens anslag og kommunens budsjett. Ved budsjettrevidering 2. tertial lå kommunens forventede inntekter på 880 mill. kroner. Dette var 1,5 mill. høyere enn siste anslag fra KS (juni). Regnskapet for 2022 viser en inntekt på 925. mill. kroner på skatt og ramme. Dette er 64,8 mill. mer enn det som var i vedtatt statsbudsjett.
Netto driftsresultat
Netto driftsresultatet i 2022 endte med et positivt resultat på 35,9 (55,4) mill. kroner. Det er 38,9 mill. kroner bedre enn budsjett.
Rammetilskuddet
Det ble gjort betydelige endringer i rammetilskuddet gjennom året. Det kom ekstra midler fra staten i forbindelse med pandemien og det meste av dette kom gjennom rammetilskuddet fra staten. Det er samlet mottatt 19,4 (21,8) mill. kroner i ekstra tilskudd. 5 millioner kroner ble fordelt ut på rammeområdene i 2022 i sak om revidert budsjett I.
Regnskapet viser en merinntekt på 19,6 mill. kroner i forhold til budsjett. Dette skyldes Covid midler og mer skatteutjevning enn forventet kom i desember.
Skatteinntektene
Skatteinntektene har en merinntekt på 18,4 mill. kroner. Skatteinngangen siste del av året ble betydelig bedre enn budsjettert.
Eiendomsskatt
Eiendomsskatt har en merinntekt på 213 tusen kroner.
Øremerkede statstilskudd
På posten øremerkede statstilskudd har kommunen i 2021 inntektsført 53 mill. kroner. Dette gir en mindreinntekt på 200 tusen kroner i forhold til budsjett. Det var en mindreinntekt på refusjon på ressurskrevende brukere på 3,8 mill. kroner. Det var en merinntekt på midler fra Havbruksfondet på 3,6 mill. kroner.
Pensjonsutgifter
Pensjon ga kommunen 5,5 mill. kroner i mindreutgift i forhold til budsjett. Kommunen selv gjør anslag på disse utgiftene i budsjettet og endelige oppgaver fra KLP og SPK er tilgjengelige først tidlig inn i det nye året. Avviket er stort og skyldes endringer i innretningen av pensjonskassen.
Finansinntekter og finansutgifter
Avdrag er omtrent akkurat på budsjett mens renteutgiftene viser en mindreutgift på 1,8 mill. kroner. Dette skyldes at alle rentehevingene som ble vedtatt i 2022 i fikk full virkning før i 2023. Hustadvika kommune har også ganske stor andel av sine lån bundet i faste renteavtaler. At det ble brukt mindre penger enn budsjettert på investeringer i 2021 bidrar også inn, siden det blir mindre låneopptak grunnet mye ubrukte lånemidler.
Hustadvika kommune har 105,5 mill. kroner til forvaltning hos Pareto Asset Management og Odin Forvaltning per 31.12.2022. I 2022 viser posten 3,1 mill. kroner i negativ avkastning. Det opprinnelige budsjettet for 2022 var på 4,5 mill. kroner. Dette ble revidert til kr. 0,- i løpet av 2022. Merutgift i forhold til budsjett utgjør altså 3,1 mill. kroner.
Rammeområdene
Rammeområdene viser samlet et merforbruk på 8,2 (23,1) mill. kroner for 2022. Forklaring av avvik går frem av avviksforklaringene på de enkelte rammeområdene. Per 30.04.2022 viste rammeområdene et forventet merforbruk (prognose) på 51 mill. kroner. Rammeområdene ble tilført 41,9 mill. kroner i sak om revidert budsjett I våren 2022. Per 31.08. rapporterte rammeområdene en prognose på 28,2 mill. kroner i merutgift. Per 31.12. viser rapporten en forbedring på 20 mill. kroner. De siste månedene har situasjonen endret seg betydelig bl.a. som følge av tilskudd fra Integreringsdirektoratet og betydelig reduserte utgifter på oppvekst felles. Fellesutgifter pensjon har også fått en betydelig merinntekt. Nå i årsavslutningen er det endelige resultatet som vist under på 8,2 mill. kroner. Hvis vi korrigerer for pensjon som ikke var kjent per 31.08. og det samme for rammeområdet Helse og velferd felles (integreringsenheten), blir avviket redusert til 2 mill. kroner i forhold til rapportering per 31.08. Selv om det er store avvik mellom rammeområdene viser dette at samlet var rapporteringen rimelig god. Tabellen under viser endelig avvik mellom regnskap og budsjett for rammeområdene i 2022. Kommunedirektøren har gitt kommentarer til det enkelte rammeområde senere i rapporten. Sum utgift på rammeområdene 954,1 (915,6) mill. kroner i 2022.
Disposisjonsfondet
Regnskapet i Hustadvika kommune kommer ut i balanse i 2022 etter at det er overført 33,1 mill. kroner til disposisjonsfondet. I fjor satt kommunen av 61,4 mill. kroner til disposisjonsfondet. I år overføres 33,1 mill. kroner mer enn budsjettert.
Disposisjonsfondet utgjør nå per 31.12.2022 133,5 (100,4) mill. kroner. Det utgjør 9,8 prosent av driftsinntektene. Kommunestyrets målsetting på dette området er på 5% (om lag 68 mill. kroner).
Målsettinger
Kommunestyret har satt opp tre målsettinger for økonomien i Hustadvika kommune. Nedenfor følger kommentarer på disse tre punktene og resultatet per 31.12.2022.
Netto driftsresultat på 1,75 % av driftsinntektene:
Netto driftsresultat ble positivt med 36 mill. kroner. Det er 39 mill. kroner bedre enn budsjettert og utgjør 2,6 % av driftsinntektene. Kommunestyrets målsetting er et netto driftsresultat på 1,75 % som utgjør 24 mill. kroner.
Disposisjonsfond tilsvarende 5 % av brutto driftsinntekter:
Disposisjonsfondet utgjør per 31.12.2022 133,5 mill. Kroner. Dette utgjør 9,8 % av brutto driftsinntekter.
Gjeldsgrad på 100 %:
Målsettingen er en gjeldsgrad på maksimum 100 % av samlet gjeld korrigert for gjeld på selvkostområdene. I 2022 utgjør gjeldsgraden om lag 89 prosent av sum driftsinntekter. I gjeldende økonomiplan vil gjeldsgraden være på 114 % i 2026. Det er usikkert om når målet kan nås.
Likestilling og mangfold
Hustadvika kommune jobber for at alle personer som er eller blir tilsatt i kommunen skal ha like arbeidsvilkår og ikke forskjellsbehandles på bakgrunn av verken funksjonsevne, kjønn, religion, legning eller etnisk tilhørighet.
Av de totalt 1 238 ansatte i 2022 var 1037 (83,9%) kvinner og 199 (16,1%) menn. Gjennomsnittlig stillingsstørrelse er 81,0% for kvinner og 73,4% for menn. Gjennomsnittlig stillingsstørrelse for kvinner har gått opp fra 79,6% i 2021.
Når det gjelder alders- og kjønnsfordelingen er snittalderen på kvinner 44,2 år mens for menn er snittalderen 44,5. Gjennomsnittlig alder har øket litt fra i fjor.
Vi ønsker å legge til rette for hele stillinger så langt dette lar seg gjøre. Arbeidet med heltidskultur er et viktig prosjekt som vi jobber aktivt med å få gjennomført først og fremst innen pleie og omsorgssektoren. Se ellers eget avsnitt om heltidskultur.
Det er pr. i dag ingen konkrete prosjekter i kommunen med formål om å få mer likevekt av menn og kvinner, rekruttering av personer med funksjonsnedsettelser eller å rekruttere personer med annen etnisk bakgrunn. I kommunes tilsettingsreglementet ligger det imidlertid føringer om at vi ved utlysning av stillinger først skal vurdere om det er ansatte som av helsemessige årsaker har behov for omplassering/midlertidig tilsetting. Det skal også vurderes om deltidsansatte kan ha fortrinnsrett til stillingen. Når det gjelder selve annonseringen skal det også gå fram i måten vi annonserer på at vi oppfordrer alle kvalifiserte personer til å søke jobb hos oss uavhengig av kjønn, alder, funksjonshemming og etnisk eller nasjonal bakgrunn. Vi kan bli flinkere til å markedsføre stillinger der disse er spesielt egnet for personer med ulike funksjonshemminger eller med en annen etnisk bakgrunn.
Kommunen har utarbeidet retningslinjer både ift. konflikthåndtering, varsling, og for å motvirke seksuell trakassering. Også avvikshåndteringssystemet i kvalitetssystemet Compilo vil kunne være med å avdekke brudd på likestilling- eller diskrimineringsloven. I tillegg blir den vedtatte livsfasepolitikken brukt aktivt for å tilrettelegge for de ansatte i de ulike livssituasjonene. Dette har vi flere konkrete eksempler på både ift. ønsker omplassering til annen stilling og i forbindelse med sykefraværsoppfølging.
Etikk
Kommunens etiske retningslinjer gjelder for både ansatte og folkevalgte. De etiske retningslinjene skal medvirke til at alle kan utføre vervene og arbeidsoppgavene sine på en etisk forsvarlig og god måte. Etikk er en systematisk vurdering på hva som er rett og galt.
De etiske retningslinjer er tett knyttet opp mot kommunens grunnverdier IDAR som er nedfelt i kommunes arbeidsgiverpolitikk. IDAR står for:
IMØTEKOMMENDE
DYKTIG
ANSVARLIG
RESPEKT
De etiske retningslinjene blir sendt ut til alle nytilsatte og disse må signeres med bekreftelse på at den ansatte har forstått og godkjent retningslinjene.
De etiske retningslinjene har også vært tema i grunnopplæring i arbeidsmiljø som har vært gjennomført for verneombud og tillitsvalgte (40 timers HMS-kurs) og ledere (15-timers HMS-kurs).
Lederne skal gjennomgå de etiske retningslinjene med sine ansatte minst en gang pr. år. Ordfører skal minst to ganger i valgperioden gjennomgå og drøfte retningslinjene. Det ble ikke gjennomført opplæring i de etiske retningslinjene for lederne i 2022. Dette var sist gjort i 2021 og må prioriteres i 2023.
Livsfasepolitikk
Livsfasepolitikken vår skal avspeile likeverdighet for ansatte i alle aldersgrupper, og organisasjonen skal være preget av mangfold. Målet er at medarbeiderne skal oppleve arbeidsglede og engasjement og at den kompetansen de har blir brukt på best mulig måte.
Det er også et mål at livsfasepolitikken skal bidra til utvikling av helsefremmende arbeidsplasser og forebygge at arbeidstakere blir sykemeldt og faller ut av arbeidslivet.
Det siste året har vi hatt flere saker der ansatte har fått nytt arbeidssted eller endret arbeidssituasjon. I disse sakene har livsfasepolitikken blitt aktivt brukt. Dette har vært til fordel både for arbeidstaker og for arbeidsgiver.
Livsfasepolitikken til Hustadvika kommune er nærmere beskrevet i eget kapittel i personalhåndboka.
Heltidskultur
Gjennomsnittlig stillingsstørrelse i kommunen lå ved utgangen av 2021 på 78,9%. For kvinner var gjennomsnittlig stillingsstørrelse 79,3% og for menn 74,4%. Trenden viser at gjennomsnittlig stillingsstørrelse har gått litt ned fra 2020.
Fræna kommune etablerte i 2018 en arbeidsgruppe som skulle bidra til å øke andelen heltidsansatte. Dette arbeidet er videreført i Hustadvika kommune og vi er deltakere i et prosjekt som gjelder etablering av heltidskultur. KS konsulent bistår med sin erfaring og kompetanse. Satsingen er forankret hos både kommunedirektør, ordfører og hovedtillitsvalgte. Heltidskultur er en av flere strategier for å nå hovedmålet om å være en fremtidsrettet og fleksibel organisasjon.
Det var våren 2020 planlagt en heltidskulturkonferanse sammen med Molde kommune og KS, men denne ble avlyst på grunn av Covid-19. Samlingen ble gjennomført 15.09.21 på Scandic Seilet som et startskudd på heltidskulturprosjektet. Arbeidsgruppen har særlig søkelys på pleie- og omsorgstjenesten hvor andelen deltidsansatte er størst. Arbeidsgruppen har definert hva kommunen mener med heltidskultur og satt opp hovedmål og delmål for arbeidet med heltidskultur.
Vesentlige transaksjoner i regnskapet - 2022
Note 1 - Arbeidskapitalen...
Endring balansen
Balanseregnskapet : | 31.12. | 01.01. | Endring |
2.1 Omløpsmidler | 542 213 | 508 108 | |
2.3 Kortsiktig gjeld | 173 341 | 159 083 | |
Arbeidskapital | 368 872 | 349 025 | 19 847 |
Drifts- og investeringsregnskapet : | Beløp | ||
Driftsregnskapet | |||
Sum driftsutgifter | 1 244 579 | ||
Sum driftsinntekter | -1 361 459 | ||
Netto finansutgifter | 80 908 | ||
Netto driftsresultat | 35 972 | ||
Investeringsregnskapet | |||
Sum investeringsutgifter | 219 674 | ||
Sum investeringsinntekter | -216 968 | ||
Netto utgifter videreutlån | 1 807 | ||
Netto utgifter i investeringsregnskapet | 4 513 | ||
Netto tilgang/bruk i drifts- og investeringsregnskapet | 31 459 | ||
Endring ubrukte lånemidler (økning +/reduksjon-) | -11 612 | ||
Endring i regnskapsprinsipp ført direkte mot egenkapital | 0 | ||
Endring arbeidskapital i drifts- og investeringsregnskapet | 19 847 | ||
Differanse | 0 |
Note 2 - Kapitalkonto
Saldo 01.01. | 540 179 |
Økning av kapitalkonto (kreditposteringer) | |
Aktivering av fast eiendom og anlegg | 203 877 |
Reversert nedskrivning av fast eiendom og anlegg | 0 |
Aktivering av utstyr, maskiner og transportmidler | 11 877 |
Kjøp av aksjer og andeler | 2 707 |
Reversert nedskrivning av aksjer og andeler | 0 |
Utlån | 20 711 |
Aktivert egenkapitalinnskudd pensjonskasse | |
Avdrag på eksterne lån | 58 578 |
Økning pensjonsmidler | 0 |
Endring skyldig arbeidsgiveravg. Pensjonsforpliktelser | |
Reduksjon av kapitalkonto (debetposteringer) | |
Avgang fast eiendom og anlegg | 5 597 |
Av- og nedskriving av fast eiendom og anlegg | 98 500 |
Avgang utstyr, maskiner og transportmidler | 0 |
Av- og nedskrivning av utstyr, maskiner og transportmidler | 13 255 |
Avgang aksjer og andeler | 18 |
Nedskrivning av aksjer og andeler | 117 |
Avdrag på utlån | 47 |
Avskrivning utlån | 9 |
Reduksjon egenkapitalinnskudd pensjonskasse | 0 |
Bruk av midler fra eksterne lån | 198 697 |
Reduksjon pensjonsmidler | |
Økning pensjonsforpliktelser | 4 761 |
Endring skyldig arbeidsgiveravg. Pensjonsforpliktelser | 1 499 |
Mottatte avdrag etableringslån | 3 817 |
Tapsføring eksterne lån | 2 |
Urealisert kurstap utenlandslån | |
Saldo 31.12. | 511 610 |
Note 3 - Endring regnskapsprinsipp
Kommunen har ikke gjort noen endringer i regnskapsprinsipp i 2022.
Note 4 - Anleggsmidler
IT-utstyr, kontor-maskiner | Anleggs-maskiner mv. | Brannbiler, tekniske anlegg | Boliger, skoler, veier | Adm.bygg, sykehjem mv. | Tomte-områder | SUM | |
Bokført verdi pr 1.1.2022 | 19 030 | 35 580 | 109 526 | 1 152 744 | 247 373 | 139 108 | 1 703 361 |
Årets tilgang | 2 866 | 8 777 | 11 568 | 156 699 | 10 684 | 25 161 | 215 755 |
Årets avgang | -5 163 | -434 | -5 597 | ||||
Årets avskrivninger | -6 251 | -6 238 | -7 207 | -35 818 | -7 372 | -62 886 | |
Årets nedskrivninger | -48 868 | -48 868 | |||||
Reverseringer av nedskrivninger | 0 | ||||||
Bokført verdi pr. 31.12.2022 | 15 645 | 38 119 | 113 887 | 1 268 462 | 250 685 | 114 967 | 1 801 765 |
Tap ved salg av anleggsmidler | 0 | 0 | 0 | 1 939 | 0 | 0 | 1 939 |
Gevinst ved salg av anleggsmidler | 0 | 0 | 0 | 578 | 0 | 0 | 578 |
Utnyttbar levetid, inntil | 5 år | 10 år | 20 år | 40 år | 50 år | Ingen avskriving | |
Avskrivningsplan | Lineær | Lineær | Lineær | Lineær | Lineær |
Tomtefelt er ikke anskaffelseskost men inngående balanse 2022.
Fra bevilgningsoversikt investering | 216 967 |
Tilgang (aktivert i anleggsmodul) | 215 755 |
Ikke aktivert | 1 213 |
Sum | 216 967 |
Note 5 - Aksjer og andeler
Selskapets navn | Org.nr. | Balanse-konto | Antall | Eierandel | Eventuell markeds-verdi | Bokført pr. 31.12.2021 | Bokført pr. 31.12.2022 |
KLP - Egenkapitalinnskot * | 938708606 | 221550001 | 36 624 362 | 39 136 076 | |||
Eigedomsselskapet Norlund AS | 930925357 | 221152001 | 300 | 100,0 % | 32 769 263 | 11 207 588 | 11 207 588 |
Aspekt Hustadvika AS | 968185950 | 221152002 | 275 | 100,0 % | 1 170 000 | 1 170 000 | |
Eide Vassverk SA | 970062777 | 221210007 | 73 | 6,0 % | 453 000 | 453 000 | |
Molde Lufthavnutvikling AS | 985615462 | 221152005 | 60 | 3,2 % | 340 866 | 358 041 | 340 866 |
Gass Ror IKS | 989633902 | 221650000 | 400 000 | 11,1 % | 200 000 | 200 000 | |
Møre og Romsdal Revisjon SA | 923746552 | 221210002 | 6,9 % | 180 000 | 180 000 | ||
Gassvegen AS | 912254941 | 221152012 | 300 | 31,2 % | 80 577 | 80 577 | 0 |
Bølgen Invest AS | 986606890 | 221210008 | 1 000 | 0,1 % | 64 274 | 100 000 | 64 274 |
Protomore kunnskapspark AS | 981036093 | 221120000 | 100 | 0,7 % | 113 233 | 77 610 | 77 610 |
Astero AS | 919635657 | 221152007 | 137 | 5,7 % | 1 694 141 | 53 500 | 53 500 |
Visit Nordmøre og Romsdal AS | 986702628 | 221210001 | 35 498 | 3,8 % | 44 100 | 44 100 | |
Samspleis AS | 887493952 | 221210006 | 3 | 0,9 % | 30 000 | 30 000 | |
Langfjordforbindelsen AS | 886281692 | 221210004 | 11 | 2,3 % | 16 386 | 17 144 | 16 386 |
Kristiansund og Nordmøre Næringsforum AS | 931564374 | 221210005 | 425 | 0,3 % | 13 829 | 12 104 | 12 104 |
Nordmøre Fiskebåt AS | 994298364 | 221210000 | 100 | 1,1 % | 10 000 | 10 000 | |
Muritunet AS | 961721652 | 221152010 | 80 | 3,4 % | 8 000 | 8 000 | |
Møreaksen AS | 942390742 | 221152013 | 170 | 0,2 % | 596 | 1 580 | 596 |
Skaret Skisenter SA | 982796954 | 221210003 | 8 000 | 8 000 | |||
Biblioteksentralen SA | 910568183 | 221152009 | 2 100 | 2 100 | |||
Helseinnovasjonssenteret AS | 923766553 | 221152014 | 5 | 5,6 % | 50 000 | 50 000 | |
Helseplattformen AS | 922307814 | 221152015 | 75 | 0,8 % | - | 75 075 | |
Torvvegen 28 AS | 930654418 | 221152016 | 30 | 100,0 % | 30 000 | ||
Nordmøremusea AS | 930544582 | 221152017 | 90 | 7,0 % | - | 90 000 | |
EBRL - hus 5 vest, 1. etg. | 221830001 | 32 400 | 32 400 | ||||
EBRL - hus 6 øst. 1. etg. | 221830002 | 32 300 | 32 300 | ||||
EBRL - hus 6 vest, 1. etg. | 221830003 | 32 300 | 32 300 | ||||
EBRL - hus 6 vest. sokkel | 221830005 | 22 514 | 22 514 | ||||
EBRL - hus 5 vest, sokkel | 221830000 | 22 294 | 22 294 | ||||
EBRL - hus 6 øst. sokkel | 221830004 | 20 300 | 20 300 | ||||
Sum aksjer/andeler | 50 849 814 | 53 421 383 |
Andre eierandeler
Hustadvika kommune har også eierandeler i følgende selskap: | Andel |
Møre og Romsdal Havn IKS | 18 % |
Krisesenteret for Molde & Omegn IKS | 18,3 % |
Romsdalshavøya Interkomm,Renovasjon.selskap (RIR) | 22,5 % |
Note 6 - Utlån
Utlånt til | Utestående 31.12. | Utestående 01.01. | Tap på hovedstol | Tap påløpte renter mv. | Samlet tap |
Utlån finansiert med innlån: | |||||
Boligsosiale formål (startlån) | 73 583 349 | 56 879 743 | |||
Tapsdeling Husbanklån | |||||
Sum lånefinansierte utlån | 73 583 349 | 56 879 743 | 0 | 0 | |
Utlån finansiert med egne midler: | |||||
Nav har hatt en gjennomgang av utestående lån i 2022. Av 23 lån ble 2 lån med en samlet saldo på kr. 9 300,- avskrevet. Pr. 31.12. står det oppført 23 lån, av disse er 4 nye lån. 2 lån ble nedbetalte i 2022. | 788 464 | 656 051 | 0 | 0 | 0 |
Sum egenfinansierte utlån | 788 464 | 656 051 | 0 | 0 | 0 |
Sum | 74 371 813 | 57 535 794 | 0 |
Note 7 - Finansielle omløpsmidler
Aktivaklasse | Finans-reglement | Balanseført verdi 01.01 | Balanseført verdi 31.12 | Resultatført verdiendring |
Rentepapirer | §2 | 101168 | 102 985 | 1 817 |
Aksjer/aksjefond | §3 | 28 793 | 25 945 | -2 848 |
Sertifikater | §3 | |||
Obligasjoner | §3 | 79 674 | 79 385 | -289 |
Sum | 209 635 | 208 315 | -1 320 |
Pareto
Pareto | 01.01.2022 | Uttak | Innskudd | 31.12.2022 | Endring i 2022 | Avkastning |
Likviditetsfond | 50 620 | 51 480 | 860 | 860 | ||
Aksjer | 15 201 | 15 085 | -116 | -116 | ||
Obligasjoner | 40 860 | 41 395 | 535 | 535 | ||
Sum Pareto | 106 681 | - | - | 107 960 | 419 | 419 |
Odin
Odin | 01.01.2022 | Uttak | Innskudd | 31.12.2022 | Endring i 2022 | Avkastning |
Likviditetsfond | 50 548 | 51 505 | 957 | 957 | ||
Aksjer | 13 592 | 10 860 | -2 732 | -2 732 | ||
Obligasjoner | 38 814 | 37 990 | -824 | -824 | ||
Sum Odin | 102 954 | - | - | 100 355 | -2 599 | -2 599 |
Sum
01.01.2022 | Uttak | Innskudd | 31.12.2022 | Endring i 2022 | Avkastning | |
Likviditetsfond | 101 168 | - | 102 985 | 1 817 | 1 817 | |
Aksjer | 28 793 | - | 25 945 | -2 848 | -2 848 | |
Obligasjoner | 79 674 | - | 79 385 | -289 | -289 | |
Sum | 209 635 | - | - | 208 315 | -1 320 | -1 320 |
Note 8 - Rentesikring
Langsiktig gjeld med fast rente
Lån nr. | Volum (mill.) | Siste forfall | Rente-binding til | Betaler | Finans-reglementet |
Kommunalbanken 2008.0551 | 34,9 | sep.25 | sep.25 | 2,41 % | § 4 |
Kommunalbanken 2022.0061 | 235,3 | mar.23 | mar.23 | 2,85 % | § 5 |
Danske Bank NO0010877202 | 197 | mar.25 | mar.25 | 1,87 % | § 4 |
Sum | 467,2 | 2,40 % |
Rentebytteavtaler
Swap i bank | Volum (mill.) | Løper fra dato | Løper til dato | Betaler | Mottar | Formål med sikringen | Finans-reglementet |
Danske Bank | 60 | sep.16 | sep. 26 | 1,50% | 6M nibor | Kontanstrømsikring | § 4-3 |
DNB 21/31 | 60 | sep.21 | sep. 31 | 0,76% | 6M nibor | Kontanstrømsikring | § 4-3 |
Sparebank 1 SMN | 35 | mar.17 | mar. 27 | 2,02 % | 6M nibor | Kontanstrømsikring | § 4-3 |
Sum | 155 | 1,73 % |
Note 9 - Langsiktig gjeld
Lånesaldo 31.12. 2021
Beløp | Gjennomsnittlig løpetid (år) | Rente 31.12.2021 | |
Lån til egne investeringer | 1 430 237 | 3,70 | 3,27 % |
Lån til andres investeringer | - | ||
Lån til innfrielse av kausjoner | - | ||
Lån til videreutlån | 95 649 | 19,50 | 2,40 % |
Sum bokført langsiktig gjeld | 1 525 886 | 4,78 | 3,23 % |
'Herav finansielle leieavtaler | |||
Lån som forfaller i 2023 | 211 000 | ||
Herav lån som må refinansieres | 211 000 |
Fordeling av langsiktig gjeld etter rentebetingelser
Langsiktig gjeld 31.12.2022 | Rente 31.12.2022 | |
Langsiktig gjeld med fast rente : | 467 251 | 2,40 % |
Langsiktig gjeld med flytende rente : | 1 058 635 | 3,56 % |
Fordeling av langsiktig gjeld etter rentebetingelser inkludert rentebytteavtaler
Fordeling av langsiktig gjeld etter rentebetingelser inkludert rentebytteavtaler | Langsiktig gjeld 31.12.2022 |
Langsiktig gjeld med fast rente | 622 251 |
Langsiktig gjeld med flytende rente | 903 635 |
Note 10 - Avdrag på lån
Avdrag på lån til investering i varige driftsmidler
Kommunen skal betale årlige avdrag som samlet skal være minst lik størrelsen på kommunens avskrivninger i regnskapsåret, justert for forholdet mellom størrelsen på lånegjelden og størrelsen på kommunens eller fylkeskommunens avskrivbare anleggsmidler.
Forholdet mellom betalte avdrag og minimumsavdrag
2022 | 2021 | |
Sum avskrivninger i året | 62 888 | 56 875 |
Sum lånegjeld pr 1.1. | 1 316 108 | 1 201 956 |
Anleggsmidler pr. 1.1 | 1 564 257 | 1 373 381 |
Bergnet minimumsavdrag | 52 912 | 49 776 |
Utgiftsførte avdrag i driftsregnskapet | 52 955 | 53 195 |
Avvik | 43 | 3 419 |
I regnskapet for 2020 var det en feil i beregning av avdrag, som førte til at betalt avdrag ble 3 365 for lite. Dette har vi kompensert med å betale ekstra avdrag i 2021. Samlet utgiftsførte avdrag for 2020 og 2021 er over summen for beregnet minimumsavdrag samme periode.
Avdrag på lån til videre utlån og forskotteringer
Mottatte avdrag på videreutlån og refusjoner av gitte forskotteringer finansiert med lån kan bare finansiere avdrag på lån eller nye utlån, jf KL 14-17, 2. ledd. Dersom slike mottatte avdrag benyttes til å betale avdrag på lån etter KL § 14-15 første og andre ledd og § 14-16, skal dette ikke redusere minimumsavdraget, jf KL § 14-18 tredje ledd.
2022 | 2021 | |
Mottatte avdrag på startlån | 3 817 | 5 377 |
Utgiftsførte avdrag i investeringsregnskapet | 5 624 | 5 234 |
Avsetning til/bruk av avdragsfond | -1 807 | 143 |
Saldo avdragsfond 31.12. | 8 624 | 10 431 |
Note 11 - Pensjoner
Premiefondet er et fond for tilbakeført premie og overskudd. Eventuelle midler på premiefondet kan bare brukes til fremtidig premiebetaling. Premiefondet fremgår ikke av kommuneregnskapet, men bruk av fondet reduserer faktisk betalte pensjonspremier.
Premiefond
2022 | 2021 | |
Innestående på premiefond 01.01. | 67 402 520 | 89 060 |
Tilført premiefondet i løpet av året | 28 139 697 | 74 158 076 |
Bruk av premiefondet i løpet av året | 27 589 508 | 6 844 625 |
Innestående på premiefond 31.12. | 67 952 709 | 67 402 520 |
Regnskapsføring av pensjon
Etter § 3-5 og § 3-6 i årsregnskapsforskriften skal driftsregnskapet belastes med pensjonskostnader som er beregnet ut fra langsiktige forutsetninger om avkastning, lønnsvekst og G-regulering. Pensjonskostnadene beregnes på en annen måte enn pensjonspremien som betales til pensjonsordningen, og det vil derfor normalt være forskjell mellom disse to størrelsene. Forskjellen mellom betalt pensjonspremie og beregnet pensjonskostnad betegnes premieavvik, og skal inntekts- eller utgiftsføres i driftsregnskapet. Premieavviket tilbakeføres over:
- 15 år - Fra 2002 til 2010
- 10 år - Fra 2011 til 2013
- 7 år - Fra 2014 til 2020
Regnskapsføringen av pensjon innebærer et unntak fra de grunnleggende prinsippene for kommuneregnskapet om at alle kjente utgifter og inntekter i året skal tas med i årsregnskapet for vedkommende år (kl § 14-6, 2. leddnr c). Regnskapsføringen av premieavvik og amortisering av premieavvik har hatt innvirkning på netto driftsresultat i 2020. ved at regnskapsførte pensjonsforpliktelser er kr. 690 257,- lavere enn faktisk betalt pensjonspremier.
Bestemmelsene
innebærer også at beregnede pensjonsmidler og pensjonsforpliktelser er oppført
i balansen som henholdsvis anleggsmidler og langsiktig gjeld.
Økonomiske forutsetninger for beregning av pensjonskostnaden | KLP | SPK |
Forventet avkastning pensjonsmidler | 3,50 % | 3,00 % |
Diskonteringsrente | 3,00 % | 3,00 % |
Forventet årlig lønnsvekst | 1,98 % | 1,98 % |
Forventet årlig G- og pensjonsregulering | 1,98 % | 1,98 % |
Pensjonskostnad og premieavvik | 2022 | 2021 | |
---|---|---|---|
Årets pensjonsoppdeling, nåverdi | 66 398 810 | 65 121 625 | |
Rentekostnad av påløpt pensjonsforpliktelse | 41 984 363 | 39 251 835 | |
Forventet avkastning på pensjonsmidlene | -47 471 055 | -44 080 487 | |
Administrasjonskostnader | 3 281 509 | 3 177 980 | |
A | Beregnet netto pensjonskostnad (inkl.adm.) | 64 193 627 | 63 470 953 |
B | Forfalt pensjonspremie (inkl. adm.kostnader) | 92 729 288 | 112 624 591 |
C | Årets premieavvik | 28 535 661 | 49 153 638 |
Pensjonsutgifter i drifts- og investeringsregnskapet | 2022 | 2021 | |
B | Forfalt pensjonspremie (inkl. adm.kostnader) | 92 729 288 | 112 624 591 |
C | Årets premieavvik | -28 535 661 | -49 153 638 |
D | Amortisering av tidligere års premieavvik | 14 850 314 | 10 255 299 |
E | Brutto pensjonsutgift etter premieavvik og amortisering (SUM B:D) | 79 043 941 | 73 726 252 |
G | Pensjonstrekk ansatte | 11 856 563 | 11 462 531 |
Årets regnskapsførte pensjonsutgift (F-G) | 67 187 378 | 62 263 721 |
Akkumulert premieavvik | 2022 | 2021 |
Sum gjenstående premieavvik tidligere år (pr. 01.01.) | 78 161 929 | 39 263 590 |
Årets premieavvik | 28 535 661 | 49 153 638 |
Sum amortisert premieavvik dette året | -14 850 314 | -10 255 299 |
Akkumulert premieavvik pr. 31.12 | 91 847 276 | 78 161 929 |
Arbeidsgiveravgift av akkumulert premieavvik | 12 950 466 | 11 020 832 |
Sum akkumulert premieavvik inkl. arb.g.avgift | 104 797 742 | 89 182 761 |
Pensjonsmidler og pensjonsforpliktelser | 2022 | 2021 |
Brutto pensjonsforpliktelse pr. 01.01. | 1 333 104 758 | 1 367 011 081 |
Estimatavvik (ført direkte mot egenkapitalen) | 34 898 202 | -91 091 770 |
Virkning av planendringer (ført direkte mot egenkapitalen) | 0 | 0 |
Årets pensjonsopptjening | 66 398 810 | 65 121 625 |
Rentekostnad av påløpt pensjonsforpliktelse | 41 984 363 | 39 251 835 |
Utbetalinger | -51 167 430 | -47 188 013 |
Brutto pensjonsforpliktelse pr. 31.12. | 1 425 218 703 | 1 333 104 758 |
Brutto pensjonsmidler pr. 01.01. | 1 343 740 334 | 1 328 213 402 |
Estimatavvik (ført direkte mot egenkapitalen) | 1 603 618 | -90 812 153 |
Virkningen av planendringer (ført direkte mot egenkapitalen) | 0 | 0 |
Innbetalt pensjonspremie (inkl. adm.) | 92 729 288 | 112 624 591 |
Administrasjonskostnad/rentegaranti | -3 281 509 | -3 177 980 |
Utbetalinger | -51 167 430 | -47 188 013 |
Forventet avkastning | 47 471 055 | 44 080 487 |
Brutto pensjonsmidler pr. 31.12. | 1 431 095 356 | 1 343 740 334 |
Netto pensjonsforpliktelse pr. 31.12. | -5 876 653 | -10 635 576 |
-828 608 | -1 499 616 |
Note 12 - Garantiansvar
Hele kroner
GARANTI TIL: | Lånegiver | Garanti type | Garanti Ramme | Restbeløp 2022 | Restbeløp 2021 | Forventet låneopptak (utover saldo) | Tillegg for renter o.l. | Opprinnelig garanti gitt | Garanti utløper |
Aspekt Hustadvika AS | |||||||||
-20030637 | Kommunalbanken | Selvskyldner | 1 045 500 | 289 560 | 328 140 | - | - | 2003 | 2030 |
-20030638 | Kommunalbanken | Selvskyldner | 1 380 210 | 65 350 | 130 730 | - | - | 2003 | 2023 |
-20040292 | Kommunalbanken | Selvskyldner | 1 270 475 | 225 960 | 282 420 | - | - | 2004 | 2026 |
-20160194 | Kommunalbanken | Selvskyldner | 5 215 000 | 4 085 040 | 4 258 880 | - | - | 2016 | 2046 |
-20190018 | Kommunalbanken | Selvskyldner | 5 015 000 | 3 835 000 | 4 130 000 | - | - | 2019 | 2035 |
-20190019 | Kommunalbanken | Selvskyldner | 271 090 | 207 330 | 223 270 | - | - | 2019 | 2035 |
Eide Båthavn | Kommunalbanken | Selvskyldner | 800 000 | 420 000 | 460 000 | - | - | 2013 | 2033 |
Eide Idrettslag | Kommunalbanken | Selvskyldner | 300 000 | 157 500 | 172 500 | - | - | 2013 | 2033 |
Eide Vassverk BA | Kommunalbanken | Selvskyldner | 7 897 846 | 4 146 290 | 4 541 190 | - | - | 2013 | 2033 |
IL Bryn | Kommunalbanken | Selvskyldner | 8 800 000 | 937 500 | 6 000 000 | - | - | 2018 | 2030 |
Stiftelsen Romsdalsmuseet | Kommunalbanken | Selvskyldner | 5 000 000 | 4 416 690 | 4 583 350 | - | - | 2019 | 2049 |
Mobarn SA | Husbanken | Simpel kausjon | 4 219 634 | - | 1 009 775 | - | - | 2007 | 2033 |
Molde og Hustavika Rideklubb | Kommunalbanken | Selvskyldner | 15 000 000 | - | - | 15 000 000 | - | 2021 | For |
Sum | 56 214 755 | 18 786 220 | 26 120 255 | 15 000 000 | - |
Alle Hustadvika kommunes garantier er godkjent av statsforvalteren.
Note 13 - Bundne fond
Beholdning 01.01.2022 | Beholdning 31.12.2022 | Endring i 2022 | |
Bundne driftsfond | |||
Selvkostfond | 5 614 | 6 941 | 1 327 |
Øremerka statstilskudd | 6 264 | 7 131 | 867 |
Næringsfond/Kraftfond | 5 267 | 5 887 | 620 |
Gavefond | 3 165 | 2 456 | -709 |
Øvrige bundne driftsfond | 1 011 | 1 719 | 708 |
Sum bundne driftsfond | 21 321 | 24 134 | 2 813 |
Bundne investeringsfond | |||
Formidlingslån | 10 938 | 9 141 | -1 797 |
Øvrige bundne investeringsfond | 3 298 | 3 298 | 0 |
Sum bundne investeringsfond | 14 235 | 12 439 | -1 796 |
Sum bundne fond | 35 556 | 36 573 | 1 017 |
Fond i balansen
IB 01.01.2022 | Bruk | Avsatt | UB 31.12.2022 | Endring 2022 | |
Bundne driftsfond | 21 321 | -5 136 | 7 948 | 24 134 | 2 813 |
Bundne investeringsfond | 14 235 | -1 807 | 9 | 12 439 | -1 796 |
Sum | 35 556 | -6 943 | 7 957 | 36 573 | 1 017 |
Note 14 - Selvkostområdet
Gebyrfinansiert selvkosttjenester - Etterkalkyle 2022
Hustadvika kommune har utarbeidet etterkalkyler for gebyrfinansierte selvkosttjenester i henhold til ''Forskrift om beregning av selvkost''.Kommunen benytter selvkostberegningsmodellen Momentum Selvkost Kommune.
Hva er selvkost:
Selvkost innebærer at kommunens kostnader med å frembringe tjenestene skal dekkes av gebyrene som brukerne av tjenestene betaler. Kommunen har ikke anledning til å tjene penger på tjenestene. For å kontrollere at dette ikke skjer må kommunen, etter hvert regnskapsår, utarbeide en selvkostkalkyle som viser selvkostregnskapet for det enkelte gebyrområdet. Elementene i en selvkostkalkyle avviker fra kommunens ordinære driftsregnskap på enkelte områder og de to regnskapene vil, som oppstillingen under viser, ikke være direkte sammenlignbare
Elementene i en selvkostkalkyle:
I selvkostkalkylen inngår regnskapsmessige driftsinntekter, driftsutgifter eksklusiv regnskapsmessige avskrivninger, kalkulatoriske avskrivninger og rentekostnader, samt indirekte driftsutgifter (administrasjonsutgifter).
Kalkulatoriske kapitalkostnader:
Ved beregning av kalkulatoriske kapitalkostnader (avskrivninger og renter) skal fremmedfinansiering trekkes ut av beregningsgrunnlaget. Kalkulatorisk rentekostnad inngår ikke i kommunens driftsregnskap, men representerer en alternativ avkastning som kommunen går glipp av ved at kapital er bundet i anleggsmidler. Den kalkulatoriske rentekostnaden beregnes med utgangspunkt i anleggsmidlenes restavskrivningsverdi og en kalkylerente.
Kalkylerenten er årsgjennomsnittet av 5-årig swap-rente + 1/2 %-poeng. I 2022 var denne lik 3,536 %.
Indirekte driftsutgifter og håndtering av over- og underskudd:
Selvkostforskriften fastsetter regler for henføring av relevante administrasjonsutgifter som kan inngå i gebyrgrunnlaget. Videre er det bestemt at eventuelle overskudd skal avsettes til bundne selvkostfond. Et overskudd fra et enkelt år skal tilbakeføres til brukerne i form av lavere gebyrer i løpet av en femårsperiode. En generasjon brukere skal ikke subsidiere neste generasjon, eller omvendt. Kostnadene ved tjenestene som ytes i dag skal dekkes av de brukerne som drar nytte av tjenesten. Dette innebærer at dersom kommunen har overskudd som er eldre enn fire år, må dette i sin helhet gå til reduksjon av gebyrene det kommende budsjettåret. Eksempelvis må et overskudd som stammer fra 2022 i sin helhet være disponert innen 2027.
Krav om utarbeidelse av kalkyler:
I tillegg til å utarbeide en etterkalkyle for hver betalingstjeneste må kommunen utarbeide forkalkyler i forkant av budsjettåret for å estimere drifts- og kapitalkostnader for neste økonomiplanperiode. Forkalkylene gir grunnlaget for kommunens gebyrsatser. Ved budsjettering er det en rekke usikre faktorer, herunder fremtidig kalkylerente, utvikling av antall brukere og generell etterspørsel. I tillegg til å overholde generasjonsprinsippet bør kommunen ha målsetning om minst mulig svingninger i de kommunale gebyrene. Resultatet for 2022 var ikke kjent ved budsjettarbeidet i fjor høst. Dette forklarer avvik mellom prognose i høst og nå ved etterkalkyle.
Samlet etterkalkyle 2022
Etterkalkyle selvkost 2022 | Vann | Avløp | Renovasjon | Slamtømming | Totalt |
Direkte driftsutgifter | 11 831 732 | 12 522 502 | 19 906 454 | 3 264 213 | 47 524 901 |
Avskrivningskostnad | 4 935 372 | 5 861 581 | 3 975 | 4 800 | 10 805 728 |
Kalkulatorisk rente (1,96%) | 4 700 220 | 4 921 093 | 492 | 594 | 9 622 400 |
Indirekte netto driftsutgifter | 762 775 | 801 418 | 502 757 | 279 966 | 2 346 915 |
Indirekte avskrivningskostnad | 3 752 | 3 929 | 6 234 | 1 016 | 14 931 |
Indirekte kalkulatorisk rente (1,96%) | 3 110 | 3 256 | 5 166 | 842 | 12 373 |
Driftskostnader | 22 236 961 | 24 113 780 | 20 425 077 | 3 551 431 | 70 327 249 |
- Øvrige driftsinntekter | -95 232 | -351 669 | -3 484 | -31 061 | -481 446 |
Samlet selvkost (gebyrgrunnlag) | 22 141 729 | 23 762 111 | 20 421 593 | 3 520370 | 69 845 803 |
Gebyrinntekter | 21 091 807 | 22 901 761 | 21 845 975 | 3 094 136 | 68 933 679 |
Selvkostresultat (gebyrinntekter-gebyrgrunnlag) | -1 049 922 | -860 350 | 1 424 382 | -426 234 | -912 124 |
Selvkostgrad i % | 95% | 96% | 107% | 88% | 99% |
Selvkostfond 01.01 | 1 206 419 | -138 996 | -103 582 | -1 867 621 | -353 820 |
-/+ Bruk av/asetning til selvkostfond | -1 04922 | -860 350 | 1 424 382 | 570713 | -912 124 |
+/- Kalkulerte renteinntekter/rentekostnader selvkostfond | 24 096 | -20 126 | 21 520 | -30753 | -28 637 |
Selvkostfond 31.12 | 180 594 | -1 019 471 | 1 342 321 | -1 317662 | - 1294 580 |
Etterkalkyle selvkost 2022 | Feiing | Tilsyn og saksbehandling | Totalt |
Direkte driftsutgifter | 2 917 697 | 1 572 764 | 4 490 461 |
Avskrivningskostnad | 8 010 | 0 | 8 010 |
Kalkulatorisk rente (1,96%) | 24 032 | 0 | 24 032 |
Indirekte netto driftsutgifter | 252 131 | 219 295 | 471 427 |
Indirekte avskrivningskostnad | 912 | 492 | 1 404 |
Indirekte kalkulatorisk rente (1,96%) | 756 | 408 | 1 164 |
Driftskostnader | 3 203 538 | 1 792 960 | 4 996 498 |
- Øvrige driftsinntekter | -5 546 | -824 | -6 370 |
Samlet selvkost (gebyrgrunnlag) | 3 197 992 | 1 792 960 | 4 990 128 |
Gebyrinntekter | 3 697 384 | 1 681 330 | 5 378 714 |
Selvkostresultat (gebyrinntekter-gebyrgrunnlag) | 499 392 | -110 806 | 388 586 |
Selvkostgrad i % | 116% | 0 | 108% |
Selvkostfond 01.01 | 1 160 419 | 2 874 000 | |
-/+ Bruk av/asetning til selvkostfond | 499 392 | -110 806 | 2 874 001 |
+/- Kalkulerte renteinntekter/rentekostnader selvkostfond | 49 862 | 99 666 | |
Selvkostfond 31.12 | 1 709 673 | 2 862 860 |
Etterkalkyle selvkost 2021 | Regulerings-planer | Bygge- og eierseksjonering | Kart og oppmåling | Eierseksjonering | Totalt |
Direkte driftsutgifter | 2611 845 | 3 630 688 | 3 309 210 | 71 382 | 9 623 125 |
Avskrivningskostnad | 473 | 0 | 151 321 | 0 | 151 794 |
Kalkulatorisk rente (3,54%) | 576 | 0 | 11 422 | 0 | 11 999 |
Indirekte netto driftsutgifter | 166 961 | 236 999 | 256 234 | -2 779 | 657 415 |
Indirekte avskrivningskostnad | 672 | 1 039 | 1 030 | 22 | 2 763 |
Indirekte kalkulatorisk rente (3,54%) | 557 | 861 | 854 | 19 | 2 290 |
Driftskostnader | 2 781 083 | 3 869 586 | 3 730 071 | 68 644 | 10 449 385 |
+ Tilskudd/subsidiering | 1 618 706 | 1 499 230 | 3 248 552 | 68 643 | 6 435 131 |
- Øvrige driftsinntekter | -465 821 | -313 096 | -19 333 | 0 | -798 250 |
Samlet selvkost (gebyrgrunnlag) | 2 315 262 | 3 556 490 | 3 710 738 | 68 644 | 9 651 135 |
Gebyrinntekter | 696 556 | 1 671 685 | 458 164 | 0 | 2 826 405 |
Selvkostresultat (gebyrinntekter-gebyrgrunnlag) | -1 618 706 | -1 884 805 | -3 252 574 | -68 644 | -6 824 730 |
Selvkostgrad i % | 30% | 47% | 12% | 0% | 29% |
Selvkostfond 01.01 | 0 | 385 572 | 4 022 | 1 | 389 598 |
-/+ Bruk av/asetning til selvkostfond | 0 | -392 392 | -4 093 | -1 | -396 486 |
+/- Kalkulerte renteinntekter/rentekostnader selvkostfond | 0 | 6817 | 71 | 0 | 6 888 |
Selvkostfond 31.12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Note 15 - Salg av finansielle anleggsmidler
Gassvegen | |
Antall solgte aksjer | 300 |
Salgssum pr. aksje | 61 |
Inntektsført i driftsregnskapet | 0 |
Inntektsført i investeringsregnskapet | 18 208 |
Sum inntektsført salgssum | 18 208 |
Note 16 - Ytelser ledende personer
Ledende personer
2022 | 2021 | 2020 | |
Ordfører | 1 059 032 | 1 010 791 | 962 835 |
Varaordfører | 557 385 | 531 995 | 506 755 |
Kommunedirektør | 1 289 700 | 1 239 700 | 1 203 600 |
Sum | 2 906 117 | 2 782 486 | 2 673 190 |
Kontrollorgan
Kontrollorgan | 2022 | 2021 | 2020 |
Regnskaps og forvaltningsrevisjon | 2 423 777 | 1 309 839 | 1 136 839 |
Kontrollutvalgssekretæriat | 403 394 | 384 656 | 384 656 |
Sum kontrollorgan | 2 827 171 | 1 694 495 | 1 521 495 |
Revisjonstjenestene utføres av Møre og Romsdal revisjon SA.
Note 17 - Godtgjørelse revisor
Revisjonstjenestene utføres av Møre og Romsdal Revisjon SA
Godtgjørelse revisor
Beløp 2022 | Beløp 2021 | Beløp 2020 | |
Regnskapsrevisjon og attestasjoner | 851 300 | 831 300 | 923 400 |
Forvaltningsrevisjon | 461 900 | 76 500 | 100 800 |
Eierskapskontroll | 163 800 | ||
Rådgivningstjenester | 0 | ||
Samlet godtgjørelse | 1 477 000 | 907 800 | 1 024 200 |
Molde kommune.
Note 18: Kommunale samarbeid
Kommunen eier 100 % av tre aksjeselskap. Det er Eiendomsselskapet Norlund AS, Aspekt Hustadvika AS og Torvvegen 28 AS.
Kommunen er i tillegg deltaker i flere interkommunale samarbeid og interkommunale selskap (IKS). De viktigste nevnes her:
Interkommunale samarbeid:
Ingen spesifikke. Se under om vertkommunesamarbeid.
Interkommunale selskap/SA:
RIR IKS, Molde og Romsdal Havn IKS, Interkommunalt arkiv IKS, Krisesenteret i Molde og Romsdal IKS og Gassror IKS. I tillegg eies andeler i Møre og Romsdal revisjon SA.
Andre avtaler og vertskommunesamarbeid:
I tillegg er det inngått avtaler om samarbeid innen skogbruk, landbruk, Rus og psykiatri og PPT. Hustadvika kommune er medlem i Nordmøre interkommunale innkjøpstjeneste (NII). Dette er en vertskommuneavtale der de ansatte er tilknyttet Kristiansund kommune.
Viser også til kommunens eierskapsmelding for mer detaljer.
Note 19 - Usikre forpliktelser
Hustadvika kommune har ingen usikre forpliktelser.
Note 20 - Vesentlige poster
Fordring Statens vegvesen
Gangveien Bud – Bergset
Kommunen bokførte i 2018 en fordring på tilskudd til dette prosjektet med 3,1 mill. kroner. Statens vegvesen betalte ut beløpet i desember 2021. Ved en feil ble tilskuddet inntektsført på nytt i 2021. Dette ble rettet i 2022 ved at 3,1 mill. kroner blir utgiftsført i investeringsregnskapet for å nulle ut fordring mot Statens vegvesen.
Tomteverdier
Det er tatt en gjennomgang av verdi av tomtefelt i 2022. Verdien er satt lik salgspris på tomtene. Dette medførte en nedskriving i verdier på ca. 49 mill. kroner.
Arbeidsgiveravgift av netto pensjonsforpliktelser
I regnskapet for 2021 ble det bokført 9,5 mill. kroner i balansen som var beregning av arbeidsgiveravgift av differansen mellom pensjonsmidler og pensjonsforpliktelser.
Dette ble i regnskapet for 2022 korrigert til kroner 0,- da det ikke skal bokføres arbeidsgiveravgift hvis pensjonsmidlene totalt er større en pensjonsforpliktelsene i kommunen. For 2022 er midlene større enn forpliktelsene. Bokført beløp skal derfor være kr. 0,-
Forsikring
Det er oppdaget at næringslivsforsikringene til Hustadvika kommune for 2022 ble bokført i 2021 og ikke 2022. Det er derfor bokført ca. 800 000,- mindre i 2022 enn hva som er egentlige påløpte kostnader. Dette gjelder driftsutgiftene på rammeområdet kommunedirektøren.
Note 21 - Justeringsrett
Overtagelse Lauvåsen boligfelt
I desember 2020 overtok Hustadvika kommune offentlig infrastruktur på Lauvåsen boligfelt fra utbygger Elvebakken AS. Verdien er beregnet til 36,3 mill. Kroner. Overtagelsen skjer uten vederlag
I forbindelse med overtagelsen overtar kommunen rett til justering av merverdiavgift på overtatt anlegg. Utbygger hadde ikke kompensasjon eller fradrag for merverdiavgift i sitt regnskap, men kommunen har gjennom overtagelsen fått overført slik rett. Samlet utgjør merverdiavgiften 7,2 mill. Kroner. Kommunen har rett til kompensasjon og fradrag fra staten for denne summen, men må etter regelverket fordele dette over ti år. Refundert merverdiavgift vil utgjøre 724 tusen kroner per år. I sak 7/2018 3. mai 2018 vedtok formannskapet i Fræna kommune at utbygger får 60 % av dette beløpet, mens kommunen beholder 40 %.
Note 22 - Kundefordringer
I løpet av 2022 ble det sendt ut ca. 49 700 fakturaer/kreditnotaer på til sammen 244,7 mill. kroner. Av kunderestansene pr. 31.12.2022 er det kr. 1 419 700,- som er kategorisert som vanskelig å kreve inn. Dette er krav som er under tvangsinnkreving, eller som er omtvistet.
Type krav | Sum utestående | Vanskelig å kreve inn |
Husleie | 1 182 100 | 276 800 |
Oppvekst | 9 548 500 | 134 700 |
Helse- og sosial | 2 738 700 | 60 000 |
Kultur | 183 200 | |
Teknisk/byggegebyr | 2 807 700 | 2 000 |
Andre type krav | 2 532 000 | 946 200 |
Sum | 18 992 200 | 1 419 700 |
I er i løpet av 2022 vært gjort tapsføringer på til sammen kr 65 000,-. Dette gjelder krav som har vært sendt til namsmannen for tvangsinnkreving, men hvor tilbakemeldingen har vært intet til utlegg.
I tillegg er det avsatt kr. 500 000,- til eventuelle framtidige tapsføringer.